Locomotief Super de Luxe
Locomotief Super de Luxe
Zaterdagavond heb ik een Locomotief Super de Luxe kruisframe uit Tiel met de trein opgehaald. Het framenummer is 923052.
Helaas nog geen foto's gemaakt, maar al wel wat eigenaardigheden ontdekt. In het achterwiel zit een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf met terugtraprem met als ingeslagen jaaraanduiding 54. Daarnaast heeft de fiets nog zowel voor als achter velgremmen van Weinmann, type 810. Dit lijkt me een latere aanvulling.
De lakdoek kettingkast is al behoorlijk craquelé, en in het verleden al eens losgehaald. Hij is met bindtouw weer aan elkaar geregen, heel kunstig en netjes, maar niet origineel. Ik denk niet dat ik de kettingkast nog een keer kan verwijderen zonder schade, dus als het niet hoeft laat ik 'm zitten.
Op de koplamp is "Aprillia" ingeslagen, de dynamo is van TMI, het achterlicht een Spanninga.
Roestvorming valt heel erg mee, voornamelijk op de cranks, maar de grijze lak is matig op aardig wat plaatsen, waarbij de transfers ook goeddeels verloren zijn gegaan.
Eerst maar eens rustig bedenken wat ik er mee ga doen.
Helaas nog geen foto's gemaakt, maar al wel wat eigenaardigheden ontdekt. In het achterwiel zit een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf met terugtraprem met als ingeslagen jaaraanduiding 54. Daarnaast heeft de fiets nog zowel voor als achter velgremmen van Weinmann, type 810. Dit lijkt me een latere aanvulling.
De lakdoek kettingkast is al behoorlijk craquelé, en in het verleden al eens losgehaald. Hij is met bindtouw weer aan elkaar geregen, heel kunstig en netjes, maar niet origineel. Ik denk niet dat ik de kettingkast nog een keer kan verwijderen zonder schade, dus als het niet hoeft laat ik 'm zitten.
Op de koplamp is "Aprillia" ingeslagen, de dynamo is van TMI, het achterlicht een Spanninga.
Roestvorming valt heel erg mee, voornamelijk op de cranks, maar de grijze lak is matig op aardig wat plaatsen, waarbij de transfers ook goeddeels verloren zijn gegaan.
Eerst maar eens rustig bedenken wat ik er mee ga doen.
Laatst gewijzigd door Gert V. op 25 jun 2014, 07.29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Locomotief Super de Luxe
Nadere inspectie leert dat de achternaaf een Sturmey Archer TCW uit september 1954 is. De reputatie van deze naaf verklaart gelijk de latere toevoeging van de velgremmen. Overigens staat de naaf op dit moment goed afgesteld en geeft dus ook geen remproblemen.
De fiets lijkt me eens overgeschilderd. Het verfwerk is op meerdere plekken niet erg strak, evenals het zwarte bieswerk, wat op sommige plekken zelfs wat slordig is. Het lijkt me dat dit origineel een stuk beter was.
Een niet meer originele staat geeft me voor mijn gevoel wel meer armslag voor de aanpak van deze fiets.
Ik weet inmiddels dat de Locomotief standaard uitgerust kon worden met de TCW-naaf, maar heeft iemand een idee in welke kleuren de fiets origineel kon worden geleverd?
Groet, Gert
De fiets lijkt me eens overgeschilderd. Het verfwerk is op meerdere plekken niet erg strak, evenals het zwarte bieswerk, wat op sommige plekken zelfs wat slordig is. Het lijkt me dat dit origineel een stuk beter was.
Een niet meer originele staat geeft me voor mijn gevoel wel meer armslag voor de aanpak van deze fiets.
Ik weet inmiddels dat de Locomotief standaard uitgerust kon worden met de TCW-naaf, maar heeft iemand een idee in welke kleuren de fiets origineel kon worden geleverd?
Groet, Gert
Sturmey Archer TWC vraag
Nog maar een vraag:
Is het mogelijk het binnenwerk van een recentere SA 3- versnellingsremnaaf (AWC / S3C) in de behuizing van een TCW te monteren? Of is dit onderling niet uitwisselbaar? Ik heb al gezocht, maar ik ben er nog niet achter.
