Sturmey Archer trapt door in eerste versnelling

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Rongyos

Sturmey Archer trapt door in eerste versnelling

Bericht door Rongyos »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Meestal klus ik aan derailleur fietsen, maar ik heb ook een oude/ouderwetse Gazelle voor de dagelijkse ritjes. Daar is nu wat loos mee.

De Sturmey Archer naaf trapt sinds enkele weken door in de lichtste versnelling. Ik heb de naaf uit elkaar gehaald en schoongemaakt, het lijkt er op dat de palletjes die in de naaf aangrijpen doorschieten, en wellicht versleten zijn, hoewel ik niet goed kan inschatten hoe erg de slijtage is. Zie deze link voor plaatjes en filmpjes:

https://tinyurl.com/Sturmeyissue

Wie kan mij vertellen of dit het doortrappen veroorzaakt en het op te lossen is met nieuwe palletjes, of dat het iets anders is?

Vast dank,

Roef
Hendrik

Re: Sturmey Archer trapt door in eerste versnelling

Bericht door Hendrik »

Goedendag Roef.

Die pallen zien er inderdaad gesleten uit.
Die half-holle tip hoort er niet aan te zitten, en het staal glimt er alsof het een vrij verse slijtage is.
Misschien zijn de pallen een tijdje blijven 'hangen' doordat ze niet goed konden terugveren?

Bijgaand een foto van het binnenwerk van de SA naaf van mijn Gazelle (uit 1940 in dit geval) waarbij de vorm van de pallen te zien is.
Bij mijne is minieme slijtage te zien (klein hoekje afgeslagen) maar het functioneert goed in alle versnellingen.

Groet, Erwin
Bijlagen
007.JPG
007.JPG (240.74 KiB) 3754 keer bekeken
Rongyos

Re: Sturmey Archer trapt door in eerste versnelling

Bericht door Rongyos »

Dank voor je reactie, lijkt me dus vrij helder. Ik zal eens nieuwe palletjes bestellen en monteren, hopelijk is het euvel dan verholpen.

Groet,

Roef
Plaats reactie