hallo,
Het betreft een stuur (ik zou kunnen aannemen origineel) afkomstig van een Cyrus.
In de buis van het stuur dat in de vork schuift, zijn een paar nummers ingeslagen: 12 haaks op de as en dan evenwijdig met de as 2 en 0. Wat is de betekenis hiervan? En zegt dit iets over de leeftijd van de fiets?
Met dank en groeten,
Denis
ingeslagen nummer op Cyrus-stuur
-
ingeslagen nummer op Cyrus-stuur
- Bijlagen
-
- Afb9212.jpg (255.6 KiB) 7107 keer bekeken
-
- Afb9214.jpg (197.99 KiB) 7107 keer bekeken
-
- Afb9213.jpg (275.26 KiB) 7107 keer bekeken
-
- Afb9210.jpg (403.62 KiB) 7107 keer bekeken
-
Re: ingeslagen nummer op Cyrus-stuur
....en zoals in een ander bericht geplaatst, betreft het geen Cyrus stuur, maar na het poetsen blijkt het een gazelle stuur te zijn.
Mag ik aannemen van december 1920 gezien 20 12 ingeslagen.
MVG
Denis
Mag ik aannemen van december 1920 gezien 20 12 ingeslagen.
MVG
Denis
-
Klopt dat de nummers maand en jaar aangeven bij Gazelle.
Meestal voor het jaar een getal 10 6 is dan bijvoorbeeld oktober 1936 of 0ktober 1946. Als er sprake is van een hele fiets zie je aan de rest van de onderdelen dan wel welk jaar het moet zijn.
Het is mij niet 100% duidelijk of de 0 in dit geval bij de 2 van 1920 hoort maar gezien het nikkel en de vroege bel zou het zomaar kunnen kloppen. Chroom kwam er bij Gazelle in 1931 in maar nikkel bleef nog wel een tijd leverbaar naast chroom.
Groeten,
Maarten
Meestal voor het jaar een getal 10 6 is dan bijvoorbeeld oktober 1936 of 0ktober 1946. Als er sprake is van een hele fiets zie je aan de rest van de onderdelen dan wel welk jaar het moet zijn.
Het is mij niet 100% duidelijk of de 0 in dit geval bij de 2 van 1920 hoort maar gezien het nikkel en de vroege bel zou het zomaar kunnen kloppen. Chroom kwam er bij Gazelle in 1931 in maar nikkel bleef nog wel een tijd leverbaar naast chroom.
Groeten,
Maarten
-
Gazelle is veel langer met nikkel doorgegaan dan ik dacht. Ik heb een Gazelle A (goedkoopste uitvoering) uit 1948. Deze fiets heeft geen chroom maar nikkel op stuur, crancken, etcMaarten Waarlé schreef:Klopt dat de nummers maand en jaar aangeven bij Gazelle.
Groeten,
Maarten
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
Ja, dat is wel bijzonder ,dat ze er zo lang me door gingen,dat nikkel.
Ik vind het wel mooi ,mooier eigenlijk dan chroom .Een beetje als ongepoetst zilver.
Groeten,
Maarten
Ik vind het wel mooi ,mooier eigenlijk dan chroom .Een beetje als ongepoetst zilver.
Groeten,
Maarten
-
Vreemd hoor... Mijn Gazelle kruisframe uit 1938 had dan weer chroom op krenken en struur.
Michiel
Michiel

Nee dat is niet vreemd. de dure modellen hadden vanaf begin jaren 30 chroom, de goedkope hadden nikkel. Ik had inderdaad eens een '46-er met ook nikkel stuur en cranks.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Ik vind het eigenlijk ook wel mooi dat nikkel in plaats van chroom, het maakt toch een verschil met al die andere fietsenMaarten Waarlé schreef:Ja, dat is wel bijzonder ,dat ze er zo lang me door gingen,dat nikkel.
Groeten,
Maarten

Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia