Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Monique

Re: Even voorstellen

Bericht door Monique »

Met vallend daglicht het tandwiel geprobeerd te bekijken. Verchroomd en ondanks het vuil redelijk netjes.
Twee indrukken duidelijk, waaronder 44 wat de maat zal zijn, en een onduidelijk, maar ik denk dat juist dat het Williams merk is. Sorry, ter plekke is het wat aangetast. Op mijn camera lijk ik een T te zien, maar ja het blijft onduidelijk en wie weet kijk ik ondersteboven of wil ik het zien:). Daarnaast een duidelijk HF? Maar wat dat is geen idee.
Bijlagen
De andere kant, niets te zien
De andere kant, niets te zien
P1020215.JPG (159 KiB) 7035 keer bekeken
HF?
HF?
P1020212.jpg (157.87 KiB) 7035 keer bekeken
Williams? met een T?
Williams? met een T?
P1020213.jpg (71 KiB) 7035 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Monique,

Dat rondje met HF zegt me eigenlijk ook niets.
Ik meen dat het Williams teken als dat er op staat aan de binnenkant van het tandwiel staat. Maar ook voor mij is het geen dagelijkse kost.
Soms staat aan de binnenkant van de losse linker crank ook zo`n tekentje.Redelijk dicht bij de as.

de 44 zal inderdaad staan voor het aantal tanden van het tandwiel. Damesfietsen hebben er in de vroegere periode 44 en harenfietsen 48 tanden. Kort na de oorlog veranderd het in een unisex maat 46 tanden en even lange cranks voor heren en damesfietsen. De typische verschillen verdwijnen.

Groeten,
Maarten
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Monique,

Interessant verhaal. Helaas weet ik niet waar je kettingwiel vandaan komt.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Monique

Bericht door Monique »

Met dank aan Maarten Waarle, het tandwiel zal ondanks dat het mij echt niet lukt om het Williams-merkje en jaarcode te vinden, toch wel van Edward Williams zijn, info op internet heel precies model b109, wat een vooroorlogs kettingwiel is. Grappig genoeg vond ik via google, termen transportfiets en Williams, een kettingwiel met het woord Williams en het gelijke merkje HF. Jammer genoeg op die Belgische site ook geen verklaring vandaag merkje. Maar niettemin, ik voel me door dat mooie oorspronkelijke kettingwiel wel bevestigd dat het het een vooroorlogse fiets is (mijn 1e vraag). Het merkloos zijn maakt mij niet uit, het blijft mijn oude studentenfiets. Ik ga na deze zoektocht wel rustig zoeken naar een mogelijkheid rond Den haag, of desnoods verder, om hem opnieuw te coaten. Voor bij de lamphaak met gaatje had ik ooit in een kringloop een koplamp gevonden met net zo'n haak met gaatje, lijkt erg passend (voor mijn onwetende ogen).
Bijlagen
opt foto.jpg
opt foto.jpg (16.54 KiB) 6982 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Super mooi lampje Monique.
Het zou van Bosch zijn en een van de vroegere .Jaren 20.
Het tandblad wat je op je fiets hebt zitten werd ook door Simplex gebruikt. De naoorlogse hebben dat echter niet meer in die K vorm. Dus het zou idd heel goed kunnen dat de fiets vooroorlogs is.
Eigenlijk is jouw fiets 100 % vooroorlogs met dien verstande dat men kort na de oorlog op is gestart met te maken waar men voor de oorlog mee bezig was. Vandaar dan fietsen van 1948 of daaromtrent veel lijken op die van voor de oorlog.
In de jaren 50 gaat het los met modernere fietsen.

Groeten,
Maarten
Monique

Bericht door Monique »

Hartelijk dank Maarten voor alle informatie. De Bosch koplamp is dan wel ouder dan de fiets, maar ik vind het goed bij elkaar passen. Omdat er nog genoeg lak op de lamp zit zal ik er niets aan doen, alleen licht schoonmaken.
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

De lamphaak met het gat erin werd ook vaak gebruikt om een koplamp van Bosch te monteren maar die waren er al in 1920? Ik denk dat de fiets van late 30er jaren is. vanwege de mooi afgeronde hevel van de bandrem maar het blijft een beetje gissen voor mij.

Succes en groeten,
Michiel ;)
Monique

Bericht door Monique »

Beste Michiel,
Hartelijk dank, je hebt vast gelijk. Als het achterspatbord origineel is voor de fiets, de binnenzijde is wit gedoopt, dan moest dat zo heb ik begrepen vanaf 1935.
De koplamp, gevonden in de kringloop, is dus inderdaad ouder, maar vormt een mooie combi met de lamphaak.
Ik heb inmiddels een fietsenmaker in Den Haag gevonden die bereid is mij te helpen, ik heb gewoon niet die kennis en kunde. Hij haalt uit elkaar, grote beurt voor de onderdelen, terwijl ik zelf het frame ga schuren, al die studentenverf verwijderen, en lakken. Daarna zet hij alles weer in elkaar (en voorzien van betere creme-kleurige banden). Zal even duren, maar ik verheug me op het resultaat.
Groet,
Monique
vikram52

Bericht door vikram52 »

Hoi Monique

het is een leuke opoefiets , hoop dat ze jou snel kunnen helpen, wat voor merk het is .

je hebt ook het stuur , vroeger zwart gespoten en de armen van de trappers aan zitten .
Het hoort alle bij gewoon zilver te zijn , als bij andere fietsen.
ik ben benieuwd . hoe die wordt als de fiets hellemaal opknapt.
het is wel een antieke fiets zie ik wel.
het stuur moet je wel schuren , om het weer hellemaal zilver te krijgen.
mag je even aan de fietsen maaker vragen , hoe je dat moet doen.

totziens vikram52
vikram52

Bericht door vikram52 »

hoe ver ben je met u omafiets
Plaats reactie