Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Jeroendevl

Re: Jeroendevl met een Phoenix en een Fongers

Bericht door Jeroendevl »

@Hendrik

Bedankt voor de informatie. Ik ga er binnenkort mee experimenteren.
Heeft u toevallig een vector bestand van het Fongers logo?
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Hallo Jeroen.

Daar noemt u een woord waar ik even naar moest googelen...
Ik heb een nogal analoog brein, weliswaar op de kunstacademie lessen 'beeldend computergebruik' gevolgd maar volgens mij meestal met opgestoken vinger.
Zo heeft de docent geloof ik al het werk voor mij gedaan :)
Ik heb het voorbeeld voor balhoofdtransfer en vorklogo ontleend aan zwart-wit afbeeldingen uit de Fongers-special van het clubblad.
Deze gekopiëerd en vervolgens met behulp van een lichtbak overgetekend en verder uitgewerkt (hier ben ik beduidend vaardiger in dan het gepiel met muis en tekenprogramma's)
Vervolgens mijn tekeningen ingescand en (met hulp van een oud-klasgenoot die de materie wel goed begrijpt) verder digitaal bewerkt.
Eerlijk gezegd zou ik, al heb ik de computerhandelingen zelf uitgevoerd, niet meer precies weten wat ik gedaan heb.
Dat is iets met digitale dingen, dat ik het niet kan onthouden :roll:

Het komt er globaal op neer, dat ik mijn ingescande tekening in het bewerkingsprogramma 'GIMP' heb uitgewerkt.
Daar kan je de boel in lagen bewerken (al heb ik gewoon één laag gebruikt; het rood had ik al in mijn tekening verwerkt).
Vervolgens kan je de logo's die je wilt afdrukken op de juiste schaal brengen en verdelen over de pagina.
Ik heb de afdrukken gemaakt op zgn. Transferpapier, waarbij je na het afdrukken een laagje (acryl)vernis moet opspuiten.
Dat is feitelijk je beelddrager, die je losweekt van het papier.
Zoals bij bouwpakketjes, u kent het vast wel.

Groet, Erwin
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

ciao1968 schreef:Even tussendoor

@hjwspan, Er staat nu een hele oude Phoenix op marktplaats, al gezien? geef mij anders jouw email adres dan stuur ik hem naar je.

.
ben met iemand op marktplaats in gesprek maar ben er nog niet uit gekomen

Maar altijd welkom om even te sneupen hjwspan@gmail.com
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Jeroendevl

Bericht door Jeroendevl »

@Hendrik

Ik had er even niet bij stil gestaan dat grafische termen eigenlijk op een ander forum thuis horen.

Kort door de bocht:
Een foto bestaat uit Pixels. Puntjes met kleuren die samen de foto weergeven. Wanneer de afbeelding een normale resolutie heeft en je deze zou projecteren op een gebouw dan ziet het er ontzettend korrelig uit. (bekijk maar eens bij een spandoek met een foto van dichtbij dan zie je dat het vaak wazig is).

En vectorbestanden hebben een andere opbouw dan een Jpeg waarbij de kwaliteit niet veranderd. Wat vaak bij Logo's wordt gebruikt. De kleur is als het ware constant. Dus als je het logo van Fongers in en vector bestand heb kan je deze op de een flatgebouw projecteren zonder kwaliteitsverlies. (als je een spandoek ziet met een logo en die van dichtbij bekijkt zul je geen wazigeheid zien)
Oftewel de kwaliteit is ongelimiteerd hoog bij uitvergroting met een vectorbestand.

Maar voor een kleine afbeelding als het logo voor de fiets maakt het niet zo veel uit. Vroeg mij alleen af of iemand dat zou hebben. :P

Ik kende Transferpapier nog niet maar ik ga het uitzoeken! Bedankt
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Nou, Jeroen, ik denk dat dat best kan op dit forum.
Grafische zaken bedoel ik, want die zijn zeer nuttig in te passen in het restauratieproces.
't Is alleen dat je net te maken had met iemand die zich lange tijd heeft voorgenomen om de laatste digibeet op aarde te zijn, en die uiteindelijk noodgedwongen aan de computer moest ;)

Zo te lezen levert zo'n Vectorbestand een behoorlijk perfecte afbeelding.
Ik persoonlijk vind ook juist de (lichte) imperfectie van dingen heel charmant.
De oorspronkelijke transfers waren ook grotendeels handarbeid.
Maar met de modernste methoden kan je die imperfectie natuurlijk ook weer perfect reproduceren :D

Ik ben heel benieuwd naar je oplossingen, ik moet ook nog veel leren.

Groet, Erwin
Plaats reactie