Lang lang geleden, voordat Esge met de vaste frameplaten kwam, zaten standaarden anders vast. In een tijd dat het stokje waarop de fiets leunde, het enige was dat standaard aan een fiets was.
Gazelle en Batavus hadden in de linkerpoot van de bracketlug een schroefdraad om de standaard aan vast te monteren.
Inca had ééntje die je om de linker liggende achtervork net achter het bracket klemde. Hierbij drukten twee puntjes zich in het frame om draaien te voorkomen.
Wepewe had eentje die je onder je linker achterasmoer bevestigde en met een stelstuk tegen het draaien op ieder frame te monteren. Ook de lengte van de poot was vaak te verstellen.
Veel later kwamen Minoura en andere merken met een systeem van twee platen om de standaard tussen de hoek van de achtervorken te monteren.
Maar de meest voorkomende methode van een standaard op een oude fiets monteren was door hem met een plaatje aan de bovenkant van de liggende achtervorken te klemmen. Wie heeft er net als ik slechte ervaringen met fietsen waarbij de liggende achtervorken geplet zijn door het aandraaien van de standaard.
Daarnaast is er nog de standaard-bagagedragercombi van o.a. Hopmi e.a.
Wie kent er meer?
Standaarden of frameknijperts
Standaarden of frameknijperts
Sportief fietsend!
-
Re: Standaarden of frameknijperts
Alhoewel ik de Inca standaard heel mooi vind zal ik er nooit meer één monteren. De reden is dat deze standaard zich "vastvreet" in de liggende achtervork. Een nare gedachte. Ook de Minoura soort standaard monteer ik liever niet. Ik vind hem lelijk met die twee platen en bovendien wordt de bout soms zo strak aangedraaid dat de liggende achtervork wordt ingedeukt. Al met al ga ik het liefst voor een standaard onder de linker achterasmoer. Wel geef ik toe dat de fiets minder stabiel staat met zo'n standaard.
Je kan dus ook overwegen om een stuurbumpertje te plaatsen en je fiets tegen de muur te parkeren.
Je kan dus ook overwegen om een stuurbumpertje te plaatsen en je fiets tegen de muur te parkeren.

Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Goedenavond.
De Inca heb ik twee keer gemonteerd. Deukje heb ik geaccepteerd. Erger is de pit die door de dynamobeugel vaak al in de voorvork is achtergelaten.
De verchroomde Minoura is voor mij een uitkomst bij sportfietsen met verchroomde vorkeinden. Want ik vind het geen doen als een fiets met bagagedrager geen standaard heeft om op te staan. Moet wel zeggen dat de vorkbuizen bij sportfietsen vaak veel stijver zijn dan bij een klassieke opa- of omafiets.
De Inca heb ik twee keer gemonteerd. Deukje heb ik geaccepteerd. Erger is de pit die door de dynamobeugel vaak al in de voorvork is achtergelaten.
De verchroomde Minoura is voor mij een uitkomst bij sportfietsen met verchroomde vorkeinden. Want ik vind het geen doen als een fiets met bagagedrager geen standaard heeft om op te staan. Moet wel zeggen dat de vorkbuizen bij sportfietsen vaak veel stijver zijn dan bij een klassieke opa- of omafiets.
Sportief fietsend!
-
Het oudste gebruik (zo ver ik weet) van een dynamische standaard is van Seidel
& Naumann
Dit is een foto gemaakt in Velorama. Daar staat er een.
De standaard is telescopisch en kan je voor het rijden vastzetten in een houder onder op de liggende vork.
Tamelijk opzichtig maar tenminste geen plat geknepen buizen!
Groeten,
Maarten
& Naumann
Dit is een foto gemaakt in Velorama. Daar staat er een.
De standaard is telescopisch en kan je voor het rijden vastzetten in een houder onder op de liggende vork.
Tamelijk opzichtig maar tenminste geen plat geknepen buizen!
Groeten,
Maarten