Gazelle Sport 1949
Gazelle Sport 1949
Het is niet dat ik verlegen zat om een nieuw project maar het verzamelvirus was toch weer eens sterker. De vele afwijkende bijzonderheden van deze Gazelle Sport uit 1949 zijn zeer de moeite waard om toch uit de status van studentenfiets te blijven.
Gelukkig circuleren er genoeg foto's van dit model op internet om een goed beeld te krijgen wat er origineel is en wat niet. Het achterwiel is twijfelachtig. Een Perry naaf met een bevestigingsbeugel van Torpedo. Het voorwiel is beslist niet van deze fiets.
Buiten de wielen heb ik vrijwel alles verwijderd waarvan ik vermoed dat niet op deze fiets hoort te zitten.
Het achterspatbord heeft een ietwat zorgelijke diagnose. Een vermorzeld achterlicht heeft het metaal erachter ernstig beschadigd. Er zitten twee scheuren in waardoor het scherm nog maar 1,5 cm aan elkaar vast zit en het metaal is plaatselijk vervormd.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Gelukkig circuleren er genoeg foto's van dit model op internet om een goed beeld te krijgen wat er origineel is en wat niet. Het achterwiel is twijfelachtig. Een Perry naaf met een bevestigingsbeugel van Torpedo. Het voorwiel is beslist niet van deze fiets.
Buiten de wielen heb ik vrijwel alles verwijderd waarvan ik vermoed dat niet op deze fiets hoort te zitten.
Het achterspatbord heeft een ietwat zorgelijke diagnose. Een vermorzeld achterlicht heeft het metaal erachter ernstig beschadigd. Er zitten twee scheuren in waardoor het scherm nog maar 1,5 cm aan elkaar vast zit en het metaal is plaatselijk vervormd.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
- Bijlagen
-
- L1030425.jpg (122.57 KiB) 7048 keer bekeken
-
- L1030428.jpg (130.7 KiB) 7048 keer bekeken
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Re: Gazelle Sport 1949
Autogeen (laten)lassen lijkt me de beste oplossing.
Anders een verstevigingsplaatje aan de achterkant bevestigen
dmv kleine klinknageltjes.
Hans
Anders een verstevigingsplaatje aan de achterkant bevestigen
dmv kleine klinknageltjes.
Hans
Re: Gazelle Sport 1949
Beste Ed,
Leuke fiets uit een periode dat er weinig fietsen zijn overgebleven. Een periode van schaarste. Vaak zijn het ook niet de beste. Het chroomwerk leert mijn ervaring wordt pas eind jaren 50 en in de jaren 60 erg dik en dus roestvrij.
Terug naar de fiets. Alle ingrepen waar warmte bij komt kijken zal de lak plaatselijk doen verdwijnen. Belangrijkste afweging die je zult moeten maken is in hoeverre de reparatie zichtbaar blijft. Na lassen kun je het mooi wegslijpen/vijlen (laat de naad achter dan maar wel zitten). Met hardsolderen kun je min of meer hetzelfde resultaat krijgen als je er een plaatje achter soldeert. Hierbij moet alle roest eerst verwijderd worden om een goed resultaat te krijgen. Klink of popnagelen van een plaatje erachter kan ook, maar blijft het meest zichtbaar.
Succes!
Leuke fiets uit een periode dat er weinig fietsen zijn overgebleven. Een periode van schaarste. Vaak zijn het ook niet de beste. Het chroomwerk leert mijn ervaring wordt pas eind jaren 50 en in de jaren 60 erg dik en dus roestvrij.
Terug naar de fiets. Alle ingrepen waar warmte bij komt kijken zal de lak plaatselijk doen verdwijnen. Belangrijkste afweging die je zult moeten maken is in hoeverre de reparatie zichtbaar blijft. Na lassen kun je het mooi wegslijpen/vijlen (laat de naad achter dan maar wel zitten). Met hardsolderen kun je min of meer hetzelfde resultaat krijgen als je er een plaatje achter soldeert. Hierbij moet alle roest eerst verwijderd worden om een goed resultaat te krijgen. Klink of popnagelen van een plaatje erachter kan ook, maar blijft het meest zichtbaar.
Succes!
Sportief fietsend!
Re: Gazelle Sport 1949
Wel erg de moeite waard hoor. Apart fietsje.
Ik zou dat achterscherm goed ontroesten op de plek van de scheur. Daarna kun je zien wat ervan over is.
Als er nog behoorlijk wat materiaal zit en de scheur meer aan metaalmoeheid te wijten is, kun je goed lassen. (zou ik wel kunnen in elk geval)
Als er echt heel dun materiaal over is: nog meer blank maken, en dan plaatje achter solderen. Gewoon met tinsoldeer en een brandertje. Evt beetje plamuur bij het afwerken.
Als het spatbordprofiel tamelijk normaal is, zoek ik weleens een donorspatbord dat ook half is weggevreten. Daar haal ik dan bijv de onderste 35 cm af. Dan komt de lasnaad dus iets boven het roestige stuk te liggen en heb je ook een goede oplossing.
succes!