Ergens op het forum is eerder al eens de suggestie gedaan om de uitwisselbaarheid van SA naven in kaart te brengen, maar helaas voor mij is daar verder tot nu toe niets uitgekomen.
Als het antwoord uitblijft, maar wel iemand een binnenwerk van een AWC of S3C ter overname heeft kan ik hier ook nog een bijdrage aan leveren
De fiets in kwestie is naderhand uitgerust met extra velgremmen omdat het mogelijk is dat, bij een onjuiste afstelling van de versnellingen, de TCW-remnaaf niet functioneert en bovendien de remwerking in de 3e versnelling het minst is, terwijl het vanwege de hogere snelheid waarschijnlijk is dat je 'm dan het hardst nodig hebt.
Ik zou het liefst de fiets willen ontdoen van de velgremmen, ik vind ze er niet zo bij passen.
Groet, Gert
Is het mogelijk het binnenwerk van een recentere SA 3- versnellingsremnaaf (AWC / S3C) in de behuizing van een TCW te monteren? Of is dit onderling niet uitwisselbaar? Ik heb al gezocht, maar ik ben er nog niet achter.
Ergens op het forum is eerder al eens de suggestie gedaan om de uitwisselbaarheid van SA naven in kaart te brengen, maar helaas voor mij is daar verder tot nu toe niets uitgekomen.
Als het antwoord uitblijft, maar wel iemand een binnenwerk van een AWC of S3C ter overname heeft kan ik hier ook nog een bijdrage aan leveren

De fiets in kwestie is naderhand uitgerust met extra velgremmen omdat het mogelijk is dat, bij een onjuiste afstelling van de versnellingen, de TCW-remnaaf niet functioneert en bovendien de remwerking in de 3e versnelling het minst is, terwijl het vanwege de hogere snelheid waarschijnlijk is dat je 'm dan het hardst nodig hebt.
Ik zou het liefst de fiets willen ontdoen van de velgremmen, ik vind ze er niet zo bij passen.
Groet, Gert
Re: Locomotief Super de Luxe
je schrijft dat de naaf op dit moment goed functioneert. Waarom dan vervangen?
Van de kleuren kan ik enkel zeggen dat er vele waren, groen en rood zijn bekend, maar ook goud met oranje biezen, al is dat voor wat oudere jaargangen dan jij hebt
Van de kleuren kan ik enkel zeggen dat er vele waren, groen en rood zijn bekend, maar ook goud met oranje biezen, al is dat voor wat oudere jaargangen dan jij hebt

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Locomotief Super de Luxe
Hallo Gert,
Heb je al eens in de Locomotief folders/prijslijsten in de documentatiebank gekeken. De Super de Luxe is te vinden in die van 1940 t/m 1959. Niet alle jaargangen zijn aanwezig, maar in verschillende worden de kleuren genoemd die leverbaar waren.
Met de remmen van jouw exemplaar lijkt wel wat vreemds aan de hand te zijn. Afgaande op de folders leverde Locomotief dit model alleen met Torpedo terugtraprem of met trommelremmen. Het jaar van die TCW naaf klopt ook niet met het bouwjaar van de fiets. Het framenummer dat je noemt begint met een 9. Dat duidt op bouwjaar 1939, 1949 of 1959. Aan bepaalde details is te zien om welk van de drie jaren het gaat, zoals de vorm van het voorpatbord, al of niet vastgesoldeerde bagagedrager, balhoofdtransfer of -plaatje.
Heb je al eens in de Locomotief folders/prijslijsten in de documentatiebank gekeken. De Super de Luxe is te vinden in die van 1940 t/m 1959. Niet alle jaargangen zijn aanwezig, maar in verschillende worden de kleuren genoemd die leverbaar waren.
Met de remmen van jouw exemplaar lijkt wel wat vreemds aan de hand te zijn. Afgaande op de folders leverde Locomotief dit model alleen met Torpedo terugtraprem of met trommelremmen. Het jaar van die TCW naaf klopt ook niet met het bouwjaar van de fiets. Het framenummer dat je noemt begint met een 9. Dat duidt op bouwjaar 1939, 1949 of 1959. Aan bepaalde details is te zien om welk van de drie jaren het gaat, zoals de vorm van het voorpatbord, al of niet vastgesoldeerde bagagedrager, balhoofdtransfer of -plaatje.
