Oudste Gazelle fiets van Nederland?
-
Oudste Gazelle fiets van Nederland?
Gezocht in het kader van 125 jaar Gazelle; oudste Gazelle (liefst origineel!) van Nederland (buitenland!). Is dit al bekend?
Tijdens de jubileum fietstocht reed er een Gazelle mee uit 1912. Hiervan zijn de gegevens van bekend. Kan het ouder?
Laat het maar weten.
Tijdens de jubileum fietstocht reed er een Gazelle mee uit 1912. Hiervan zijn de gegevens van bekend. Kan het ouder?
Laat het maar weten.
- Bijlagen
-
- oudste.jpg (142.49 KiB) 9540 keer bekeken
Re: Oudste Gazelle fiets van Nederland?
Goed iniatief!
Als er een afdeling GAZELLE Race-Historie komt, kan ik wel een exemplaar leveren.
Als er een afdeling GAZELLE Race-Historie komt, kan ik wel een exemplaar leveren.
- Bijlagen
-
- Gazelle-Maes-Kint-stuur.jpg (358.95 KiB) 9516 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
de oudste is in de collectie van Velorama, 1904 meen ik. Staat die niet gewoon bij Gazelle tentoongesteld op het moment?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik had begrepen dat de twee Gazelle's van Velorama die tijdens de vorige Gazelle-tocht bij Gazelle opgesteld stonden, oorspronkelijke twee roestige fietsen waren waarvan het maar de vraag is of het echt Gazelle's zijn. Ze zijn compleet gerestaureerd met de nodige toevoegingen en de balhoofdplaatjes zijn ook spiksplinternieuw. Als iemand meer weet over waarom het echte Gazelles moeten zijn hoor ik het heel graag!
Wat ik er verder vreemd aan vind is dat van de overige Gazelle's die bekend zijn zich alles in de jaren 10 afspeelt. De oudste die ik ken is van 1914 en staat in Friesland. Ik heb zo'n vermoeden dat die van 1912 die Jan noemt misschien toch wat nieuwer is, anders zou ik tijdens de tocht iets heel erg over het hoofd gezien moeten hebben - ook op dit punt laat ik me graag verbeteren. En vanaf 1914 zijn er dan uit elk jaar Gazelle's te vinden. Dat maakt het dan toch vreemd dat Velorama twee Gazelle's heeft die meteen 8 en 10 jaar ouder zijn, met niets daar tussenin. Via kenmerken kunnen ze haast niet geïdentificeerd zijn (geen vergelijkingsmateriaal), en als er een Gazelle-plaatje of transfer op zat is dat niet meer dan een indicatie.
Groeten,
fietser
Wat ik er verder vreemd aan vind is dat van de overige Gazelle's die bekend zijn zich alles in de jaren 10 afspeelt. De oudste die ik ken is van 1914 en staat in Friesland. Ik heb zo'n vermoeden dat die van 1912 die Jan noemt misschien toch wat nieuwer is, anders zou ik tijdens de tocht iets heel erg over het hoofd gezien moeten hebben - ook op dit punt laat ik me graag verbeteren. En vanaf 1914 zijn er dan uit elk jaar Gazelle's te vinden. Dat maakt het dan toch vreemd dat Velorama twee Gazelle's heeft die meteen 8 en 10 jaar ouder zijn, met niets daar tussenin. Via kenmerken kunnen ze haast niet geïdentificeerd zijn (geen vergelijkingsmateriaal), en als er een Gazelle-plaatje of transfer op zat is dat niet meer dan een indicatie.
Groeten,
fietser
- Elibert van Dalen
contact roel bomers of wilbur hendriks eens. denk dat die zeker wel een exemplaar hebben!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
-
Mooie input heren. Leuk dat deze reacties zo loskomen. Ik weet niet of via dit medium hier deze vraag al een keer gesteld is (oudste Gazelle)?
