Wat voor trapaslager is dit? (zie foto's)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Charliefox

Wat voor trapaslager is dit? (zie foto's)

Bericht door Charliefox »

Via googlen op trapas / crank enz. kwam ik (diverse keren) op dit forum terecht. Sinds zojuist weet ik dat er zgh draadlagers bestaan voor een trapas en inslag lagers. Ons gezins fietsenpark in Amsterdam bestaat uit louter en alleen stadsrossen en die staan ook altijd buiten. Alle onderhoud doe ik zelf. Maar wat ik nu aan het doen ben kom ik effe niet uit.

Ouwe fiets, oma model, merk weet ik niet, had een loszittende trapas. Zo los, dat de ketting er vaak af liep. Boel losgemaakt en stuitte op de situatie zoals op de foto's. Hoe krijg ik die buitenste lagerschaal eruit? En meer:

Is het een inslaglager, dus eruit meppen? Of zit er schroefdraad aan de buitenzijde van de lagerschaal? Wel handig om te weten voordat ik erop ga tikken.

Dank alvast voor de reacties.

Afbeelding

Afbeelding
Durabo88

Re: Wat voor trapaslager is dit? (zie foto's)

Bericht door Durabo88 »

Dit is een ingeperst gesealed (plasticseal) groefkogellager. Eruit tikken wordt makkelijker als je de bracketpot met de brander iets verhit.

Succes!
Sportief fietsend!
Charliefox

Bericht door Charliefox »

Ik moet zeggen dat ik het hier qua reacties wat lauwtjes vind. Dan ga ik maar op mijn eigen topic reageren, al was het maar om de oplossing te delen. Uiteraard Durabo88 wel bedankt. En je had het bij het rechte eind.

Uiteindelijk met gepast geweld en een persoon als tegenhouder, met grote stalen moker als massa reactie kracht, de lagers eruit kunnen krijgen. Ging niet makkelijk. Daarna de nieuwe trapas, compleet met cups (€12,00) er voorzichtig in kunnen tikken mbv een grote dopsleutel. Maat 127 mm lengte en diameter 35 mm. Laatste stukje, ong 1 mm, lukte nét niet. Waarschijnlijk is de "borst" van de cup nét een fractie te breed. Maar een kniesoor die daar op let.

Bedankt en tot next maar weer.

Afbeelding

Afbeelding
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat je weinig reacties hebt gekregen is om reden van het type fiets.
Dit is geen oude constructie met die klik assen in kunststof bussen en spieloze cranks.
Daar gaat zo gezegd geen lampje en ook geen vuurtje branden bij de gemiddelde liefhebber bij het zien van dergelijke fietsen.

Groeten,
Maarten
Jeroen Fiets

Bericht door Jeroen Fiets »

ik vind het een mooie fiets veel plezier ermee! Goed gedaan!
Plaats reactie