Na een leuk weekeinde ! :
Op m'n "zwarte onbekende herenfiets" (zie 'welk merk of bouwjaar is dit') van 1928, zijn de bouten van het achterwiel verlengd.
Waarvoor dienen deze (die ik ook al op andere fietsen gezien heb).
Als voetsteuntjes kan ik het me niet indenken...
Hebben ze een relatie met de merkwaardige bagagedrager?
ra ra ra, wie weet wat?
Met vriendelijke groeten,
Denis
verlengde bouten
-
verlengde bouten
- Bijlagen
-
- algemeen beeld en bagagedrager
- 20160603_085947.jpg (196.92 KiB) 6421 keer bekeken
-
- verlengde wielbout
- 20160606_083631.jpg (197.76 KiB) 6421 keer bekeken
-
- verlengde wielbouten
- 20160606_083603.jpg (189.02 KiB) 6421 keer bekeken
-
- merkwaardige bagagedrager met zijgleufjes
- 20160510_150504.jpg (162.36 KiB) 6421 keer bekeken
Re: verlengde bouten
de langste [geribbelde] bout is een opstapje, de gleufjes in je bagagedrager zijn om leren riemjes door te halen om je bagage vast te maken 

en de bout aan de rechtse kant hoort gewoon een moer te zijn. Het zijn inderdaad opstapjes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
Er werd mij verteld dit weekend dat dat voornamelijk was omdat het ongepast was om je been over het zadel te gooien. Dus in plaats daarvan via het opstapje op je zadel klimmen was in die tijd meer gepast. Het helpt wellicht ook met het opstappen i.h.g.v. een doortrapper. Ik ben daar nog niet helemaal aan gewend, en kom soms nog een beetje onhandig op gang op mijn doortrapper. Wellicht moet ik het ook maar eens via het opstapje proberen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
een opstapje dus .....
Als ik het dus goed versta, sta ik stilstaand met m'n rechtervoet op de geribbelde opstap (en handen aan het stuur), duw ik met m'n linkervoet op de grond om één keer 'te trottinetten' (=afduwen dus); dan duwen op m'n rechterbeen om met m'n p... op het zadel te gaan zitten en met m'n linkervoet de trapper te gaan 'vinden'; ja nadien ook nog m'n rechtervoet op de andere pedaal.
...moet ik dat circusnummertje eens in de straat proberen om als een 'gentleman' op de fiets te geraken...maar vrees dat in het begin dit niet erg als een gentleman gaat lijken; eerder een onhandige harry
Maar aan de slijtage van mijn opstapje is dit toch niet zo veel gebruikt geweest ....
Dank voor de info!
Denis
Als ik het dus goed versta, sta ik stilstaand met m'n rechtervoet op de geribbelde opstap (en handen aan het stuur), duw ik met m'n linkervoet op de grond om één keer 'te trottinetten' (=afduwen dus); dan duwen op m'n rechterbeen om met m'n p... op het zadel te gaan zitten en met m'n linkervoet de trapper te gaan 'vinden'; ja nadien ook nog m'n rechtervoet op de andere pedaal.
...moet ik dat circusnummertje eens in de straat proberen om als een 'gentleman' op de fiets te geraken...maar vrees dat in het begin dit niet erg als een gentleman gaat lijken; eerder een onhandige harry

Maar aan de slijtage van mijn opstapje is dit toch niet zo veel gebruikt geweest ....
Dank voor de info!
Denis
Er waren in die tijden ook "heren" die afstapten via het opstapje.
Je moest dan wel uitkijken dat je niet met je voet tussen de spaken van het achterwiel kwam.
Groeten van Henk
Je moest dan wel uitkijken dat je niet met je voet tussen de spaken van het achterwiel kwam.

Groeten van Henk
Denis,
Je hebt het idee bijna goed, maar zoals ik al zeg: rechts hoort bij jou een moer te zitten, LINKS hoort het opstapje. Je pakt het stuur met beide handen, plaatst de linkervoet op het opstapje, zet even goed af en dan hop, in het zadel.
Het was destijds ook geen vereiste dat men bij het stoplicht met de voet op de grond kon. Moest men stoppen, dan stapte men af.
Voordeel is dat men een veel groter frame kon rijden dan men nu doet. Dat stond voornaam. En voor mij als lange man heeft dat het voordeel dat er opmerkelijk veel hoge fietsen van de eerste helft van de vorige eeuw over zijn gebleven.
Je hebt het idee bijna goed, maar zoals ik al zeg: rechts hoort bij jou een moer te zitten, LINKS hoort het opstapje. Je pakt het stuur met beide handen, plaatst de linkervoet op het opstapje, zet even goed af en dan hop, in het zadel.
Het was destijds ook geen vereiste dat men bij het stoplicht met de voet op de grond kon. Moest men stoppen, dan stapte men af.
Voordeel is dat men een veel groter frame kon rijden dan men nu doet. Dat stond voornaam. En voor mij als lange man heeft dat het voordeel dat er opmerkelijk veel hoge fietsen van de eerste helft van de vorige eeuw over zijn gebleven.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Het kan zijn dat iemand er twee op heeft gezet om als voetsteuntjes te gebruiken voor bv een kind wat achter op mee reed .