Wie weet staat de oudste Gazelle wel in het buitenland!? Mocht er überhaupt een "oudste Gazelle" opduiken dan zou het toch leuk zijn dat G. experts van de vereniging dat kunnen bevestigen en dat we dit eens vastleggen hoe dit in z'n werk gaat! Moet de eigenaar dit natuurlijk wel aandurven om de Gazelle te laten beoordelen. Zou in ieder geval leuk zijn een aantal van deze oudste Gazelle's ten toon te kunnen stellen! Dus lever maar input.
Wie weet staat de oudste Gazelle wel in het buitenland!? Mocht er überhaupt een "oudste Gazelle" opduiken dan zou het toch leuk zijn dat G. experts van de vereniging dat kunnen bevestigen en dat we dit eens vastleggen hoe dit in z'n werk gaat! Moet de eigenaar dit natuurlijk wel aandurven om de Gazelle te laten beoordelen. Zou in ieder geval leuk zijn een aantal van deze oudste Gazelle's ten toon te kunnen stellen! Dus lever maar input.
Gazelle 1912
deze heeft niet mee gefietst.
De fiets op de foto bovenaan is de mijne uit 1914
deze heeft niet mee gefietst.
De fiets op de foto bovenaan is de mijne uit 1914
- Bijlagen
-
- 19122.png (428.64 KiB) 9431 keer bekeken
De twee afgebeelde Gazelle's ken ik maar qua framenummers kom ik bij deze uit op 1915 en 1914. De officiële lijst van Y. Smit (zie De Oude Fiets 1/1992 p. 14) vermeldt 83.000 als begin van 1915. Jouw jongere van de twee omafietsen heeft een hoger nummer en moet van ca. herfst 1915 zijn (framebouw).
In de Gazelle-folder van 1917 is sprake van een sterke stijging van de productie met name tussen 1910 en 1915. Gazelle geeft dat met indexcijfers aan. Hoewel tussen jouw twee Gazelle's ruim 30.000 fietsen liggen kom ik met een eigen schatting aan de hand van deze indexcijfers uit op januari/februari 1914. Ik kan het mis hebben zodat jouw fiets ook van eind 1913 kan zijn (aflevering als complete fiets waarschijnlijk desondanks 1914). Maar 1912 is echt te oud geschat. En de fiets heeft in ieder geval een hoger framenummer dan de fiets uit Friesland die ik eerder noemde en die ik op 1913 schat (ca. 7.000 nummers lager dan jouw oudste).
Dat neemt allemaal niet weg dat beide fietsen tot de oudste Gazelle's behoren die tot nu toe opgedoken zijn!
Groeten,
fietser
In de Gazelle-folder van 1917 is sprake van een sterke stijging van de productie met name tussen 1910 en 1915. Gazelle geeft dat met indexcijfers aan. Hoewel tussen jouw twee Gazelle's ruim 30.000 fietsen liggen kom ik met een eigen schatting aan de hand van deze indexcijfers uit op januari/februari 1914. Ik kan het mis hebben zodat jouw fiets ook van eind 1913 kan zijn (aflevering als complete fiets waarschijnlijk desondanks 1914). Maar 1912 is echt te oud geschat. En de fiets heeft in ieder geval een hoger framenummer dan de fiets uit Friesland die ik eerder noemde en die ik op 1913 schat (ca. 7.000 nummers lager dan jouw oudste).
Dat neemt allemaal niet weg dat beide fietsen tot de oudste Gazelle's behoren die tot nu toe opgedoken zijn!
Groeten,
fietser
het framenummer van de niervormige gazelle is 65162
de andere is 93078
dan heb ik ook nog een heren 95423
Ik heb een lijst die volgens originele afleverboeken vanaf 1915 geregistreerd zouden moeten zijn.
Ik denk dat we daarmee een verschil hebben van de berekening.
Wat je zegt dat de over de productie toename:
in een folder die ik hem uit 1913
" het is ons aangenaam te kunnen verklaren, dat ook in het afgelopen jaar de vraag naar onze rijwielen, die van het daaraan voorafgaande ver heeft overtroffen en danken wij onze talrijke afnemers voor het in ons gestelde vertrouwen."
nog even terug over de dateringen.
