Ecolight koplampen
-
Ecolight koplampen
Hallo,
Eerder kocht ik een grotere partij allerhande fietsonderdelen via de bekende verkoopsite! Hier zaten ook vijf stuks Ecolight fietskoplampen in.
Wie weet er meer over? Het lijkt er op dat het oplaadbare batterijen zijn. Ik wilde deze er eerst uithalen tot ik het gat van een plug zag aan de onderzijde van de lampen. Praat ik over de jaren 90 van de vorige eeuw? Merk? Gebruikt voor? Wie weet er meer over.
Groeten,
Jan
Eerder kocht ik een grotere partij allerhande fietsonderdelen via de bekende verkoopsite! Hier zaten ook vijf stuks Ecolight fietskoplampen in.
Wie weet er meer over? Het lijkt er op dat het oplaadbare batterijen zijn. Ik wilde deze er eerst uithalen tot ik het gat van een plug zag aan de onderzijde van de lampen. Praat ik over de jaren 90 van de vorige eeuw? Merk? Gebruikt voor? Wie weet er meer over.
Groeten,
Jan
- Bijlagen
-
- eco2.jpg (129.46 KiB) 27452 keer bekeken
-
- eco1.jpg (143.4 KiB) 27452 keer bekeken
Re: Ecolight koplampen
Ekolight is uit begin tachtiger jaren. De batterijen werden opgeladen met een adapter, via het stopcontact. Zoals je ziet zit er een schuifsysteem onder de lamp, waarin een T-vormig voetje paste dat in de lantaarnhaak werd geschroefd. Op die manier kon de lamp worden meegenomen, als zaklantaarn en ter voorkoming van diefstal, maar ook om op te laden. Slim, want laden gaat namelijk slecht bij lage temperatuur en ook als je geen spanning in het fietsenschuurtje had. In dat voetje zat tevens de koppeling voor het achterlicht. Ik heb zo'n lamp destijds getest voor de rubriek Fietsologie van de Vogelvrije Fietser (10/6) en jarenlang naar tevredenheid gebruikt, maar de lichtopbrengst van het gloeilampje valt in het niet vergeleken bij led-licht. Opladen van de accu's duurde ongeveer 14 uur, waarvoor je dan vijf kwartier koplamp + achterlicht had. De armatuur werd geleverd door de firma Anglo-Dutch in Hoofddorp (tegenwoordig: Schwalbe) en koste ca. tachtig gulden, exclusief de adapter van nog eens vijfentwintig. Met het koperen schroefje onderop kan het achterlicht worden aangesloten en de wipschakelaar heeft de stand aan/uit. Aanvankelijk was dat een schakelaar met een lange bedieningsknop, later werd deze platte versie geleverd.
Wim
Wim
DCR gaat nooit verloren....
-
Wim,
Fraai verhaal. Leuk ook dat je er zelf ervaring mee hebt. Wat een bedragen voor die tijd! Waren dus zeer exclusieve lampen uit het pre-oplaadtijdperk.
Zij ze zeldzaam of is dit het standaard kringloopwerk?
Maar nu nog de adapter! Die was er natuurlijk niet bij!
Groeten,
Jan
Fraai verhaal. Leuk ook dat je er zelf ervaring mee hebt. Wat een bedragen voor die tijd! Waren dus zeer exclusieve lampen uit het pre-oplaadtijdperk.
Zij ze zeldzaam of is dit het standaard kringloopwerk?
Maar nu nog de adapter! Die was er natuurlijk niet bij!
Groeten,
Jan
Ha Jan,
Als ik me goed herinner zaten in de koplamp vier 1,5 Volt cellen van 50 of 100 mAh, dat was voor die tijd al heel wat. Ik denk dat iedere 6V adapter met een passende stekker goed zal werken. Er was geloof ik ook nog een mogelijkheid (of een uitvoering met zo'n extra) om een dynamo aan te sluiten, voor als je batterij leeg was. De printplaat zou daarover uitsluitsel kunnen geven.
