Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Jeroendevl

Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Bericht door Jeroendevl »

Beste Fietsfanaten,

Mijn naam is Jeroen. Ik ben 25 jaar en woon sinds kort in Den Haag samen met mijn vriendin. Daarnaast ben ik net afgestudeerd in Industrieel Product Ontwerpen.

De reden dat ik hier lid ben geworden is allemaal begonnen met de diefstal van mijn vriendin haar geliefde Gazelle fiets (Ultimate Excellent). Met hoop de fiets terug te vinden zocht ik 6 weken lang elke dag een uur marktplaats af.. Nooit gevonden. Waarschijnlijk fiets iemand in het buitenland ondertussen vrolijk rond op haar fiets.

Maar mijn oog viel op een dag op een advertentie van een oude Phoenix fiets uit 1951 voor weinig geld. En aangezien ik van sleutelen houd leek mij dat een leuk projectje. De beste man wist mij te vertellen dat de fiets afkomstig was van de slager van Schipsluiden. Hij had het vermoeden dat de fiets niet veel gebruikt was. En na enige inspectie werd ik erg enthousiast want het viel mij op dat de originele banden er opzaten (half vergaan) maar sporen van slijtage waren er bijna niet op te zien. Ook viel het mij op dat de Spatborden aan de binnenkant gewoon geen roestvorming hebben, het frame zag er ook prima uit, dit klonk als een leuk projectje. De min punten waren wat roestvorming op de achternaaf / velg en het bagagerek is behoorlijk aangetast. Hij wist te vertellen dat de fiets jaren lang onder een afdakje heeft gestaan. Samengevat lijkt het erop dat de fiets amper gebruikt is sinds 1954. De trappers bijvoorbeeld zien er nog als nieuw uit zowel het stuur als het balhoofdgedeelte. Zowel het originele? Lepperzadel ziet er nog hartstikke goed uit.

Phoenix 1954
Phoenix 1954
IMG_0953.JPG (453.54 KiB) 8011 keer bekeken
Alleen toen kwam ik er al snel achter dat ik met mijn 2 meter aan lichaamslengte totaal niet comfortabel kan fietsen op deze fiets met framemaat 59 ongeveer... Oftewel in mijn enthousiasme heb ik een te kleine fiets gekocht 8-). Het zadel erg hoog zetten is geen porrem.

Desalniettemin was mijn interesse in oude fietsen gewekt. Ik begon de geschiedenis van Phoenix te lezen en vervolgens Gazelle, Union en toen Fongers.

En laat ik nu net op de zelfde dag een advertentie tegenkomen van een Fongers fiets uit 1951 die te koop stond! En welke ook nog eens niet ontzettend ver van Den Haag stond.
Dus ik met de trein naar Maassluis met het idee de fiets terug te fietsen naar Den Haag. Bij de eigenaar aangekomen te zijn kreeg ik een kopje koffie en de geschiedenis achter deze fiets te horen. En ook dat de achterband wellicht lek was. Hij stelde voor om de band te plakken of in prijs te zakken. Uiteindelijk werd het allebei. Alhoewel wij geen lek konden bleek het waarschijnlijk in het ventiel te hebben gezeten en heeft hij die ter plekken verwisseld. Na een leuk gesprek en de fietsband weer opgepompt te hebben begon ik aan een lange fiets toch door het platteland. De verkoper raadde mij het ten zeerste af en ik vermoedde dat hij mij voor gek verklaarde. Wat ik ook wel begrijp. De kans was immers groot dat ik een lekke band zou krijgen in de 'middle of no where'. Uiteindelijk heb ik mijn voordeur weten te bereiken en was het een fantastische tour. De fiets schakelde nog perfect en reed heerlijk.
Alleen ik deed er uiteindelijk bijna 3 uur over gedaan in plaats van 1 uur en 15 min omdat mijn telefoon uitviel en ik dus geen navigatie meer had moest ik 10 keer de weg vragen en de bordjes volgen (ik woon pas sinds kort in Den Haag en daardoor ben ik hier nog niet zo bekend).
Fietstocht
Fietstocht
IMG_1267.JPG (486.57 KiB) 8011 keer bekeken
Het wereldwonder
Het wereldwonder
IMG_1295.JPG (243.74 KiB) 8011 keer bekeken
Kiekje op de terugweg
Kiekje op de terugweg
IMG_1269.JPG (278.59 KiB) 8011 keer bekeken
Stuur
Stuur
IMG_1290.JPG (387.82 KiB) 8011 keer bekeken
Pienter Pookje
Pienter Pookje
IMG_1292.JPG (276.25 KiB) 8011 keer bekeken
Achterkant
Achterkant
IMG_1293.JPG (399.03 KiB) 8011 keer bekeken
Voorwiel
Voorwiel
IMG_1294.JPG (394.3 KiB) 8011 keer bekeken
Nogmaals
Nogmaals
IMG_1295.JPG (243.74 KiB) 8011 keer bekeken
Ik ben dus lid geworden van De Oude Fiets omdat ik informatie nodig heb over Fongers. En ik ga het restauratie project op het forum plaatsen. Ik vind het leuk jullie projecten te volgen en de informatie tot mij te nemen. En uiteraard zal ik jullie hulp nodig hebben.

