Ik heb een Fongers D55 uit 1939 overgenomen. Basismodel (vrijloop, stempelrem, de enige extra investering betrof de jasbeschermers).
Het aardige is dat de fiets vanaf de eerste dag slechts één eigenaresse heeft gekend, die tot haar overlijden in 1989 heel zuinig is geweest op haar aankoop (op het eind van haar leven stond de fiets op blokken in de garage, zodat ze door kon gaan met fietsen). Na haar overlijden is de fiets niet meer gebruikt.
De post is in deze rubriek vanwege de verlichting (koplamp en dynamo) die origineel is voorzover ik kan beoordelen op enkele foto's van de fiets uit de oorlog. Het merk is Truck, en daarover is op internet niets te vinden. Is er iemand die een tipje van de sluier kan oplichten?
Dank voor de aandacht en groet,
Hans
Truck verlichting op Fongers
Truck verlichting op Fongers
- Bijlagen
-
- image.jpeg (105.61 KiB) 4333 keer bekeken
-
- image.jpeg (128.39 KiB) 4333 keer bekeken
-
- image.jpeg (102.62 KiB) 4333 keer bekeken
-
- image.jpeg (111.84 KiB) 4333 keer bekeken
Re: Truck verlichting op Fongers
Nooit van gehoord. Maar de modellen komen me zeer bekend voor. Vraag Jos Rietveld eens. Of Theo de Kogel?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Het merk Truck was in handen van Veeno uit Bedum, sinds 1923. Dat hoort er dus beslist niet "af fabriek" op. Maar de verlichting past wel bij de leeftijd van de fiets, en met het achtergrondverhaal van de fiets erbij kan ik me voorstellen dat mevrouw deze Truck-set min of meer kort na de aanschaf van de fiets heeft gemonteerd. Misschien zelfs overgezet van haar vorige fiets, een Veeno...? Los in de handel zal de Truck-verlichting niet verkocht zijn, of alleen bij Veeno-dealers.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Dank fietser, dat is zeer nuttige informatie.
Het was de eerste fiets van mevrouw, het zou kunnen dat ze hem zonder verlichting heeft aangeschaft omdat een kennis nog een set over had. Het hele verhaal speelt in Warffum, dus de Groningse link met Veeno is logisch.
Erg leuk dit te weten.
Groet,
Hans
Het was de eerste fiets van mevrouw, het zou kunnen dat ze hem zonder verlichting heeft aangeschaft omdat een kennis nog een set over had. Het hele verhaal speelt in Warffum, dus de Groningse link met Veeno is logisch.
Erg leuk dit te weten.
Groet,
Hans