Wat schaarste betreft denk ik dat de meeste Ekolights een roemloos einde hebben gevonden na de introductie van het led-je, als ze vóórdien al niet gestolen, gekraakt of onherstelbaar kortgesloten waren. Ik heb er na mijn eigen exemplaar (dat uiteindelijk een functie heeft gekregen als lichtje in een hulpmiddel) nooit meer een gezien.
groet, Wim
Als ik me goed herinner zaten in de koplamp vier 1,5 Volt cellen van 50 of 100 mAh, dat was voor die tijd al heel wat. Ik denk dat iedere 6V adapter met een passende stekker goed zal werken. Er was geloof ik ook nog een mogelijkheid (of een uitvoering met zo'n extra) om een dynamo aan te sluiten, voor als je batterij leeg was. De printplaat zou daarover uitsluitsel kunnen geven.
Wat schaarste betreft denk ik dat de meeste Ekolights een roemloos einde hebben gevonden na de introductie van het led-je, als ze vóórdien al niet gestolen, gekraakt of onherstelbaar kortgesloten waren. Ik heb er na mijn eigen exemplaar (dat uiteindelijk een functie heeft gekregen als lichtje in een hulpmiddel) nooit meer een gezien.
groet, Wim
DCR gaat nooit verloren....
-
Wim,
Koesteren dus. Ik ga eens speuren naar een oplader voor 14 uur laadplezier! Wie weet is er een te vinden.
Wie weet is er nog wel een fiets binnen de forumleden met zo'n lamp?
Vriendelijke groeten,
Jan Withaar
Koesteren dus. Ik ga eens speuren naar een oplader voor 14 uur laadplezier! Wie weet is er een te vinden.
Wie weet is er nog wel een fiets binnen de forumleden met zo'n lamp?
Vriendelijke groeten,
Jan Withaar
-
Dag Jan,
Multicycle monteerde om en nabij 1990 op hun fietsen (afneembare) Ecolight-koplampen. (Weet je zeker dat het niet Ekolight met een k is?) Dat was toen het beste wat er te krijgen was: een koplamp met standlicht!
Ik heb een witte MC 700 met Ekolight en weet dat 'ie niet per sé aan het stopcontact hoeft: je kon hem ook opladen met de dynamo, als de schakelaar onder de koplamp 'uit' stond.
Ik ben in het bezit van zo'n originele adapter waar ik niet vanaf wil, maar die wel als voorbeeld kan dienen.
Groeten van
Dirk
Multicycle monteerde om en nabij 1990 op hun fietsen (afneembare) Ecolight-koplampen. (Weet je zeker dat het niet Ekolight met een k is?) Dat was toen het beste wat er te krijgen was: een koplamp met standlicht!
Ik heb een witte MC 700 met Ekolight en weet dat 'ie niet per sé aan het stopcontact hoeft: je kon hem ook opladen met de dynamo, als de schakelaar onder de koplamp 'uit' stond.
Ik ben in het bezit van zo'n originele adapter waar ik niet vanaf wil, maar die wel als voorbeeld kan dienen.
Groeten van
Dirk
Tegenwoordig is het zelfs nog simpeler geregeld. Er zijn een aantal LED kop- en achterlampen met standlicht leverbaar. Dit houdt in dat er een soort batterij/condensator in zit die na enkele honderden meters rijden het licht voor 3-5 minuten laten nabranden. Handig als je wachtend voor het stoplicht gezien wil worden.
Sportief fietsend!
-
Oke. Ga binnenkort de lampen er weer eens bij pakken. Op zoek naar de K? Oplader zou mooi zijn, wellicht komt er dan nog wat licht uit!
-
Dag Jan,
Zijn je laatste twee zinnen aan mij gericht?
Als je wilt, kan ik een foto maken en plaatsen van de adapter, waarop je de eigenschappen kunt aflezen. Uit mijn hoofd weet ik dat het kleine stekkertje een 3,5 mm jackplug is, maar dat had je misschien al vastgesteld.
Dirk
Zijn je laatste twee zinnen aan mij gericht?
Als je wilt, kan ik een foto maken en plaatsen van de adapter, waarop je de eigenschappen kunt aflezen. Uit mijn hoofd weet ik dat het kleine stekkertje een 3,5 mm jackplug is, maar dat had je misschien al vastgesteld.
Dirk