Ik het gazelle folder van januari 1924 staat dat vanaf nummer 187.227 het woord gazelle in de lug moet zitten.
Daaraan kan ik toch afhalen dat de framenummers die op deze lijst staan begin van het jaar zouden moeten zijn.
Groetjes
Roel
de andere is 93078
dan heb ik ook nog een heren 95423
Ik heb een lijst die volgens originele afleverboeken vanaf 1915 geregistreerd zouden moeten zijn.
Ik denk dat we daarmee een verschil hebben van de berekening.
Wat je zegt dat de over de productie toename:
in een folder die ik hem uit 1913
" het is ons aangenaam te kunnen verklaren, dat ook in het afgelopen jaar de vraag naar onze rijwielen, die van het daaraan voorafgaande ver heeft overtroffen en danken wij onze talrijke afnemers voor het in ons gestelde vertrouwen."
nog even terug over de dateringen.
Ik het gazelle folder van januari 1924 staat dat vanaf nummer 187.227 het woord gazelle in de lug moet zitten.
Daaraan kan ik toch afhalen dat de framenummers die op deze lijst staan begin van het jaar zouden moeten zijn.
Groetjes
Roel
- Bijlagen
-
- gazelle lijst.jpg (243.67 KiB) 9402 keer bekeken
De andere is correct 93678.het framenummer van de niervormige gazelle is 65162
de andere is 93078
Nee, het is einde van het jaar. Daar is altijd al veel verwarring over geweest. Januari 1924 begint met nummer 186.017. Nummer 187.227 valt dus ook nog in januari 1924 (druk en verspreiding van de folders was normaal gesproken in febr./maart, het voorwoord kan dus eind januari geschreven zijn). En de uitleg bij de eerste publicatie van de Gazelle-lijst in het clubblad 1/1992, toen dhr. De Zeeuw die de lijst uit het Gazelle-archief heeft samengesteld nog leefde, is daar ook duidelijk in:Ik het gazelle folder van januari 1924 staat dat vanaf nummer 187.227 het woord gazelle in de lug moet zitten. Daaraan kan ik toch afhalen dat de framenummers die op deze lijst staan begin van het jaar zouden moeten zijn.
Ook verder is de samensteller van de lijst op wordpress.com die je hierboven hebt weergegeven, onzorgvuldig geweest. De drie oudste nummers (7545, 22857, 78737) geven niet het begin of einde van het bijbehorende jaar aan maar zijn ergens uit dat jaar. Dat wordt althans beweerd in De Oude Fiets 2/1992:
78737 kan wel kloppen voor ergens in 1914 als je ervan uitgaat dat een afleveringsboek waarmee Gazelle ergens in 1915 begonnen is, met 83.000 begint. Het geeft wel aan dat 78737 meer tegen het einde van 1914 aan zal zitten. De twee laagste nummers die Lodewijks hier noemt zijn de twee compleet gerestaureerde Gazelle's die tegenwoordig in bezit van Velorama zijn. Ik had daarover al eerder twijfels geüit of het echt Gazelle's zijn en het is ook onduidelijk hoe Lodewijks aan zijn datering komt. Als er b.v. nog een originele factuur is zou dat heel mooi zijn.
Als je bij Gazelle uitgaat van productiebegin kort voor 1900 (de details zijn in het nog uit te brengende nieuwe Gazelle-themanummer te lezen) en verder ervan uitgaat dat de productie in het begin bescheiden is en dan met een curve stijgt (wat in de folder van 1917 wordt bevestigd) kun je wel ongeveer een dateringslijst grafisch uittekenen. En dan passen die twee nummers uit zogenaamd 1903 en 1905 er niet goed bij, vooral de tweede niet.
Al met al blijft het gissen, ook mijn datering is een gok. Maar de lijst van wordpress kan wat mij betreft de prullenbak in, alleen al omdat mensen steeds denken dat de nummers op het begin van het jaar slaan.
Groeten,
fietser