Bij de Phoenix fiets ga ik het bagagerek aanpakken en wat kleine dingen en die wil ik dan door verkopen. Zodat ik mij volledig op de Fongers fiets kan storten. Want die heeft een framemaat 67 en dat bevalt mij meer dan 59 van de Phoenix.

Wordt vervolgd
HJvMontfort

Re: Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Bericht door HJvMontfort »

Geweldige Phoenix heb je daar, wel een nieuwere dan wat ik zo heb staan maar toch vol karakteristieke eigenschappen! Over zo'n rekje zou ik me niet te veel zorgen maken hoor :)

Leuk die fongers, inderdaad een mooi hoog model, die kan nog jaren mee!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
ciao1968

Bericht door ciao1968 »

Jij weet wel mooie fietsen te kopen. Leuk verhaal vwb het ophalen van de Fongers, ziet er ook nog netjes uit. Ik zou mij niet te druk maken over een plekje hier of daar, het zijn geen nieuwe fietsen en dat mag best gezien worden :-).
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Jeroen,
Erg leuk verhaal en ook welkom bij de club!
Die Fongers ziet er puik uit hoor! Destijds de duurste versie, met die balhoofdklem.
Niet teveel aan doen: andere pedalen, banden en handvatten, dan ben je al een heel eind. En demonteren/doorsmeren natuurlijk.
Overigens is het Lepper zadel op beide fietsen een vervanging, die werden origineel niet op fietsen geleverd. Of eigenlijk wel, maar dan met het merk van Fongers of Phoenix erin geperst ;-)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroendevl

hjwspan schreef:Geweldige Phoenix heb je daar, wel een nieuwere dan wat ik zo heb staan maar toch vol karakteristieke eigenschappen! Over zo'n rekje zou ik me niet te veel zorgen maken hoor :)

Leuk die fongers, inderdaad een mooi hoog model, die kan nog jaren mee!

Dankjewel! Dat doe ik ook niet. Alleen is de fiets echt te klein voor mij haha :lol:

Tip om de roest aan te pakken? Ik weet niet of ik de boel moet overspuiten of hoe te behandelen. (bagage rek van de phoenix) Die is echt serieus goed aangetast. Enige onderdeel eigenlijk wat echt verroest is.
Jeroendevl

ciao1968 schreef:Jij weet wel mooie fietsen te kopen. Leuk verhaal vwb het ophalen van de Fongers, ziet er ook nog netjes uit. Ik zou mij niet te druk maken over een plekje hier of daar, het zijn geen nieuwe fietsen en dat mag best gezien worden :-).
Mijn eerste zorg is het achter- en voorspatbord. Waarbij het achterspatbord niet is doorgeroest maar wel echt aan het doorrotten is.
Heeft u een tip hoe ik dat het beste kan aanpakken? Ik ben geneigd om het op te schuren en opnieuw te spuiten. Maar aan de andere kant wil ik de old look behouden.
Jeroendevl

maartenB schreef:Hoi Jeroen,
Erg leuk verhaal en ook welkom bij de club!
Die Fongers ziet er puik uit hoor! Destijds de duurste versie, met die balhoofdklem.
Niet teveel aan doen: andere pedalen, banden en handvatten, dan ben je al een heel eind. En demonteren/doorsmeren natuurlijk.
Overigens is het Lepper zadel op beide fietsen een vervanging, die werden origineel niet op fietsen geleverd. Of eigenlijk wel, maar dan met het merk van Fongers of Phoenix erin geperst ;-)
Voor zo ver ik weet is van de Fongers het bagage rek, trappers, jasbeschermers niet origineel.

En de fiets komt uit 1951 gezien het framenummer. En daarnaast ben ik er nog niet achter welk exacte type het nu is.

Wat raad u aan om de spatborden aan te pakken?
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Niks schuren en overlakken, dan is het niks meer waard! Beter voorzichtig polishen met Commandant Cleaner (niet te veel over de biezen en transfers mee wrijven) en dan alles in de poetsolie of wax.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Jeroendevl schreef:
Dankjewel! Dat doe ik ook niet. Alleen is de fiets echt te klein voor mij haha :lol:

Tip om de roest aan te pakken? Ik weet niet of ik de boel moet overspuiten of hoe te behandelen. (bagage rek van de phoenix) Die is echt serieus goed aangetast. Enige onderdeel eigenlijk wat echt verroest is.
Ken wel een Harrie die hem zo ook al mooi vind hoor :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Span de Phoenixman. :lol:
Sportief fietsend!
Plaats reactie