Het verbaast me wel dat een fiets met framenummer van 1937 pas drie jaar later werd uitgeleverd, maar de AB-naaf kan daarmee natuurlijk prima kloppen. Zouden ze dan alleen de lugs (met vooraf ingeslagen nummer) zo lang hebben laten liggen of echt kant-en-klare frames, vraag ik me dan af. Bedrijfseconomisch een slechte zaak, in het laatste geval.
De foto's uit het archief zijn leuk, ik kom daar een fiets op tegen die ik zes jaar geleden in Utrecht heb gefotografeerd:
fon-vh.jpg (227.76 KiB) 8785 keer bekeken
Framenummer 3944-58. Ik zie dat deze is afgeleverd aan J. den Heyer in Utrecht. Dat was de eigenaar van het Fongers-magazijn ter plaatse. Samen met de redelijk originele staat van de fiets krijg ik de indruk dat deze 70 jaar lang de stad niet uit is geweest.
opmerkelijk dat in ieder geval de laatste 50 stuks van deze serie vh's allemaal (!) in 1940 zijn afgeleverd. daarbij (nrs 99 en 100) zitten ook een uitrusting 4 (vrijwiel + velgremmen) en 4a (bandrem). blijkbaar is de naaf niet alleenbepalend geweest voor het moment van uitlevering...
opmerkelijk 2: voor zover ik weet (en lees) was de vh alleen in de uitrustingen 9 en 10 leverbaar. opnieuw een voorbeeld van een inconsequentie in het boek, dan wel van een uitzondering in de productie??
nog een ditje-en datje over de kettingtrommel: die behoorde in die jaren tot de standaarduitrusting, al kon je, zoals maarten aangeeft, verschillende smaken bestellen. overigens was in 1928 de kettingkast op de heerenrijwielen nog niet standaard, op de damesfietsen wel (die waren dan ook een paar gulden duurder)...
Mooie fiets heb je gevonden! Paar opmerkingen:
Fongers zette eind jaren '30 sterk in op het thema verkeersveiligheid. Aanleiding was de sterk toenemende verkeersdrukte in de grote steden. In 1936 introduceerde men de nieuwe slogan 'Rijdt veilig, rijdt Fongers', die tot begin jaren '50 is gebruikt. Fongers benadrukte (als vanouds) de degelijkheid van zijn rijwielen, in combinatie met het goede remvermogen (m.n. de SA trommelremmen). In 1937 kwam men met het verkeersrijwiel op de markt, inderdaad met lager liggende trapas (zodat de berijder altijd makkelijk met de voeten op de grond kan) en de afwijkende hoogtemaat (waarvan mij de reden niet duidelijk is). Deze modellen zijn tot 1941 gevoerd maar waren geen succes. Dit is pas het derde exemplaar dat ik tegenkom. De modelcode VH staat overigens voor Verkeersrijwiel Heren.
Mijn internet doet raar vanuit Oman, waar ik zit; hier het tweed deelvan mijn reactie.
Je fiets is in uitzonderlijk goede staat en vrijwel geheel origineel. Mooi is de combinatie van Weer&Wind (wat spookachtig donker voorkomen) in combinatie met de duurste technische uitvoering. Ook aan de lanwerpige FG koplamp is te zien dat hij in 1939 of later is afgeleverd. Niet uitzonderlijk bij Fongers dat in batch gefabriceerde bjzondere frames gefaseerd werden uitgeleverd als fiets. Ook zadel en tasje zijn origineel; de fraaie metalen FG pomp heb ik nooit eerder gezien (en is vrijwel altijd foetsie). Bijzonder zijn de ronde balhoofdlugs, heb ik niet eerder gezen op fietsen van deze leeftijd.
Vervangen zijn inderdaad de pedaalrubbers (de pedaalframes zijn origineel). Het achterspatbod moet wit zijn aan het eind (waarschijnlijk overgeschilderd). De bel is vervangen en er horen witte banden op. De remkabel klopt niet zoals opgemerkt. Los van deze details een prachtige fiets!
Jos,
Hartelijk dank voor je informatie en complimenten over mijn fiets. Over de Fongers pomp: ik zal eens kijken of er ook een naam van een fabrikant op staat aangezien jij deze nog nooit eerder hebt gezien. Misschien is de pomp wel nep: een nieuwer pompje met daarop een FG transfer geplakt?
Wat de bel betreft: wat voor bel hoort er op te zitten? Er zit nu een Lucas bel op; ik dacht dat Fongers deze ook leverde?
Het witte gedeelte van het achterspatbord is inderdaad overgeschilderd door de vorige eigenaar; vond hij kennelijk mooier. De kans is groot dat ik dat weer verander aangezien ik originaliteit belangrijk vind.
Ook de banden wil ik op termijn vervangen door mooie witte exemplaren. Afgezien van het feit dat het zo hoort, vind ik het mooier staan en past het goed bij de pedaalrubbers.
Groet,
Jan
p.s. Heb je nog goede tips hoe ik aan de missende onderdelen van de stangrem kan komen?
Ik begrijp uit een van je berichten dat je in de buurt van de Stad woont? Ik zou de fiets graag in het echt zien, dan kan ik wat beter zien hoe het zit met bel, dynamo, pedalen en kabel/stangen. Ben inderdaad wel benieuwd of er een fabrieksmerk op het pompje staat; het lijkt me sterk dat iemand er een Fongers transfer op heeft geplakt, omdat deze transfertjes niet in omloop zijn.
Jos,
Ik woon inderdaad in de stad Groningen. De fiets staat echter bij mijn ouders op de boerderij (ongeveer 30km van Groningen af) vanwege ruimtegebrek bij mij thuis (studentenkamer..) Ik heb trouwens nog met je gepraat bij de Dag van de Groninger Geschiedenis, maar dat zullen meer mensen hebben gedaan vermoed ik..
Met alle plezier neem ik de fiets een keer mee naar Groningen om hem aan je te kunnen laten zien!
Als ik je zie weet ik het natuurlijk weer...
Als dat voor jou makkelijker is rijden we een keer naar je ouders toe.
Zondag ben ik weer terug van vakantie.
een vraag om mijn kennis aan te scherpen...: zit op deze fiets een 1940-zadel (jaar van assemblage/aflevering)? is dit een specifiek vh-zadel? en tot wanneer is het krulzadel gemonteerd?
over de pomp: volgens mij heeft george 2 stuks van dit type in zijn fongers-kist liggen. wil ie niet verkopen, maar alles heeft een prijs...
Ik weet dat George twee FG celluloid pompjes heeft, maar deze metalen heb ik bij hem (nog)niet gezien.
Op goedkopere modellen van Fongers zie je in 1939/1940 voor het eerst deze zadels met dekleer (het model VH/VD is qua basis een 1e soort D). Ook de grote FG jasbeschermers met frame worden in 1939 voor het eerst toegepast.