Ik zou dat achterscherm goed ontroesten op de plek van de scheur. Daarna kun je zien wat ervan over is.
Als er nog behoorlijk wat materiaal zit en de scheur meer aan metaalmoeheid te wijten is, kun je goed lassen. (zou ik wel kunnen in elk geval)
Als er echt heel dun materiaal over is: nog meer blank maken, en dan plaatje achter solderen. Gewoon met tinsoldeer en een brandertje. Evt beetje plamuur bij het afwerken.
Als het spatbordprofiel tamelijk normaal is, zoek ik weleens een donorspatbord dat ook half is weggevreten. Daar haal ik dan bijv de onderste 35 cm af. Dan komt de lasnaad dus iets boven het roestige stuk te liggen en heb je ook een goede oplossing.
succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Elibert van Dalen
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Re: Gazelle Sport 1949
leuke fiets! had hem ook gespot op mp. maar ik zit niet meer verlegen om projecten
(hier is hij gebleven ed collier!) gelukkig in goede handen veel sleutelplezier.

Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Re: Gazelle Sport 1949
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het spatbord goed ontroesten en zien wat er nog overblijft.
Een lastig deel wordt het weer opnieuw in vorm brengen van het scherm.
Ik ga het spatbord goed ontroesten en zien wat er nog overblijft.
Een lastig deel wordt het weer opnieuw in vorm brengen van het scherm.
Re: Gazelle Sport 1949
De lente komt eraan dus het werd tijd om dit winterproject maar eens af te ronden.
Normaal gesproken gaan de dames voor maar bij fietsen is het vaak omgekeerd. Om dit wrak te redden moest een damesfiets uit 1952 een aantal belangrijke organen afstaan.
Het achterspatbord brak, in een poging het in model te krijgen, in tweeën. De lasser heeft uiteindelijk toch nog een acceptabel resultaat bereikt. Verder had ik veel geluk met het vinden van een identiek achterlicht en rattrap pedalen die ik ook op een Gazelle sport uit 1940 zag.
Bij de geometrie van het frame heb ik nog wat vraagtekens. De bovenste buis loopt namelijk schuin naar voren. Heeft natuurlijk met de voorvork te maken maar ik vraag me af of dit de bedoeling was. Aan de vork zie ik geen verbuiging en deze is helemaal recht.
Voor het fietsen maakt het niet uit, de eerste tocht was een plezierige.
Normaal gesproken gaan de dames voor maar bij fietsen is het vaak omgekeerd. Om dit wrak te redden moest een damesfiets uit 1952 een aantal belangrijke organen afstaan.
Het achterspatbord brak, in een poging het in model te krijgen, in tweeën. De lasser heeft uiteindelijk toch nog een acceptabel resultaat bereikt. Verder had ik veel geluk met het vinden van een identiek achterlicht en rattrap pedalen die ik ook op een Gazelle sport uit 1940 zag.
Bij de geometrie van het frame heb ik nog wat vraagtekens. De bovenste buis loopt namelijk schuin naar voren. Heeft natuurlijk met de voorvork te maken maar ik vraag me af of dit de bedoeling was. Aan de vork zie ik geen verbuiging en deze is helemaal recht.
Voor het fietsen maakt het niet uit, de eerste tocht was een plezierige.
- Bijlagen
-
- L1030469.jpg (362.24 KiB) 6884 keer bekeken
-
- L1030472.jpg (462.25 KiB) 6884 keer bekeken
Re: Gazelle Sport 1949
die ziet er weer prachtig uit
[ komt er ook nog een kettingkast? op en zo ja ; wat voor iets ? ]

-
- Berichten: 2640
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle Sport 1949
Mooi resultaat zo ver!
De naar beneden lopende bovenste framebuis is redelijk normaal voor Gazelle fietsen. Ik vind het ook fraai trouwens. Het ziet er snel uit. Beter ook dan een oplopende buis want dat is vaak een opgereden fiets.
Groeten,
Maarten
De naar beneden lopende bovenste framebuis is redelijk normaal voor Gazelle fietsen. Ik vind het ook fraai trouwens. Het ziet er snel uit. Beter ook dan een oplopende buis want dat is vaak een opgereden fiets.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle Sport 1949
Beste de rode,
Het vraagstuk kettingkast ligt eigenlijk nog open.
Op dit frame zit niet de gebruikelijke aangelaste steun die je meestal vindt achter het kettingblad. Waarschijnlijk omdat je kon kiezen voor een gesloten lakdoek of voor een open metalen scherm. Maar zo'n open scherm heeft mijn voorkeur.
Het vraagstuk kettingkast ligt eigenlijk nog open.
Op dit frame zit niet de gebruikelijke aangelaste steun die je meestal vindt achter het kettingblad. Waarschijnlijk omdat je kon kiezen voor een gesloten lakdoek of voor een open metalen scherm. Maar zo'n open scherm heeft mijn voorkeur.