Fongers projectje

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hendrik

Fongers projectje

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

De Fongers DF55 die ik hier en daar op dit forum al eens te berde bracht, en die tot voor kort nog een verzameling onderdelen was heb ik weer grotendeels inelkaar gestoken.
Het begon als een 'onderdelenfiets' ; een zeer afgereden studentenros met veel vervangen onderdelen en verweerde lak.
Maar niet overgeschilderd, en net genoeg 'origineel' om tóch nog iets van te maken.
Gaandeweg is het een projectje geworden met als doel om inzicht te krijgen in een aantal restauratietechnieken en mogelijkheden.
Een soort proefkonijn dus.
Volledige originaliteit was niet mijn streven, wel het verkrijgen van een mooi samenhangend beeld van een oud rijwiel met het patina van de jaren.
Dus níet schuren tot het blanke metaal, en niet de butsen van het gebruik plamuren.
De zowat verdampte lak heb ik een schoonheidsbehandeling gegeven van Owatrol olie vermengd met Tenco zwarte metaallak.
De biezen, voorzover nodig opnieuw gezet en verouderd om bij de rest te passen.
En nieuwe transfers gemaakt met behulp van... de computer.
Er moeten nog een paar transfers worden gemaakt en geplaatst.
En de trapas, die ik van een sloopfiets heb, moet er nog in (de cranck met tandwiel zit nu nog muurvast op de as; de cups zitten al wel in de fiets)
Momenteel ben ik nog aan het uitpuzzelen hoe de remstangen vanaf het stuur moeten; dat was allemaal geknutsel op deze fiets.
Het achterwiel, dat er al in zat, is ooit vervangen.
De naaf is van 1983 en de velg was van het type 'poedercoat' waaronder de roest al bloeide.
Die poedercoat heb ik met veel moeite verwijderd en vervangen door rode menie en lak.
Optisch klopt het achterwiel, en dat vind ik prima.
Zoals gezegd; deze Fongers is een proefkonijntje, het wordt geen museumstuk en ook geen waardevol beleggingsobject.
Gewoon een leuke oude fiets!

Groet, Erwin
Bijlagen
007.JPG
007.JPG (267.22 KiB) 5131 keer bekeken
008.JPG
008.JPG (198.92 KiB) 5215 keer bekeken
007.JPG
007.JPG (143.38 KiB) 5215 keer bekeken
005.JPG
005.JPG (145.96 KiB) 5215 keer bekeken
008.JPG
008.JPG (134.28 KiB) 5215 keer bekeken
010.JPG
010.JPG (171.67 KiB) 5215 keer bekeken
009.JPG
009.JPG (191.31 KiB) 5215 keer bekeken
Hendrik

Re: Fongers projectje

Bericht door Hendrik »

De cranck is los van de trapas, met behulp van wat autogeenwarmte en een weekje in oude dieselolie liggen.
Geen idee waarom het zo vast zat, er was geen sprake van roest.
Nu moest ik nog het ontbrekende busje van de trapas namaken (voorbeeld van een een andere Fongers)
Merk van het busje; Simson :)
Bijlagen
004.JPG
004.JPG (154.01 KiB) 5120 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

word weer een mooie ! zo heeft het woord ,,reparatiedoosje ,, weer een heel andere betekenis :o ; leuk en knap verzonnen !
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dank je.
Is ook een beetje toeval, van het Simson doosje.
Ik zocht alles af naar een stukje vertind blik van de juiste dikte.
Valt niet mee; voedselblikken zijn bijna allemaal geplastificeerd tegenwoordig.
Ik had een cigarillodoosje gevonden maar die was enige millimeters te smal.
Het gebruik van wat voorhanden is, is ook een beetje in lijn met het beoogde doel van deze restauratie; zo weinig mogelijk geld spenderen en zoveel mogelijk gebruik maken van de onderdelen die ik heb liggen.
Dat geld heb ik dan wel weer nodig voor een H65 waar ik mee bezig ben....
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk om oud materiaal weer in te zetten.
The real spirit wat mij betreft!

Groeten,
Maarten
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Netjes hoor. Ik meen me een artikel op transportfiets.net te herinneren, waarin geschreven werd dat ze tussen de zadelpen en het frame of in de zadelpen een oude verzetskrant terugvonden. Goed verstopt dus. :twisted:
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Leuk van die verzetskrant!
Hier op zolder had men de gaten in het dakleer onder de pannen (heb ik al vervangen door isolatieplaat) gedicht met allerhande artefacten zoals een prachtige ingelijste familiefoto van rond 1900, en een reclamebordje 'Wees slim, koopt hier uw Glim'.

De Fongers rolt weer.

Groet Erwin
Bijlagen
007.JPG
007.JPG (280.28 KiB) 5051 keer bekeken
Plaats reactie