De meeste oude fietsen zie ik hier in het tuincentrum als decoratie staan. Meestal bakfietsen, soms transportfietsen en nu staat er eentje met zowel een karbidlamp als ook een dynamo met koplamp eraan. Helpt dat om de leeftijd van een fiets te bepalen?
Het is mij duidelijk dat de dynamo later is aangebouwd.
Dus: tot welk jaar werden karbidlampen toegepast, en sinds wanneer dynamoverlichting?
Tot hoe lang werd gaslicht gebruikt?
-
Re: Tot hoe lang werd gaslicht gebruikt?
Electrische verlichting is er al in de vroege safety tijd. Maar dan is het nog erg exclusief en aangestuurd met batterijen.
In de jaren 10 komen de eerste dynamo`s ten tonele.
Erg duur en kwetsbaar. Koplampen met verende ophanging
bijvoorbeeld.
Pas eind 20er begin 30er jaren begint het algemener te worden.
Gaslampen zijn er vanaf eind 19e eeuw .De olielamp met lont en de kaarslamp waren er al eerder.
Carbide lampen , olie lampen en kaarslampen zijn tot de jaren 40 gebouwd en te koop geweest.
Ik denk dat enige jaren na de oorlog ze nog in gebruik zijn geweest.
Groeten,
Maarten
In de jaren 10 komen de eerste dynamo`s ten tonele.
Erg duur en kwetsbaar. Koplampen met verende ophanging
bijvoorbeeld.
Pas eind 20er begin 30er jaren begint het algemener te worden.
Gaslampen zijn er vanaf eind 19e eeuw .De olielamp met lont en de kaarslamp waren er al eerder.
Carbide lampen , olie lampen en kaarslampen zijn tot de jaren 40 gebouwd en te koop geweest.
Ik denk dat enige jaren na de oorlog ze nog in gebruik zijn geweest.
Groeten,
Maarten
- Jeroen Zuiderwijk
Let wel dat er heel wat gesjoemeld wordt met oude fiets verlichting. Heel vaak is er recent te oude verlichting opgezet. Ik ken vrijwel geen oude foto's van bakfietsen of transportfietsen met carbidlampen, slechts enkele voorbeelden van een bakfietsen van rond 1900. Uberhaupt zie je op foto's van voor de oorlog maar weinig transportfietsen en bakfietsen met verlichting, slechts een beperkt aantal hadden electrische verlichting geinstalleerd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
In de DDR werden ze zelfs nog tot minstens 1957 geproduceerd (terloops in 'ietwat buitengewone' vormgeving); zie DDR Fahrradwiki / KarbidlampenMaarten Waarlé schreef:...Carbide lampen , olie lampen en kaarslampen zijn tot de jaren 40 gebouwd en te koop geweest...
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard