Even voorstellen en dagelijks op de weg.

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Stadsimker

Even voorstellen en dagelijks op de weg.

Bericht door Stadsimker »

Hallo,

Ik heb mij net aangemeld voor jullie forum. Dagelijks maak ik gebruik van mijn antieke bakfiets om mijn bijen te verzorgen her en der in de stad Hengelo. Dit forum leek mij een mooie aan gelegenheid om wat meer te weten te komen van mijn bakfiets. Misschien weet iemand het merk en mogelijk bouwjaar. Zelf vermoedt ik Gazelle... Maar zeker wet ik het niet. Allemaal leuke zaken voor het forum... dus eerst maar even uitzoeken hoe alles werkt... ;)

Groeten,
Philip
Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.
wimjansen

Re: Even voorstellen en dagelijks op de weg.

Bericht door wimjansen »

Welkom Philip,
Dus niet alleen geïnteresseerd in zeldzamer wordende fietsen maar ook in die bedreigde ijverige diersoort! En je hebt een bakfiets met electrische aandrijving die zich ook zacht zoemend voortbeweegt... :)

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedendag,

Welkom op het forum. Leuk dat je bijen houdt. Wat voor honing heb je zoal?

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Stadsimker

Hallo,

Ik moest er even achter komen hoe je precies een foto-tje kunt toevoegen hier. Maar na een paar berichtjes is het gelukt. Dus bij deze plaats ik een paar foto's.

Afbeelding Nog zonder Electromotor.
Afbeelding
Met electro motor.

Sinds kort heb ik mijn bakfiets zelf ge-upgrade met twee zonnepanelen. Hiervan volgen de foto's nog wel.

De Bakfiets zoeft mij heerlijk door de stad om mijn bijen te verzorgen die her en der staan op gesteld. Ook is hij prima in staat om een aantal bijenkasten comfortabel te vervoeren. Voor mij dus een ideaal vervoersmiddel.

Maar het is wel een lopend project. Ik moet o.a. een goede oplossingen vinden voor mijn spaken probleem. De velg die geleverd is bij de motor is geensinds sterk genoeg. Dus moet ik opzoek naar korte maar dikkere spaken in de juist lengte. Helaas is de lengte voor die spaakjes ook nog onbekend. Ik ga er van uit dat het trial and error wordt (als ik een spaken roller in handen heb, jammer genoeg dure apparaatjes.) Daarnaast moet ik nog een BMS op mijn tweede accupack maken. Die moet mijn chinees nog leveren, maar is onderweg.

Inmiddels heb ik enorm veel kennis over het bouwen van accupacks. Gaandeweg zo van alles over opgepikt, geleerd, veel over gelezen en natuurlijk had ik ook al wat electro kennis. En gelukkig heb ik tot nu toe geen dure lessen gehad. Het leuke is als je je eigen E-upgrade doet kan je precies bepalen wat je wensen zijn en de fiets zo maken. Voor mij was dat dus een krachtige motor die niet zo heel hard hoeft te gaan. Een bakfiets is immers gemaakt voor een kilometer of tien per uur en dan moet je al stevig trappen. Ga je met een bakfiets veel te hard dan gaat ie zwabberen totdat ie oncontroleerbaar wordt. Bovendien is remmerij op een oude bakfiets ook niet echt meer aanwezig als je je achternaaf vervangt... Ik heb gekozen om net boven de 20 KM/h te rijden. Dubbel zo snel als dat ze vroeger reden en een snelheid dat als je iets tegen de stoeprand aanrijdt niet direct een fataal ongeluk krijgt, maar je schrikt je wel een ongeluk... Want mijn bakfiets weegt nu met mij zo'n 340 kg.... Dus ik rijd heel voorzichtig en defensief.

Leuke vraag! welke soorten honing ik allemaal heb gehad. Het is een hele lijst. 15 soorten! Waaronder meerdere soorten voorjaarshoning en zomer honing uit de verschillende buurten van de stad Hengelo en daarnaast: Koolzaad honing, Lindehoning, Tamme Kastanje honing en Heide honing. Zelf ben ik vanaf kinds af aan een groot honing liefhebber, vandaar dat ik elk jaar met een flink aantal bijenvolken reis en zo prachtige speciaal honingen kan oogsten.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooie bakfiets! Een naoorlogse Gazelle als het goed is (te herkennen aan de schuine tussensteunen tussen de framebuizen).

