Merk en bouwjaar onbekend

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Mitchelvermeulen

Merk en bouwjaar onbekend

Bericht door Mitchelvermeulen »

Ik ben al enige tijd opzoek naar het bouwjaar en het merk van deze mooie fiets. Ik ben momenteel bezig met een conserverende restauratie. Ik ben 20 en dit is mijn eerste restauratie. Er staan nog een aantal andere fietsen in de schuur te wachten.

Groet,

Mitchel Vermeulen
Bijlagen
Screenshot_2016-07-08-10-03-48.png
Screenshot_2016-07-08-10-03-48.png (1.12 MiB) 6809 keer bekeken
Mitchelvermeulen

Re: Merk en bouwjaar onbekend

Framenummer
242843
Mitchelvermeulen

Het merk is inmiddels bekend. Het is een JUNO fiets. Er is weinig over dit merk te lezen op internet. Is er iemand die hier meer vanaf weet en misschien op basis van het merk de leeftijd van de fiets in kan schatten?
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk eerste project!
Als de naven van Sturmey Archer zijn staat daat een bouwjaarcode in, iets van LF37 ofzo.
Hoe weet je dat het een Juno is? Waarstaat dat precies?
Juno klinkt als een lokaal merk, iets van een grossier of fietsenmaker.
Laat eens detailfoto's zien van de stroppen aan het stuur waar de remstang in draait?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Mitchelvermeulen

maartenB schreef:Leuk eerste project!
Als de naven van Sturmey Archer zijn staat daat een bouwjaarcode in, iets van LF37 ofzo.
Hoe weet je dat het een Juno is? Waarstaat dat precies?
Juno klinkt als een lokaal merk, iets van een grossier of fietsenmaker.
Laat eens detailfoto's zien van de stroppen aan het stuur waar de remstang in draait?
Wat gaaf dat er iemand is die op mijn bericht reageert en mee wil denken!

Op de fiets verder geen inscripties te vinden, ook niet op de naven. Alleen op het achterlichtje van Philips 'rijkskeur 27d' Op het frame zag ik in het zonnetje ineens, ook al was het op het eerste gezicht onleesbaar, JUNO SPECIAL staan. Het merk komt uit een fabriekje in 's-Heer Arendskerke. Ook het sterk gesleten balhoofdplaatje komt, wanneer je het ernaast houdt, overeen met plaatjes die ik van deze fabrikant kan vinden. Ik woon zelf in Hoedekenskerke, hemelsbreed 8km van 's-Heer Arendskerke. Dat zou dus binnen dat beeld passen.

Ik heb op dit moment geen detailfoto's. Deze ga ik z.s.m. maken en hier in het forum plaatsen.
Bijlagen
De fiets op dit moment
De fiets op dit moment
foto 4.JPG (823.97 KiB) 6715 keer bekeken
Een fietsplaatje van Juno
Een fietsplaatje van Juno
juno (1).jpg (150.88 KiB) 6715 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

mooie oude fiets ! een mooie lakdoek- liefst vetersluiter - kettingkast erop en zo min mogelijk aan ,,opknappen ,, een tijdje terug stond er ook ergens in Zeeland op mp zo,n Juno / beter gezegd hing[schijnbaar al vele jaren ] te koop aan een balustrade in een garage als ik het me goed kan herinneren was dat toevallig deze ?
Mitchelvermeulen

de rode schreef:mooie oude fiets ! een mooie lakdoek- liefst vetersluiter - kettingkast erop en zo min mogelijk aan ,,opknappen ,, een tijdje terug stond er ook ergens in Zeeland op mp zo,n Juno / beter gezegd hing[schijnbaar al vele jaren ] te koop aan een balustrade in een garage als ik het me goed kan herinneren was dat toevallig deze ?
Klopt, dat is deze fiets! Samen met de beste man eraf laten zakken :D Ik heb hem alleen zorgvuldig schoongemaakt (oud vet en olie verwijderd) en (helaas) wat roest verwijderd... zadelveer, trappers) gelukkig 'op tijd' mee gestopt en roest kan weer terug komen. Aan lak en chroom doe ik sowieso niets. Alleen voorzichtig met wat poetsolie behandeld. Je ziet dat er vroeger al eens aan geknutseld is. hier en daar heeft iemand met zwarte verf het frame bijgesstipt en zo waarschijnlijk de roest een halt proberen toe te roepen. Gelukkig op onopvallende plaatsen en niet over de biezen. Het is mijn eerste project, je leert van alle dingen die je doet. Helaas ook de dingen waarvan je achteraf denkt 'had ik niet moeten doen'. Hij heeft wat littekens, maar ze zijn prachtig.

Ik heb via via een lakdoekkettingkast met gouden biesje kunnen verkrijgen (met vetersluiting). De ketting zag er nog heel goed uit. Twee fietsenmakers in Zeeland zijn voor mij nu ook opzoek naar oude ijzeren jasbeschermerklemmen. Wil alles houden zoals het hoort.

Vraag: Is het nu goed of fout om de koper(messing)kleur van de dynamo, het achterlicht en de koplamp bloot te leggen. Het was duidelijk overgeverfd (en bladderde).

Dank voor de belangstelling!

Groet,

Mitchel Vermeulen
Hoedekenskerke (ZE)
Bijlagen
foto (2).JPG
foto (2).JPG (483.78 KiB) 6698 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

goed bezig !; over dat messing blootleggen ; zou ik zelf niet doen , sommigen vinden dat er mooi oud uit zien maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dateigenlijk gewoon ,, kitsch,, is :o want er hoort een chroomlaag of nikkel op te zitten
Mitchelvermeulen

de rode schreef:goed bezig !; over dat messing blootleggen ; zou ik zelf niet doen , sommigen vinden dat er mooi oud uit zien maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dateigenlijk gewoon ,, kitsch,, is :o want er hoort een chroomlaag of nikkel op te zitten
Dat zijn dus de dingen waar ik weer van kan leren. Op de koplamp en het achterlicht was overigens geen chroom of nikkel meer te vinden. Alleen de dynamo heb ik zelf ´schoon´ gemaakt. Ach, het doet wat mij betreft niet veel af aan de fiets. Het past nu ook weer bij de historie en het verhaal van van de fiets. De volgende keer pakken we dat weer anders aan.
Mitchelvermeulen

extra foto's

Hieronder volgen een aantal foto's die hopelijk kunnen bijdragen aan het achterhalen van het bouwjaar van dit rijwiel
Bijlagen
foto 3 (3).JPG
foto 3 (3).JPG (121.64 KiB) 6635 keer bekeken
foto 5 (2).JPG
foto 5 (2).JPG (259.54 KiB) 6635 keer bekeken
foto 3 (1).JPG
foto 3 (1).JPG (315.35 KiB) 6635 keer bekeken
foto 4 (3).JPG
foto 4 (3).JPG (209.32 KiB) 6635 keer bekeken
foto 2 (1).JPG
foto 2 (1).JPG (339.58 KiB) 6635 keer bekeken
foto 1 (3).JPG