Zelf gereedschap maken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Zelf gereedschap maken

Bericht door Durabo88 »

Dit topic open ik om ervaringen te delen over het zelf maken van gereedschappen. Het idee hiervoor schoot me te binnen nadat ik het met een ander lid had over het gebruiken van de bankschroef voor het verwijderen van zeer vast zittende crankspieën.

Dus hierbij een oproep: deel je ervaringen wat betreft het maken van gereedschappen.

Crankspie uitpersen kan dus door de borgmoer los te draaien en de onderliggende ring te verwijderen, dan moet er aan de andere kant van de spie een groot blok zachter (dan de crank) metaal liggen met daarin een gat waar de spie in gedrukt kan worden. Het geheel in de bankschroef plaatsen zodat je met het draadeind de spie eruit drukt.

Conussleutels: Geen zin in een dure set waar te veel maten bij zitten die je toch nooit gebruikt. Koop een set Werkmann steeksleutels bij de Aktion of een ander budgetmerk ergens anders. Zet de sleutel in de bankschroef en maak hem met de slijptol smaller of 'grind' hem tegen een slijpschrijf.
Sportief fietsend!
Hendrik

Re: Zelf gereedschap maken

Bericht door Hendrik »

Zelf heb ik meer automotive gereedschap, dan fietsgereedschap :oops:
Voor het uitdrijven van spieën gebruik ik een kogelbouttrekker (eigenlijk meer een duwer) die voor bijvoorbeeld fusee- en stuurkogels verwijderen wordt gebruikt.
Toevallig had ik een dik stuk platstaal liggen, met een vorm die overeenkomt met de vorm van een cranck.
Op de plek waar deze plaat over de spie ligt, heb ik een gat geboord, wat ruimer dan de spie.
Deze staalplaat dient om de cranck te beschermen, daar waar de vork van het gereedschap op drukt.
Daarom heb ik de plaat nog omzwachteld met stevig PVC tape.
Ook dient de plaat ervoor, om te voorkomen dat de vork van het gereedschap wegglijdt over de ronde kant van de cranck bij de trapas.
Idee is, dat het gereedschap dat eigenlijk een soort forse wasknijper is, de spie er met gedoseerde kracht uitdrukt.
Ondanks de forse krachtmogelijkheid, lukt dit niet altijd.
Meestal spuit ik de boel dan eerst een paar maal vol kruipolie, zet lekker druk op het gereedschap (en de spie dus, maar niet zoveel dat de schroefdraad vervormt; laat de moer liever zitten vlak onder het uiteinde).
Dan koffie zetten, andere dingen doen, of een nachtje slapen.
Volgende dag nog iets aanzetten, ondersteunen en met een grote bankhamer een gerichte klap op de kop van het gereedschap.
Meestal gaat het dan met een schitterende 'PANG' los.
Omgekeerd werkt het gereedschap ook; vastzetten van een spie gaat perfect en zonder tikken!

Voor mijn Fongersfietsen ben ik nog van plan, gereedschap te maken om de contramoeren van balhoofd en trapas aan te draaien.
Ik had hier online iets nieuws voor gekocht, en natuurlijk bezuinigd op de prijs.
Ik heb er alles mee losgekregen, maar bij het weer monteren is de sleutel overleden.
'Pisbakkenstaal' denk ik, en ben van plan zelf iets te maken van 4 mm plaatstaal en het dan met autogeen en oliebadje te harden.
Of op zoek naar Goed Gereedschap :)
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (296.2 KiB) 5777 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Bedankt voor je bijdrage, zeer creatief!
Vaak zul je merken bij oude fietsen dat niet al het gereedschap meer verkrijgbaar is of überhaupt nooit gemaakt is (bijvoorbeeld om knikken uit de dikke buizen te halen). Daar vraagt het om creativiteit om tot de juiste oplossing te komen.

Tip van de dag: Bankschroefklemmen goedkoop maken: Koop een aluminium hoekstuk, zaag er twee stukken uit en lijm op ieder stuk twee platte magneten aan de binnenkant.

Fijne avond.
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Torpedo sleutel (bijgewerkt) en 'Fongers' sleutel
Torpedo sleutel (bijgewerkt) en 'Fongers' sleutel
001.JPG (219.29 KiB) 5692 keer bekeken
Vanmiddag moest ik wat beugeltjes fabriceren voor de klus, en heb meteen maar de 'Fongers' haaksleutel gemaakt.
Ik had nog een stuk 4mm bandstaal, en met losse contramoeren als voorbeeld de vorm afgetekend.
Daarna met ijzerzaag en vijlen de vorm uitgehouwen, onderwijl blijven passen op de moeren.
Daarna getemperd in een heerlijk bad; een metselkuip met Regenwater en Herfstbla'ren.
Toen weer even terug verwarmd om te 'ontlaten'.
Ach, het is allemaal niet perfect; de vorm lijkt nergens op (niks mooi afgerond) en het harden is natuurlijk natte-vingerwerk maar het resultaat is prima functioneel.
Heb 'm al uitgetest, ging prima.
Als je er tegen slaat hoor je een heldere volle toon; volgens mij is het wel stevig genoeg.
In ieder geval beter dan hetgeen ik nieuw gekocht had.
Feitelijk is dit ongeveer hetzelfde als de officiële Fongers-sleutel.
Maar ik had geen zin om geld neer te leggen voor een item met naam erop :)
Ik heb nog wel van een Torpedo sleutel de radius iets bijgewerkt, zodat ik bij de trapas bij het afstellen hiermee de conus kan tegenhouden.

Groet Erwin
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Het hoeft ook niet altijd mooi te zijn om goed te werken. Je kan altijd nog iets met slagletters erin schrijven om het af te maken.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie