Aluminium lugs, roestige stalen trapas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
hansvdw

Aluminium lugs, roestige stalen trapas

Bericht door hansvdw »

Een vraag voor wie bekend is met de eigenschappen van metaal.

Ik heb een vroege Bridgestone Submariner bijna geheel gedemonteerd, op de trapas na. De fiets heeft een flink roestige stalen trapas, geschroefd in aluminium. WD40 geprobeerd en heel veel kracht gebruikt om enige beweging te krijgen, maar de as gaat niet los. Wellicht weer iemand een methode? Als de as sneuvelt is het het niet erg, ik heb er nog een, maar de schroefdraad in het frame hou ik graag intact.

Veel dank alvast, wie mij kan helpen. Hierbij nog een foto.

Groeten,
Hans
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (42.78 KiB) 5181 keer bekeken
Durabo88

Re: Aluminium lugs, roestige stalen trapas

Bericht door Durabo88 »

Die oplossing weet ik wel. Aluminium zet meer uit dan staal wanneer het warm wordt, dus kun je hem gewoon met een brander wat verwarmen, of is het een gelijmd frame (dan kan het niet, slechts misschien met de föhn). Als je een alu zadelpen in een stalen frame hebt kan dit dus niet.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Dank! Dit soort basiskennis ontbeer ik, maar de informatie is is nu opgeslagen. Ga er morgen mee bezig. Eerst maar eens met een föhn (voorzichtig beginnen). Lukt het niet, dan de brander.

Groeten,
Hans
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Beste Hans,

Die "lugs" van de Bridgestone zijn van een aluminiumlegering, daar zou ik niet zomaar met een brander aan gaan verhitten. Weet je zeker dat je door een dreveltje in een van de gaatjes van de cup te zetten en dan systematisch te tikken, die cup niet los kunt krijgen? Ik heb (zo te zien) zo'n zelfde Submariner en bij die van mij is 't op die manier altijd goed gegaan. Eventueel begin je eerst aan de andere kant, meestal is één cup lossen toch voldoende?
Succes,
Wim
DCR gaat nooit verloren....
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Beste Wim,

Dank voor je reactie. Tikken met een drevel heb ik verschillende keren geprobeerd, maar geen beweging.

Gebrekkige kennis van de eigenschappen van metalen is precies waarom ik me tot het forum wend, ben als de dood dingen te vernielen.

Ik zal in elk geval je waarschuwing in acht nemen, op het web eens lezen over aluminiumlegeringen en lukt niets, dan de rechter cup proberen.

Groeten,
Hans
m-gineering

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef:Beste Hans,

Die "lugs" van de Bridgestone zijn van een aluminiumlegering, daar zou ik niet zomaar met een brander aan gaan verhitten.
Je moet wel heel wild met een brander te keer gaan voor je in de gevarenzone komt, voor die tijd staat je werkplaats al blauw van de rook van verbrand vet ;) Gewoon de brander flink bewegen en af en toe met een nat vingertje testen of je al bij de 100C bent. Als de boel heet is (kruip)olie inspuiten, en een paar tactische klappen om de corrosie in de draad te verpulveren is nooit weg. Maar beginnen met een ketel kokend water er over kan ook
/Marten
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Bedankt Marten. Ik heb een tweede Submariner frame wel helemaal uit elkaar gekregen. Dat ga ik gebruiken voor de wederopbouw. Maar met het andere frame wil ik zeker ook aan de slag. Dan toch maar met de brander aan de slag want ik wil het frame helemaal kaal hebben en die trapas zit echt muurvast.

Groeten,
Hans
Plaats reactie