Onbekende transportfiets

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Rob Houkes

Onbekende transportfiets

Bericht door Rob Houkes »

Hoi, Ik ben Rob en ik ben al ruim een jaar lid van de vereniging & het forum, het wordt tijd om eens wat van me te laten horen.

Al op de middelbare school had ik een prachtige Simplex transportfiets, die helaas ook al weer lang geleden gestolen is. Het heerlijke rijgedrag ben ik nooit vergeten, dus heb ik enige tijd terug maar weer een oude transportfiets gekocht. Lekker roestig, maar na enige ingrepen rijdt ie als een zonnetje :-) Ik rij er nu alweer bijna twee jaar op en wil nooit meer iets anders!
Transportfiets_1.JPG
Transportfiets_1.JPG (219.73 KiB) 7286 keer bekeken
Helaas heb ik het merk niet kunnen achterhalen. De transfers zijn er erg slecht aan toe zoals te zien op de foto's. De trapas is van Kwinto, maar dat is volgens mij niet het merk van de fiets. Verder nergens een merk kunnen ontdekken. Crankstel is niet origineel en ook niet van een transportfiets, dus daar kom ik niet verder mee. Balhoofd is ook al niet origineel, wegens een afgebroken top van de balhoofdbuis... Met dit platte balhoofd ging het nog net. Het zadel komt van marktplaats. De remnaaf is volgens mij wel origineel, een Perry uit 1950. Dat geeft een indicatie van de ouderdom maar erg zeker is dat natuurlijk niet. Dus als er iemand is die me verder zou kunnen helpen, graag!
Transportfiets_2.JPG
Transportfiets_2.JPG (121.96 KiB) 7286 keer bekeken
Transportfiets_3.JPG
Transportfiets_3.JPG (125.31 KiB) 7286 keer bekeken
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Brokmans

Re: Onbekende transportfiets

Bericht door Brokmans »

Dresco ?
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hoi Rob,

Het logo op de zadelbuis lijkt te beginnen met "The ...", dus waarschijnlijk een engelse naam. Maar meer kan ik er ook niet van maken. Met een transfer i.p.v. metalen balhoofdplaatje is een vooroorlogse datering wel waarschijnlijker lijkt me. Had deze fiets niet ook een bredere achtervork, dus mogelijk een doortrapper van origine?
Rob Houkes

Ik ken meerdere balhoofdplaatjes die er wel op lijken maar die het volgens mij toch niet zijn. Dresco is er een van, net als Delfa en Wilhelmina. Ze zien er toch net ff anders uit:
dresco.jpg
dresco.jpg (11.39 KiB) 7233 keer bekeken
delfa.jpg
delfa.jpg (13.83 KiB) 7233 keer bekeken
wilhelmina.jpg
wilhelmina.jpg (14.25 KiB) 7233 keer bekeken
De transfer op de onderste buis lijkt inderdaad met "The" te beginnen, maar wat daarna kan komen??

Vooroorlogs zou kunnen, al ontbreken bv de typische ouderwetse bouten onder de bracket. De achterbrug is inderdaad wat aan de wijde kant, maar ik kan me goed voorstellen dat zeker bij een fietsenmakersfiets gewoon een remnaaf werd ingebouwd in een frame dat eigenlijk voor een doortrapper bedoeld was. Of de hele fiets is uit onderdelen bij elkaar geknutseld, dat kan natuurlijk ook... Heb daar zelf tenslotte ook aan bijgedragen :roll:
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Er zal toch niet staan: The Imperial?
Bijlagen
images9EJ0W5F5.jpg
images9EJ0W5F5.jpg (13.63 KiB) 7216 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Rob Houkes

Interessante suggestie! Er lijkt inderdaad The Imperial te staan nu je het zo zegt. Ik heb de fiets opgepikt in Alphen aan de Rijn, op fietsafstand van de vertegenwoordiger in Zoeterwoude dus. Maar aan de andere kant ben ik vergeten te melden dat er ook nog een 'Nederlands fabrikaat' transfer op de zadelbuis zit. De trapas is ook een oer-hollandse 45mm. Zou het kunnen dat die fietsverkoper in Zoeterwoude het merk ook op fietsen van eigen makelij gebruikte?

Even snel gezocht; op http://www.oldbike.eu/museum/1910-2/191 ... oss-frame/ lees ik dat The Imperial in 1907 is geliquideerd en vervolgens is overgenomen door The New Imperial. Zo oud is mijn fiets niet lijkt mij, maar hergebruik van het merk door de plaatselijke fietsenmaker zou ik zeker niet uit willen sluiten. Geen haan meer die er naar kraaide tenslotte.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Dit is een typisch Nederlandsche transportfiets.
Van sommige transportfietsen is het onmogelijk te achterhalen wie de maker is omdat er veel smeden en fietsenmakers de fietsen bouwden van onderdelen die ze kochten. Soms werden de frames door hen gesoldeerd maar er werden ook complete frames gekocht.
Er werden dan vaak transfers gebruikt in plaats van balhoofdplaatjes.
Ik vermoed dat de achternaaf origineel is omdat de fiets er uit ziet als van de vijftiger jaren.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Rob Houkes

Je hebt helemaal gelijk hoor Charles, volgens mij is het ook een Nederlandse fietsenmakersfiets uit vermoedelijk 1950. Eind jaren dertig zou denk ik ook nog wel kunnen, zo anders zijn die fietsen niet, maar zeker niet ouder. Ik vraag me alleen af waar dat merk dan vandaan kan komen, ik ben er nu toch wel van overtuigd dat er "The Imperial" op de onderste buis staat. Dat zou een type-aanduiding kunnen zijn, maar eigenlijk ken ik maar één typenaam voor transportfietsen en dat is "Transport".

De naam Imperial is op zich bepaald niet zeldzaam, vooral niet bij Engelse fietsen, zowel als merk- als typenaam. Dan is er ook nog een Nederlands zadelmerk Imperial. Het is dan ook onmogelijk er een zinnig google resultaat op te krijgen.... Hopelijk zie ik nog eens ergens een tweede met betere transfers.
fietser

Bericht door fietser »

Ik denk dat The Imperial hier als fantasiemerk is gebruikt en dat de eigenlijke fabrikant hooguit nog via het framenummer te achterhalen is. Maak daar eens een scherpe foto van.

Groeten,
fietser
Rob Houkes

Het framenr staat op de rechterkant van de zadellug. Volgens mij staat er 47549.
Bijlagen
framenr.jpg
framenr.jpg (138.36 KiB) 7120 keer bekeken
Plaats reactie