Re: Locomotief Super de Luxe
Dank voor de reacties. Ik zal van het weekend even wat foto's maken met de details. De bagagedrager is in ieder geval vastgesoldeerd en er zit geen balhoofdplaatje op, maar een transfer.
De reden dat ik denk de achternaaf te willen vervangen is dat de naaf bij onjuiste afstelling de kans heeft uberhaupt niet meer te remmen. Ik ben zelf wel kritisch op de afstelling, maar als ik 'm weer door wil verkopen weet je dat van de nieuwe bezitter niet.
Dan heb je drie mogelijkheden: velgremmen laten zitten, naaf aanpassen of toch maar niet verkopen.
Groet, Gert
De reden dat ik denk de achternaaf te willen vervangen is dat de naaf bij onjuiste afstelling de kans heeft uberhaupt niet meer te remmen. Ik ben zelf wel kritisch op de afstelling, maar als ik 'm weer door wil verkopen weet je dat van de nieuwe bezitter niet.
Dan heb je drie mogelijkheden: velgremmen laten zitten, naaf aanpassen of toch maar niet verkopen.

Groet, Gert
Re: Locomotief Super de Luxe
Dan is hij/zij van 1949.De bagagedrager is in ieder geval vastgesoldeerd en er zit geen balhoofdplaatje op, maar een transfer.
Of de S.A. naaf vervangen door een Torpedonaaf. Zo'n leuke (en goed rijdende) fiets doe je toch niet wegDan heb je drie mogelijkheden: velgremmen laten zitten, naaf aanpassen of toch maar niet verkopen.

Re: Locomotief Super de Luxe
Bedankt. Met bouwjaar 1949 zal dit mijn oudste fiets tot nu toe zijn. In de folders, ik dacht uit 1954, op de databank zie ik dat de fiets wel, tegen meerprijs van ca. f 30,-, kon worden uitgerust met een TCW-naaf. Ik dacht dat deze naaf in 1952 is geintroduceerd (sturmey-archer heritage). Dat zou dan betekenen dat de naaf naderhand is toegevoegd. Qua kleur wordt in de folder enkel zwart of antraciet genoemd.
Al met al roept dit nog aardig wat vragen op. Ik zal foto's posten van het weekend.
Groet, Gert
Al met al roept dit nog aardig wat vragen op. Ik zal foto's posten van het weekend.
Groet, Gert
Re: Locomotief Super de Luxe
http://www.pinkbike.com/photo/11117670
http://www.pinkbike.com/photo/11117668
http://www.pinkbike.com/photo/11117669
http://www.pinkbike.com/photo/11117672
Bij deze de links naar de foto's. Wellicht biedt dit nog aanknopingspunten voor de datering en andere zaken.
Groet, Gert
http://www.pinkbike.com/photo/11117668
http://www.pinkbike.com/photo/11117669
http://www.pinkbike.com/photo/11117672
Bij deze de links naar de foto's. Wellicht biedt dit nog aanknopingspunten voor de datering en andere zaken.
Groet, Gert
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 5 jun 2016, 00.38
Re: Locomotief Super de Luxe
Ik heb eentje uit 1948 onlangs gekocht. Ik dacht dat mijn spatborden niet origineel zijn maar nu zie ik dezelfde spatborden op deze uit 1949. Mischien zijn die van mij dan toch origineel.
Ik ben benieuwd wat bij jou op het stuur staat. Namelijk dat van mij is niet origineel. Mijn achterwielnaaf is een Favorite 3. Ik vrees dat het niet origineel is. Welke wielnaaf hoort bij een Locomotief uit 1948?
Ik ben benieuwd wat bij jou op het stuur staat. Namelijk dat van mij is niet origineel. Mijn achterwielnaaf is een Favorite 3. Ik vrees dat het niet origineel is. Welke wielnaaf hoort bij een Locomotief uit 1948?