versnellingskabel knutselwerk

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Hendrik

versnellingskabel knutselwerk

Bericht door Hendrik »

Voor een 65cm frame had ik een ouder type versnellingskabel en stuurversteller (Sturmey Archer) nodig.
Zo'n kabel waarbij het schroefhulsje voor de verstellerketting een integraal onderdeel vormt met de kabel.
Zo'n setje had ik liggen, maar van een 60cm frame.
De lengte van het geheel is in dit geval nogal bepalend.
Aldus uit de onderdelenvoorraad binnen-en buitenkabel gezocht alsmede een schroefhulsje met zo'n gebogen draadje en klemschroef eraan.
Dat ijzerdraadje eraf geknipt, de binnen-en buitenkabel op de juiste lengte geknipt en alle onderdelen in de juiste volgorde over de binnenkabel geschoven.
Van een kabelstekkertje een klein hoekje afgezaagd, zodat ik een messing hulsje had met één open zijde.
Deze over het uiteinde van de binnenkabel geschoven, waarbij ik deze iets minder dan de lengte van het messing hulsje liet uitsteken.
Vervolgens de uitstekende aders van de binnenkabel 180 graden omgezet om het hulsje, iets samengeknepen en ontvet in aceton.
Daarna met een gewone (wel hele goede) electronica-soldeerbout en tinsoldeer tot een bolletje gesoldeerd.
Dit vloeide mooi alles in elkaar.
Daarna het bolletje met een fijn vijltje bewerkt, zodat het precies in het schroefhulsje paste.

Door het omzetten van de draadjes van de kabel om het messinghulsje, en alles samengeplakt met soldeertin, ontstaat er een sterk geheel en ik heb goede hoop dat dit een duurzame oplossing was.
De praktijk heeft me tot nu toe zulks bewezen.

Excuus voor het op een enveloppe gekrabbelde werkproces, ik had geen foto's gemaakt.
Ook is het nogal micro-prutswerk hetgeen op foto toch niet goed te zien is.
Wellicht een handige tip, volgens mij worden zulke kabels niet meer nieuw geleverd.

Groet, Erwin
Bijlagen
018.JPG
018.JPG (147.31 KiB) 1752 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (173.21 KiB) 1753 keer bekeken
Plaats reactie