Hallo,
Voor een Gazelle transportfiets uit de jaren 50, zoek ik een tandwiel voor een Husqvarna naaf.
Wie heeft er 1 liggen.
Groeten Erik
Tandwiel voor een Husqvarna naaf
Tandwiel voor een Husqvarna naaf
- Bijlagen
-
- achter kl.jpg (14.06 KiB) 5957 keer bekeken
Re: Tandwiel voor een Husqvarna naaf
Zo zwaar doorgezet heb ik 'm voor een transportfiets niet eerder gezien. Waarschijnlijk zoek je er één voor een dikkere ketting. Kan dat kloppen?
Sportief fietsend!
Klopt er zit inderdaad een vrij dikke ketting op de fiets; soort bromfiets keting.
- Jeroen Zuiderwijk
Met zo'n offset zul je ze niet vinden, in ieder geval niet de dikke transportfiets versie. Is de inbouwbreedte soms breder dan de naaf zelf? In dat geval kan het een speciaal tandwiel zijn gebruikt om het tandwiel in lijn te brengen met het kettingblad voor. Veel transportfietsen waren van oorsprong uitgerust met een (bredere) doortrapnaaf, die later is vervangen door een remnaaf. Maar een tandwiel met een dergelijk offset heb ik nog nooit gezien, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je er eentje zult vinden. Zowiezo zijn tandwielen voor transportfietsen (3/16") relatief zeldzaam aan het worden. De 22 tands vind je nog wel (http://www.nostalgie-oirschot.nl/ heeft ze), maar 20 tands is nog een stuk zeldzamer. Maar die hebben niet zo'n offset.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
ik zou je aanraden om een brommertandwiel met hetzelfe of gewenste aantal tanden kopen, de binnenkant er uit laten draaien en van jouw oude tandwiel de tandenring eraf laten draaien en de nieuwe tandenring erop laten lassen. Dit wordt voor bakbrommers regelmatig gedaan om een passend tandwiel te maken. Als je hier een adres voor wilt zou ik dat even vragen op de faceboekpagina's van bakbrommers of Gazelle Apollo bakbrommer.
mvrgr. Chiel
mvrgr. Chiel
Hier een foto van de naaf met het tandwiel.
- Bijlagen
-
- Naaf klein.jpg (24.58 KiB) 5887 keer bekeken
En hier een duidelijke foto van het tandwiel.
- Bijlagen
-
- Tandwiel voor klein.jpg (34.62 KiB) 5886 keer bekeken
Het klinkt misschien wat extreem wat ik nu ga schrijven, maar misschien is het mogelijk een kortere trapas te monteren, waardoor je die enorme doorzetting in de vertanding achter niet hoeft te maken.
Sportief fietsend!