Fongers P65 1928

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
maartenB

Re: Fongers P65 1928

Bericht door maartenB »

Ik vind het vooral opmerkelijk dat het een 65 cm hoog frame is. Lang niet elke politieman zal daarop kunnen rijden, zelfs nu nog niet.

Ik ga er dus vanuit dat elke politieman zijn eigen fiets had. Weet iemand daar meer van?
Ik zie ook weleens militaire fietsen (de niet-vouwbare BSA) met een hoog frame. Daarvoor geldt hetzelfde.
Ik vind dat altijd vreemd. Daar kom je als soldaat of agent van 1,65 meter de stalling in rennen om een boef te vangen, pas je niet op de enige fiets die daar nog klaar staat! :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
de rode

Bericht door de rode »

misschien werden vroeger juist bewust grote kerels aangesteld als politieagent dat komt ook gelijk een stuk beter over als een agent van 1.65 meter :lol:
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Fongers was in de jaren 1907-1940 'hofleverancier' van fietsen voor ambtelijke diensten en leger, zowel in Nederland als Indië. Soms gingen vele honderden fietsen tegelijk naar een dienst, zoals bijvoorbeeld in 1933 naar de gemeentepolitie Den Haag. Als je in de serieboeken kijkt naar de framehoogten gaat het voor NL in hoofdzaak om 60 cm frames en voor Indie een mix van 55 en 60 cm. Regelmatig zitten in dat soort leveringen voor NL ook 65 cm fietsen. Meer dan nu werden frames op maat geleverd; van de totale Fongers productie van 1900-1921 had ca. 20% van de herenfietsen een hoogte van 65cm en 1% van 70/75 cm.
Overigens lijken vrijwel alle fietsen voor leger en politie in NL vernietigd; dit is het enig P-model dat bekend is!

groet, Jos
Bijlagen
affiche Den Haag.jpg
affiche Den Haag.jpg (76.2 KiB) 2782 keer bekeken
Plaats reactie