voor het zadel: na wat rondneuzen op het forum blijkt het zadel terug te voeden met een zeepsop van natuurlijke zeep het beste.
....of zijn er nog andere tips?
En het metaal? Met een zachte roterende staalborstel op de boormachine? En was het metaal origineel zwart gelakt?
zwarte onbekende herenfiets
-
Re: zwarte onbekende herenfiets
- Bijlagen
-
- 20160510_150310.jpg (161.8 KiB) 4352 keer bekeken
-
- 20160510_150255.jpg (141.74 KiB) 4352 keer bekeken
-
- 20160510_145631.jpg (187.59 KiB) 4352 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Zeker geen staalborstel, dan verwijder je de laatste resten originele lak. Je kunt eventueel met wat staalwol de ergste roest verwijderen daar waar toch al geen verf meer zit, en dan behandelen met owatrol. Dan ziet het er beter uit, zonder de oude uitstraling te niet te doen, en heb je bescherming tegen verdere roest (al beschermt het natuurlijk niet tegen langdurige buiten stalling).
Zeep maakt oud leer schoon, maar onttrekt wel de vetten/oliën die het leer soepel maken en conserveren. Dat vul ik zelf aan met schapenvet, maar dat is maar net wat je voorkeur geeft. Het voordeel van schapenvet voor mij is dat ik daar een grote pot van heb staan, en dat het niet vergaat. Het schapenvet dat ik heb is al minstens 20 jaar oud. Schapenvet moet je wel warm maken om het vloeibaar te maken, zodat het kan intrekken. Mijn bakfiets zadel was helemaal droog en verschrompeld. Nadat ik die eerst in warm water soepel had gemaakt en in vorm gebracht, en laten drogen, heb ik net zoveel vet gevoerd aan beide kanten tot het niets meer opnam. Die staat nu al 4 jaar in weer en wind buiten, 1 keertje bijgevet, en is nog steeds prima.
Zeep maakt oud leer schoon, maar onttrekt wel de vetten/oliën die het leer soepel maken en conserveren. Dat vul ik zelf aan met schapenvet, maar dat is maar net wat je voorkeur geeft. Het voordeel van schapenvet voor mij is dat ik daar een grote pot van heb staan, en dat het niet vergaat. Het schapenvet dat ik heb is al minstens 20 jaar oud. Schapenvet moet je wel warm maken om het vloeibaar te maken, zodat het kan intrekken. Mijn bakfiets zadel was helemaal droog en verschrompeld. Nadat ik die eerst in warm water soepel had gemaakt en in vorm gebracht, en laten drogen, heb ik net zoveel vet gevoerd aan beide kanten tot het niets meer opnam. Die staat nu al 4 jaar in weer en wind buiten, 1 keertje bijgevet, en is nog steeds prima.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Mijn zadel was ook helemaal hard en uitgedroogd. Ik heb het in de lederolie gezet, onder en bovenzijde en dat vele malen herhaald. En er dan een plastic tasje overheen gedaan, want anders geeft het op alles af, natuurlijk. Na een jaartje werd het langzaamaan wat soepeler en inmiddels is het weer als vanouds, het is wel een project van lange adem
Wim

