Husqvarna draaibel, hoe te demonteren
Husqvarna draaibel, hoe te demonteren
Beste lezer,
Bij de restauratie van een oude Husqvarna fiets (1947) stuit ik op probleem. Er zit een draaibel op - je draait de dop en de bel doet het (zie foto's). Mijn vraag is nu: hoe krijg je de dop eraf? Gewoon draaien helpt niet en al mijn pogingen tot nu toe zijn gestrand. Ik vraag het vooral ook omdat ik ben bang de bel te vernielen.
Dank alvast voor de aandacht en groet,
Hans
Bij de restauratie van een oude Husqvarna fiets (1947) stuit ik op probleem. Er zit een draaibel op - je draait de dop en de bel doet het (zie foto's). Mijn vraag is nu: hoe krijg je de dop eraf? Gewoon draaien helpt niet en al mijn pogingen tot nu toe zijn gestrand. Ik vraag het vooral ook omdat ik ben bang de bel te vernielen.
Dank alvast voor de aandacht en groet,
Hans
- Bijlagen
-
- image.jpg (85.33 KiB) 7182 keer bekeken
-
- image.jpg (66.26 KiB) 7182 keer bekeken
Re: Husqvarna draaibel, hoe te demonteren
Husqvarna ken ik niet, maar bij de gewone draaibellen (zoals die nog steeds worden verkocht) zit de schaal geklonken op het asje. Volgens mij is de enige manier om die schaal er af te krijgen om de taats (kop) van de schaal af te fraisen of te vijlen. Ik geef mijn mening voor een betere...
Wim
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Oei, een hele operatie Wim. Probleem is dat er geen goed geluid uit de bel komt, ik wil er dus graag iets aan doen. Op Marktplaats vrijwel dezelfde bel gekocht, maar zonder de Husqvarna vermelding. In het ideale geval lukt het de Husqvarna-schaal op de nieuw gekochte bel te monteren, maar als deze geklonken is, heb ik er een hard hoofd in.
Kopje er af slijpen en dan hopen dat het asje dik genoeg is om een gat in te boren waarin je schroefdraad tapt en dan de bel vast zetten met een boutje met een bollekop .
Dat is een spannende oplossing, maar wellicht de enige. Ik ga het proberen met de andere bel. Mislukt het, dan hou ik de Husqvarna bel intact en poets hem zo netjes mogelijk op. Liever zo origineel mogelijk dan optimaal werkend, in dit geval (de fiets is voor mij toch te klein om echt te gebruiken).
Lijkt simpel demontabel toch
- Bijlagen
-
- Lijkt simpel demontabel toch
- Beldraai002.jpg (155.43 KiB) 7149 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Deze wel, mijn zo'n handig moertje ontbreekt helaas op mijn bel.
heb je de bel al van de fiets af? dan zou ik hem een week of twee weken in de lampolie leggen. best kans dat hij dan wel weer draait. Dan hoef je hem niet te demonteren.
groet Theo
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Bedankt voor de tip Theo. De bel is er inmiddels af. Verder nog meer dan genoeg te doen aan de fiets, dus ik parkeer de bel een paar weken in de lampolie. Zal even berichten hoe dit afloopt.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans