Help! 'cup' kapot...
-
Help! 'cup' kapot...
Helaas is er een 'cup?' kapot gegaan van mijn Juno fiets uit de jaren 30'. Dat houdt in dat ik er nu niet meer op fietsen kan. Is er iemand die een oplossing weet? Ring (trommelrem) is van Fongers. Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
- Bijlagen
-
- image.jpeg (977.59 KiB) 3758 keer bekeken
-
- image.jpeg (936.75 KiB) 3758 keer bekeken
-
- image.jpeg (647.37 KiB) 3758 keer bekeken
-
- image.jpeg (805.74 KiB) 3758 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mitchelvermeulen op 25 jul 2016, 15.57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Help! 'Lager' kapot...
Hoi Mitchel,
Zo werkt het niet. Fongers maakte nooit trommelremmen.
Wat hier kapot is, is geen lager maar een 'cup', het binnenste deel van het lager waar de kogels in draaien.
Is dit dus een cup van een wiellager met trommelrem? Is het een Sturmey Archer trommelrem? Voor of achter? Laat ook de rest (de as) en de naaf zelf even zien, en meet EXACT (dus met schuifmaat) de buitenzijde van de cup op, daar waar hij in de naaf geperst zat.
Vreemde breuk trouwens: gebeurd bij het demonteren?
groet,
Maarten
Zo werkt het niet. Fongers maakte nooit trommelremmen.
Wat hier kapot is, is geen lager maar een 'cup', het binnenste deel van het lager waar de kogels in draaien.
Is dit dus een cup van een wiellager met trommelrem? Is het een Sturmey Archer trommelrem? Voor of achter? Laat ook de rest (de as) en de naaf zelf even zien, en meet EXACT (dus met schuifmaat) de buitenzijde van de cup op, daar waar hij in de naaf geperst zat.
Vreemde breuk trouwens: gebeurd bij het demonteren?
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Re: Help! 'Lager' kapot...
Mijn grootvader heeft eraan geprutst, ik weet niet precies hoe het gebeurt is... Het gaat om achter. Zal het nog precies opmeten. Hieronder alvast wat foto's.
Groet,
Mitchel Vermeulen
Groet,
Mitchel Vermeulen
- Bijlagen
-
- image.jpeg (261.64 KiB) 3722 keer bekeken
-
- image.jpeg (311.45 KiB) 3722 keer bekeken
-
- image.jpeg (157.92 KiB) 3722 keer bekeken
-
- image.jpeg (173.1 KiB) 3722 keer bekeken
Re: Help! 'cup' kapot...
Hallo,
Ik heb net in mijn doosje met naafcups voor je gekeken, maar geen één heeft een uitstekend randje. Verder zie ik een groot verschil in pasvorm (rond of vierkant) en hoe diep de loopbaan valt.
Je zult sowieso de diameter met een schuifmaat en de hoogte op moeten nemen. Voor de pasvorm en vorm van het loopvlak moet je de oude en nieuwe naast elkaar houden. De buitendiameter van de cup moet cia 0,1-0,2 mm groter zijn dan de binnendiameter van de naaf waar hij invalt.
Montage: persen met een persje, beste even zelf maken van een draadeind, twee moeren en een hoeveelheid ringen.
Groeten, Y.
Ik heb net in mijn doosje met naafcups voor je gekeken, maar geen één heeft een uitstekend randje. Verder zie ik een groot verschil in pasvorm (rond of vierkant) en hoe diep de loopbaan valt.
Je zult sowieso de diameter met een schuifmaat en de hoogte op moeten nemen. Voor de pasvorm en vorm van het loopvlak moet je de oude en nieuwe naast elkaar houden. De buitendiameter van de cup moet cia 0,1-0,2 mm groter zijn dan de binnendiameter van de naaf waar hij invalt.
Montage: persen met een persje, beste even zelf maken van een draadeind, twee moeren en een hoeveelheid ringen.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
Re: Help! 'cup' kapot...
De maten van de cup
Ik waardeer het zeer dat mensen samen met mij mee willen zoeken naar deze cup. Hieronder de exacte maten van de cup, opgemeten met een schuifmaat.
Groet,
Mitchel Vermeulen
Ik waardeer het zeer dat mensen samen met mij mee willen zoeken naar deze cup. Hieronder de exacte maten van de cup, opgemeten met een schuifmaat.
Groet,
Mitchel Vermeulen
- Bijlagen
-
- Exacte schuifmaten
- CUP.png (3.72 MiB) 3706 keer bekeken