vervangende spaken en nippels bestellen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Svenhaan

vervangende spaken en nippels bestellen

Bericht door Svenhaan »

Beste,

Graag wil ik jullie om advies vragen.
Ik ben bezig met een aantal Fongers wielen en natuurlijk zijn er wat spaken gebroken. De eerste is een 28 inch 40 spaaks wiel met styria naaf uit ongeveer 1940, de tweede een 26 inch 36 spaaks voor- en achterwiel met sturmey archer AB trommelnaven uit 1955, ook heb ik nog een 28 inch 36 spaaks wiel met torpedonaaf uit 1938 liggen die onder handen genomen moet worden.

Mijn vraag, wat is een goede site of winkel waar ik alle spaken en juiste messing nippels met onderplaatjes in 1 keer kan bestellen. Ik zie veel rvs spaken of ander modern spul, maar dat ziet er natuurlijk niet uit in een oud wiel. Ik ga zoveel mogelijk originele spaken en nippels hergebruiken, vandaar dat de nieuwe er bij moeten passen.

Alvast bedankt voor eventuele tips!

vr groeten Sven
Durabo88

Re: vervangende spaken en nippels bestellen

Bericht door Durabo88 »

Is wat duurder dan de andere webshops, maar je kan wel per stuk kopen en ze hebben veel verschillende maten.
http://webshop.vlechtservice.nl/

Ik weet ook niet welke maten je nodig hebt. Als je de grote wielen over 4 wilt spaken heb je vaak 308 nodig en die moeten maar net ergens te koop zijn. In zo'n geval kun je altijd over 3 gaan spaken met kortere spaken. De lengte moet je dan even met sapim.be berekenen. Als je alles hetzelfde gaat doen als hoe het zat hoef je alleen even met de rolmaat de lengte op te nemen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie