Beste mensen,
Op de beurs in Berlicum heb ik 28 x 1 1/4 banden gekocht in de hoop dat deze op mijn Fongers SH fiets pasten. Ik ging ervan uit dat deze gelijk waren aan de ETRTO maat 32-622. Het blijkt echter dat ze zelfs nog groter dan de omafietsmaat (40-635) zijn. Wie kan mij vertellen wat voor banden ik dan wel heb gekocht?
Daarnaast zoek ik nog steeds de goede banden, twee sets om precies te zijn:
- Geheel wit of crème (zonder reflexie)
- Gumwall met zwart loopvlak (zonder reflexie)
Wie heeft deze banden liggen? Of wie weet waar deze liggen?
Ik zit misschien over een modern alternatief na te denken. De ene optie is de maat 30-622, iets minder dik dus, in het wit met reflectie.
De tweetint band wel in gumwall met zwart loopvlak, maar dan zonder draadprofiel (meer een geveerd profiel).
Zie:
http://www.ebay.nl/itm/2x-Schwalbe-Spic ... 3f1e1be079
http://www.ebay.nl/itm/2x-Schwalbe-Delt ... 416cdc24fa
http://www.ebay.nl/itm/2x-Schwalbe-Road ... 3f1e336ded
Groeten, Y.
Bandendilemma 28 x 1 5/8 x 1 1/4 (32-622)
Bandendilemma 28 x 1 5/8 x 1 1/4 (32-622)
Laatst gewijzigd door Durabo88 op 28 okt 2012, 18.49, 1 keer totaal gewijzigd.
Sportief fietsend!
-
Re: Bandendilemma 28 x 1 5/8 x 1 1/4 (32-622)
Hoi Yorick,
Op jouw vraag over welke banden je nu gekocht hebt het volgende.
Volgens mij(verbeteringen welkom) is het zo dat oorspronkelijk de bandenmaten telden van buitenaf
naar binnen.
Voorbeeld 28 (buitenmaat van de band) X (min dus eigenlijk)1 1/2 (hoogte van de band) x 1 3/8 (de eventuele breedte van de band)
Als ze stoppen bij één toevoeging zoals bij de omafietsband dan betekent de 1 1/2 zo wel hoogte als breedte.
Jouw 28x 1 1/4 band is van buitenaf tellend groter van velg dan bv een 28x 1 1/2 band:een een-vierde inch is minder dan anderhalf inch laat staan dat deze zou pasen op een 28x 1 5/8 velg.
De bandenmaat die jij zoekt is een 28x 15/8 band de breedte is dan 1 1/4 inch een maat die relevant is voor het uiterlijk (mate van balon) maar niet voor de passing op de velg.
Overigens wel hele fraaie banden die je gekocht hebt, daar hoort een vooroorlogse racefiets bij.
Groeten,
Maarten
Op jouw vraag over welke banden je nu gekocht hebt het volgende.
Volgens mij(verbeteringen welkom) is het zo dat oorspronkelijk de bandenmaten telden van buitenaf
naar binnen.
Voorbeeld 28 (buitenmaat van de band) X (min dus eigenlijk)1 1/2 (hoogte van de band) x 1 3/8 (de eventuele breedte van de band)
Als ze stoppen bij één toevoeging zoals bij de omafietsband dan betekent de 1 1/2 zo wel hoogte als breedte.
Jouw 28x 1 1/4 band is van buitenaf tellend groter van velg dan bv een 28x 1 1/2 band:een een-vierde inch is minder dan anderhalf inch laat staan dat deze zou pasen op een 28x 1 5/8 velg.
De bandenmaat die jij zoekt is een 28x 15/8 band de breedte is dan 1 1/4 inch een maat die relevant is voor het uiterlijk (mate van balon) maar niet voor de passing op de velg.
Overigens wel hele fraaie banden die je gekocht hebt, daar hoort een vooroorlogse racefiets bij.
Groeten,
Maarten
Daar heb je iets heel exotisch in handen. 28 x 1 1/4 moet inderdaad groter zijn dan 635 mm, de ETRTO-benaming zou ca. 32-648 moeten zijn. Dat is zelfs twee maten groter dan 635 mm omdat er nog 28 x 1 3/8 (= 37-642) tussen zit. 642-wielen zijn van sport- of semi-sport-fietsen van 60 jaar en ouder bekend (vooral Phoenix), maar 28 x 1 1/4 ben ik ook nog nooit tegengekomen. Niet in folders en niet in de praktijk. In Engeland was 26 x 1 1/4 vroeger redelijk gebruikelijk voor lichte sportfietsen, misschien moeten we 28 x 1 1/4 ook daar zoeken.Op de beurs in Vianen heb ik 28 x 1 1/4 banden gekocht in de hoop dat deze op mijn Fongers SH fiets pasten. Het blijkt echter dat ze zelfs nog groter dan de omafietsmaat (40-635) zijn. Wie kan mij vertellen wat voor banden ik dan wel heb gekocht?
'
Beste fietser en Maarten,
De banden zijn allebei verschillend. De ene is met dynamoribbel en de ander zonder. Beiden 'Made in Holland', maar slechts één band staat daadwerkelijk een merk (Vredestein) op.
Er lag in Berlicum overigens bij een andere verkoper nog een setje.
Ik ken deze maat ook niet en heb ook geen idee of er in Nederland fietsen zijn, waar deze band op zou passen. De liefhebber mag zich uiteraard melden!
Groeten,
Yorick.
De banden zijn allebei verschillend. De ene is met dynamoribbel en de ander zonder. Beiden 'Made in Holland', maar slechts één band staat daadwerkelijk een merk (Vredestein) op.
Er lag in Berlicum overigens bij een andere verkoper nog een setje.
Ik ken deze maat ook niet en heb ook geen idee of er in Nederland fietsen zijn, waar deze band op zou passen. De liefhebber mag zich uiteraard melden!
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
die banden heeft Yorick van mij gekocht. en die andere banden lagen bij Theo overvliet. Die had die banden jaren geleden op Vianen ook bij mij gekocht maar die bleken ook niet op zijn fiets te passen. Op die banden staat ook "race band" .
het zou mooi zijn als er nog eens een fiets opduikt waar deze banden op horen.
het zou mooi zijn als er nog eens een fiets opduikt waar deze banden op horen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Beste Theo,
Klopt helemaal.
Gelukkig hoef ik nu in ieder geval niet meer naar deze moeilijke maat te zoeken als er een keer zo'n fiets voorbij komt.
Klopt helemaal.
Gelukkig hoef ik nu in ieder geval niet meer naar deze moeilijke maat te zoeken als er een keer zo'n fiets voorbij komt.

Sportief fietsend!