Wat bedoel je precies met zwabberen? Ik trap wat harder dan de meeste mensen, en tik op mijn bakfiets 30km/u aan als ik een goed pad heb en een beetje voordewind. Maar daarbij ligt hij nog steeds zo stabiel op de weg dat ik de bak met een enkele vinger makkelijk recht kan houden.
Stadsimker

Met zwabberen bedoel ik dat je zadel en je bak elkaar gaan tegen sturen. Het zadel en zadelbuis bewegen door centrifugale krachten van links naar rechts. Natuurlijk heeft dat ook te maken met mijn veel te lichte alu velg in het achterwiel en de hoogte van de band. Al die dingen bewegen mee als je niet 100% recht door fietst. Met een hoge snelheid, gaat het allemaal van zelf van links naar rechts en is het niet meer te controleren en stopt het slechts als de snelheid echt drastisch naar beneden gaat. onder de 25 gaat het aanmerkelijk beter, maar kan het nog steeds gevaarlijk fout gaan. Even niet opletten en je raakt de stoprand, met een enorme dreun als gevolg.... Met 300 kg tegen een stoep aankomen is wel iets waardoor er veel adrenaline in je bloed komt en je echt wel gaat meer gaat oppassen... Ook net met een wiel naast de wegkomen in het gras is ook erg spannend.... Je bakfiets trekt je dan direct richting berm en sloot... Ga je hard, dan hou je er niets aan.... en lig je gewond in je eigen bak. :lol:

Je kunt dat zwabberen ook heel makkelijk vaststellen door het zadel van links naar rechts te bewegen. Je zult zien dat je eenvoudig een uitslag krijgt van centimeters. Het gewicht van de fietser met de centrifugale krachten zullen dit alleen maar versterken...

Door dit fenomeen laat ik ook absoluut niemand even fietsen op mijn bakfiets, want ik weet zeker dat ik mijn bakfiets zwaar beschadigd terug zal krijgen na zo'n proefrit en daarnaast zullen anderen met schade mij hierop aanspreken en zelfs mijn hele project in gevaar kunnen brengen want er zal snel een makkelijke conclusie getrokken worden...

Zelf heb ik er minimaal 14 dagen over gedaan om mij een beetje zeker te voelen op mijn bakfiets en hem goed te kunnen berijden. Door het wisselen van achterwiel raak je immers je enige rem kwijt... Ik rij dus SUPER defensief. Straten of verkeer van rechts is echt super link.... Maar ook voetgangers die je gewoon zien maar toch nog even voor je langs willen oversteken denken ook dat je wel even remt met een fiets van 300 kilogram.... Heel wat zelfmoord pogingen meegemaakt! :o
Het enige wat je kan doen is de zelfde kan op sturen die de voetganger ook gaat.... en dan maar hopen dat je daar geen verkeersdeelnemer in een dode hoek hebt zitten. De enige remedie is LANGZAAM rijden en dus altijd kunnen stoppen....
ciao1968

Bericht door ciao1968 »

Kan je geen velgrem monteren?
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedenmiddag,

Ik ben echt verslaafd aan honing. Misschien kan ik de spaken voor u rollen voor een paar potjes honing.

Mvg,

Yorick (uit Landsmeer)
Sportief fietsend!
Stadsimker

Durabo88 schreef:Goedenmiddag,

Ik ben echt verslaafd aan honing. Misschien kan ik de spaken voor u rollen voor een paar potjes honing.

Mvg,

Yorick (uit Landsmeer)
Ik denk dat dat uiteraard te regelen is... al ben ik nu nagenoeg geheel uitverkocht. :lol:
leovanz

Bericht door leovanz »

Hallo Philip,

Kijk, dat noem ik "toeval". Dezelfde bakfiets, normaal gebruik en geelectocuteerd! Dat was mijn volgende plan.

Is de bak die er bij jou opzit origineel?

Voor je spaak lengte is er een mooi online rekenhulp op http://www.sapim.be/spaaklengteberekening

Wat voor motor (spanning en vermogen) zit er in het achterwiel en waar heb je die vandaan?

Ik ga je nog meer vragen straks!

groeten,

Leo. (ook nog imker ook, maar 3 volken)
Plaats reactie