Verchromen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Stokvis Rugby

Verchromen

Bericht door Stokvis Rugby »

Ben de Stokvis Rugby fiets aan het restaureren en wil een en ander laten verchromen. Bij mijn zoektocht is het opgevallen dat er nog maar weinig bedrijven zijn die dit doen. Maar het ergste is dat de prijzen abnormaal hoog zijn. Weet iemand een adres die verchroomt voor een schappelijke prijs??
Durabo88

Re: Verchromen

Bericht door Durabo88 »

In tegenstelling tot vroeger zit de moffelaar en chromerij niet meer om de hoek in de straat. Daarnaast zijn ze gebonden aan veeleisende milieuwetgeving, gelukkig maar, want vroeger kon je al je zooi gewoon in de grond stoppen, met alle gevolgen van dien.
Succes met de zoektocht. Ik ken alleen Galviron aan de rand van de Veluwe. Verder ben ik wel eens bij eentje in Amsterdam geweest voor informatie. Daar zag ik vooral partijen prullenbakken het bad in gaan.
Wat zo'n opdracht voor een restauratie denk ik duur maakt is dat het één losse opdracht is (d.w.z. geen grote partij), alle voorbewerking (roest- en laklagen verwijderen/slijpen), de bewerking zelf en het nabewerken (polijsten). En daarbij, wil je het goed doen, moet je wel met ze bespreken dat ze eerst verkoperen, vernikkelen en dan pas verchromen.

Succes!
Sportief fietsend!
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Ik denk dat veel meer mensen met deze vraag zitten. Ik ook trouwens. Kan de Vereniging niet een afspraak maken namens de leden met een bedrijf om het verchromen voor iedereen wat aantrekkelijker te maken?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Stokvis Rugby

Inderdaad de milieu eisen zorgen ook voor een hoge prijs. En dan de vele voor bewerkingen
Heb al gehoord dat er ook rechtstreeks op ijzer verchroomd wordt. Is dus slecht.
Massa productie maakt ook goedkoop.
Ik kon een complete nieuwe verchroomde stuurpen kopen voor €4.50 terwijl het verchromen van de originele €60 kost. Zegt genoeg dus.
Maar misschien collectief??
maartenB

Bericht door maartenB »

Beste mensen,
De vereniging, dat zijn de leden. Dus zoek een bedrijf, ga ermee in onderhandeling en spreek wat af. Maar dan moet je ze wel volume kunnen bieden en ik krijg eerlijk gezegd nooit de vraag vanuit de club of we een verchromer weten die goed en betaalbaar is.
Ik zal jullie op alle mogelijke manieren steunen, spreek me in Vianen maar aan.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
batavusrider

Bericht door batavusrider »

Beste Mensen,

Bij Galviron leveren ze goed werk af, hou wel rekening met lange levertijd, en verdiep je van te voren in het gehele proces (ben zelf 19 jaar werkzaam geweest bij een galvano pomp/filter fabriek) dan ga je vanzelf begrijpen waarom de kosten hoog zijn....
Groeten Jeroen
Stokvis Rugby

Hoi Jeroen. Ben intussen er wel achter gekomen dat er veel bewerkingen zijn. Toch hoor ik verschillende verhalen. Er zijn er die direct op ijzer verchromen én die eerst een laagje messing aanbrengen.Lijkt me beter.
En dan nog een andere vraag. Heb een koplamp van de Stokvis Rugby. Die was in zeer slechte staat. Heb hem helemaal schoon gemaakt en bleek toen helemaal van messing te zijn. Heb toen de diepe deuken met tin opgevuld. Nu zijn er een paar bedrijven die zeggen dat ondanks de tin ales te verchromen is. Vraag me af is dit waar??
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Volgens mij gaat het erom dat iets electrisch geleidend is, dus van metaal. De elektrode (het werkstuk) trekt dan onder spaning de chroomdeeltjes uit de oplossing aan.
Ik heb ook verchroomde objecten van plastic gezien, maar hoe ze dat doen?
Sportief fietsend!
Jeroendevl

Bericht door Jeroendevl »

Hello Stokvis,

Hoe is het afgelopen? In de tussentijd een bedrijf gevonden?
Stokvis Rugby

Op het ogenblik ligt het project stil. Komt omdat ik het frame en een aantal andere onderdelen met een airbrush spuitje wil bijwerken. Aangezien ik dat in de garage moet doen is het nu te koud en vochtig. Ga in het voorjaar weer met alles verder. Trouwens ik heb nog geen bedrijf gevonden die tegen een redelijke vergoeding wil verchromen. En dan nog met een mooie dikke chroom laag.
Plaats reactie