- Veeno van plm. 1936 of iets later
- 002.JPG (858.53 KiB) 2634 keer bekeken

- Bronda 'melkbussen' fiets
- 100_1720.jpg (213 KiB) 2634 keer bekeken
Goedendag.
Een goede site is
http://www.groninger-rijwielen.net
De meeste info hierop gaat wel over Fongers, maar dat is natuurlijk de bekendste en best gedocumenteerde.
Volgens mij was New Beeston (en Bronda) van de firma Bronda vooral een assemblagebedrijf (excuus als ik het niet bij het juiste eind heb!)
Ik heb zelf een Bronda 'melkbussenfiets' ooit gevonden op een boerenerf in Friesland (en keurig betaald hoor!)
Een roestig monster, maar met een beetje nieuw vet nog steeds een lekkere fiets.
Wat er aan de fiets vervangen is weet ik niet, het chroom van de velgen is wel erg mooi vergeleken met de rest.
Het stuur brak destijds gedeeltelijk af (roest...) toen ik het in de auto laadde.
Een aantal kenmerken komen wel overeen met uw Bronda omafiets.
Het framenummer van de mijne is 21082, zelf vermoed ik dat het een begin jaren '50 fiets is.
De Veeno die u heeft zal gezien het framenummer tussen 1938 en 1940 of zoiets gebouwd zijn en is wellicht te dateren door de achternaaf?
Zelf heb ik een Veeno 'omafiets' (die ik overigens daadwerkelijk van Oma kreeg...) met framenummer 62620.
Die zou tussen pakweg 1931 en 1938 gebouwd zijn.
Wel vóór 1936 vermoed ik, want de binnenzijde van het achterscherm is niet 'meegewit' aan de achterzijde.
Vanaf 1935/1936 werd het stukje wit verplicht.
Een herenfiets, ook Veeno, die ik heb (88254) valt ook tussen 1931 en 1938 maar die heeft de binnenzijde wel witgeschilderd en zal van 1936 of later zijn.
Beide fietsen hebben helaas niet meer de originele achternaaf om te dateren (beide ooit voorzien van terugtraprem i.p.v. alleen bandrem)
Wellicht heeft u een heel klein beetje aan deze info...
Groninger groet, Erwin