Nou, maar dan is het heel makkelijk om van verchroomde spaken nikkel spaken te maken.
10 minuten in zoutzuur van de bouwmarkt en het chroom is er af. het onderliggende nikkel heeft daar geen last van.
Om eventueel wat veroudering te krijgen kan je ze nog eens licht schuren met een scotch schuurpad zodat ze wat minder blinkend worden. Zoutzuur inleveren om reden van vervuiling met chroom.
Kortom; verchroomde race spaken zijn een prima uitgangspunt om te komen tot oud ogende vernikkelde spaken.
In Belgie is de spoeling wat die spaken betreft nog minder dun dan hier om reden van het sportieve fietsen bouwen en algemeen gebruik.
Ik denk dat je wat dat betreft wel de weg wel weet naar de handelaren in oudere materialen
Aan te raden is om na het ontchromen nog even extra te vernikkelen, want zelfs met chroom roesten ze (na pekel op de weg) snel. Of je moet dat juist willen.
Hoi Kris,
Dat kun je echt uitstekend zelf.
Het is makkelijker dan een band plakken. De truc met zoutzuur is bekend (maar het is goor spul en je hebt afval) prettiger vind ik om elektrolytisch te ontchromen, ook heel makkelijk met een acculader, de beschrijving staat hier op het forum wel ergens. Ontchromen als zoekterm. Als je het niet vinden kunt, moet je maar even melden, dan plaats ik een link.
Opnieuw vernikkelen? Ik heb het nog net hoeven doen na ontchromen, je hebt je fietsen toch niet dagelijks buiten staan.
Succes!
Maarten