vitesse serienummer en vreemde Rupen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Mischa

vitesse serienummer en vreemde Rupen

Bericht door Mischa »

Hallo,

Van twee oude fietsen probeer de ik leeftijd te achterhalen. Zijn van een opa en oma geweest van een 60 plusser. Leuk dat de fietsen het samen overleeft hebben!

De herenfiets is een vitesse met nr D8898

De damesfiets is op meerdere plaatsen gemerkt met Rupen. Hiervan begrijp ik dat zij mn lakwerk gedaan hebben van oudere fietsen, en het dus ieder merk kan zijn. Het framenummer vermeld: AR 5480. Ik heb een foto bijgevoegd. Mogelijk niet genoeg informatie om tot een conclusie te komen. (additie: na inspectie van naven en andere onderdelen, kom ik op het stuur zwak Gazelle tegen, dat geeft dan toch een richting betreft het merk.... ;) )

Hopelijk wil iemand er zijn databank op naspitten.

Mischa
Bijlagen
IMG_3081.JPG
IMG_3081.JPG (302.65 KiB) 4971 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mischa op 15 jul 2016, 19.32, 2 keer totaal gewijzigd.
de rode

Re: vitesse serienummer en vreemde Rupen

Bericht door de rode »

het is een Burgers E.N.R ; het framenummer met de letters AR staat voor afdeling Roermond [dus in Roermond geproduceerd]
Mischa

Bericht door Mischa »

en bij deze een plaatje van de gestripte Vitesse
Bijlagen
IMG_3083.JPG
IMG_3083.JPG (123.08 KiB) 4971 keer bekeken
Mischa

Bericht door Mischa »

de terugtrap torpedonaaf van de damesfiets heeft overigens een torpedo F&S naaf met links onder de adelaar het getal 53 en rechtsonder de adelaar staat 40. De naaf heeft een smeernippel, en 40 ( ;) ) spaken. Volgens het rijwielnet zou het linkergetal de datum zijn en zou er rechts een letter moeten staan, maar dat laatste klopt dus niet. Het frame is met lugs verbonden en niet gelast.
Bijlagen
IMG_3097.JPG
IMG_3097.JPG (192.7 KiB) 4951 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mischa op 17 jul 2016, 00.47, 1 keer totaal gewijzigd.
velophile

Bericht door velophile »

Dag Mischa,

Mij lijkt dan dat de naaf (ook de fiets?) uit 1953 stamt.
Het getal 40 is vermoedelijk het aantal spaken in het wiel.

Groet, Wiel
maartenB

Bericht door maartenB »

Dat lijkt me correct. In heb in oude Burgers catalogi in de digitale cocumentatiebank van de club en in mijn fotobestanden gekeken. Burgers had voor de oorlog (voorzover ik kan nagaan) waarschijnlijk 40 spaaks achterwielen, na de oorlog 36 spaaks. In elk geval in de eerste catalogus na de oorlog, die van 1952, staat duidelijk bij alle fietsen dat ze 36 stuks spaak 13 in het achterwiel hebben.
Hoe dik zijn de spaken in het achterwiel van deze fiets precies?
Spaak 14 (2,0 mm) of spaak 13 (2,3 mm) ?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Mischa

Bericht door Mischa »

dat lijkt me met m'n handschuifmaatje dan eerder richting de 2,3 mm gaan. Maar wel met 40 spaken dus.
De Vitesse heeft trouwens geen origineel achterwiel meer, daarvan heb ik alleen het eerder genoemde serienummer. Op het midden vd trapas kwam ik nog wel een acht tegen.
Bijlagen
IMG_3099.jpg
IMG_3099.jpg (82.09 KiB) 4905 keer bekeken
Plaats reactie