Wim
- Bijlagen
-
- Erjeka zadel.jpg (68.1 KiB) 4346 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
-
hallo,
De fiets blijft op dit moment "zonder merk" ....
Zoals door Chiel aangebracht: helaas het plaatje die de spartbordvijsjes 'verstevigt' is glad als een babyhuidje: geen merk.
Zowel het voorste als het achterste spatbord hebben een gelijkaardige verstevigingplaatje van de bouten ...
En de binnenkant van het voorste spatbord werd blijkbaar nog 'ns extra verstevigd (en neen voor zover ik kan zien is het geen vroegere herstelling waarbij een stuk ingelast zou zijn, want dan zou je het ook aan de buitenkant zien).
En zoals eerder gemeld, zijn de bevestiging van de spatbordstangen ter hoogte van de wielassen kenmerkend.
Stuurpen en zadelpen er 'ns uit genomen, maar ook daar geen ingeslagen nummers, letters of andere ...
....echt niemand zo'n fiets ooit tegengekomen?
met het weer van de laatste dagen kunnen we misschien ook items over waterfietsen aanvatten
?
Met vriendelijke groeten.
Denis
De fiets blijft op dit moment "zonder merk" ....
Zoals door Chiel aangebracht: helaas het plaatje die de spartbordvijsjes 'verstevigt' is glad als een babyhuidje: geen merk.
Zowel het voorste als het achterste spatbord hebben een gelijkaardige verstevigingplaatje van de bouten ...
En de binnenkant van het voorste spatbord werd blijkbaar nog 'ns extra verstevigd (en neen voor zover ik kan zien is het geen vroegere herstelling waarbij een stuk ingelast zou zijn, want dan zou je het ook aan de buitenkant zien).
En zoals eerder gemeld, zijn de bevestiging van de spatbordstangen ter hoogte van de wielassen kenmerkend.
Stuurpen en zadelpen er 'ns uit genomen, maar ook daar geen ingeslagen nummers, letters of andere ...
....echt niemand zo'n fiets ooit tegengekomen?
met het weer van de laatste dagen kunnen we misschien ook items over waterfietsen aanvatten

Met vriendelijke groeten.
Denis
- Bijlagen
-
- detail spatbordstangen voorste spabord
- 20160601_122415.jpg (117.55 KiB) 4299 keer bekeken
-
- buitenkant voorste spatbord
- 20160601_122342.jpg (78.06 KiB) 4299 keer bekeken
-
- binnenkant voorste spatbord met extra versteviging
- 20160601_122329.jpg (59.42 KiB) 4299 keer bekeken
-
- spatbordstangen achterspatbord
- 20160601_122304.jpg (119.48 KiB) 4299 keer bekeken
-
- binnenkant achterspartbord
- 20160601_122244.jpg (63.81 KiB) 4299 keer bekeken
-
- verf van plaatje weggenomen, maar geen merk
- 20160601_122225.jpg (46.43 KiB) 4299 keer bekeken
Leuke fiets, en een leuk mysterie! Puzzels zijn altijd leuk.
Misschien ongewenst, maar even mijn eerste indruk:
- cranks kettingwiel doen mij denken aan de New Hudsons van voor '32
- een Torpedo is echter niet de voor de handliggende keuze voor een Engelse fiets - zouden eerder voor een Eadie of Perry coaster gaan
Wat ik het meest opvallend vind is de vorkkroon. Persoonlijk zou ik daar op focussen en proberen een match te vinden.
De zogenaamde stepjes zie je meer op vroeg 20e eeuwse fietsen om op te stappen. 1 Voet op de step, even aanduwen en in het zadel
Vaak zitten ze aan 1 kant, als je ze aan beide kanten hebt, misschien toch zo gedaan als voetensteunen voor een eventuele passagier.
Succes in je zoektocht en geniet van je rijwiel
Misschien ongewenst, maar even mijn eerste indruk:
- cranks kettingwiel doen mij denken aan de New Hudsons van voor '32
- een Torpedo is echter niet de voor de handliggende keuze voor een Engelse fiets - zouden eerder voor een Eadie of Perry coaster gaan
Wat ik het meest opvallend vind is de vorkkroon. Persoonlijk zou ik daar op focussen en proberen een match te vinden.
De zogenaamde stepjes zie je meer op vroeg 20e eeuwse fietsen om op te stappen. 1 Voet op de step, even aanduwen en in het zadel

Vaak zitten ze aan 1 kant, als je ze aan beide kanten hebt, misschien toch zo gedaan als voetensteunen voor een eventuele passagier.
Succes in je zoektocht en geniet van je rijwiel