Fongers Intercycle ; bouwjaar? framenummer?
-
Fongers Intercycle ; bouwjaar? framenummer?
Hallo,
Misschien niet de oudste, misschien niet de mooiste, maar wel in mijn ogen zeer origineel en zeker met een mooie 'look' ...na wat uurtjes poetsen: een Fongers, en volgens de vele aanduidingen/stikkers, en andere elementen (o.a. bel en plastiek dopje op de stuurpen) ene InterCycle IC.
Volgens het stikkertje ooit in Vlissingen verkocht, en tot vorige week daar blijven rondtoeren; nu een tweede leven in Antwerpen .
Ik ben niet gebonden aan één bepaald merk, maar eerder aan fietsen met een mooie uitstraling, die prettig rijden, best origineel en liefst met patine die heel wat kilometers vertellen. Over dit merk weet ik -nog maar- weinig (maar internet is een goede bron), behalve dat Fongers staat voor kwaliteit, en dat de deuren dicht gingen in 1970.
Waarvoor staat IC, want daar heb ik niets over teruggevonden? Een nevenmerk? Een overnemer? Dit laatste zou m.i. wel kunnen: het -in mijn ogen origineel- S&A achterwiel geeft 73-11, hetgeen zou kunnen wijzen op een 'post-Fongers'? Balhoofdplaatje is simpeler t.o.v. andere Fongers, en heeft geen vermelding meer van Groningen ....: raadseltje voor mij.
Om te dateren zou ik gaan zoeken naar een framenummer: niets op balhoofdlugs , zadelbuis of omgeving van de trapas te vinden. Dan geen framenummer? Het enig te vinden nummer is een gevezen plaatje aan de bagagedrager 4489377, maar dat kan je toch moeilijk een niet-weg-te-nemen framenummer noemen?
wie weet er wat van, en vertelt dit graag door?
Dank en met vriendelijke groeten,
Denis
Misschien niet de oudste, misschien niet de mooiste, maar wel in mijn ogen zeer origineel en zeker met een mooie 'look' ...na wat uurtjes poetsen: een Fongers, en volgens de vele aanduidingen/stikkers, en andere elementen (o.a. bel en plastiek dopje op de stuurpen) ene InterCycle IC.
Volgens het stikkertje ooit in Vlissingen verkocht, en tot vorige week daar blijven rondtoeren; nu een tweede leven in Antwerpen .
Ik ben niet gebonden aan één bepaald merk, maar eerder aan fietsen met een mooie uitstraling, die prettig rijden, best origineel en liefst met patine die heel wat kilometers vertellen. Over dit merk weet ik -nog maar- weinig (maar internet is een goede bron), behalve dat Fongers staat voor kwaliteit, en dat de deuren dicht gingen in 1970.
Waarvoor staat IC, want daar heb ik niets over teruggevonden? Een nevenmerk? Een overnemer? Dit laatste zou m.i. wel kunnen: het -in mijn ogen origineel- S&A achterwiel geeft 73-11, hetgeen zou kunnen wijzen op een 'post-Fongers'? Balhoofdplaatje is simpeler t.o.v. andere Fongers, en heeft geen vermelding meer van Groningen ....: raadseltje voor mij.
Om te dateren zou ik gaan zoeken naar een framenummer: niets op balhoofdlugs , zadelbuis of omgeving van de trapas te vinden. Dan geen framenummer? Het enig te vinden nummer is een gevezen plaatje aan de bagagedrager 4489377, maar dat kan je toch moeilijk een niet-weg-te-nemen framenummer noemen?
wie weet er wat van, en vertelt dit graag door?
Dank en met vriendelijke groeten,
Denis
- Bijlagen
-
- Afb7900.jpg (264.6 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7899.jpg (225.99 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7897.jpg (252.31 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7889.jpg (184.92 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7898.jpg (262.42 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7881.jpg (233.16 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7868.jpg (268.39 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7866.jpg (314.8 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7865.jpg (314.4 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7858.jpg (354.53 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7856.jpg (229.65 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7854.jpg (277.46 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7853.jpg (199.89 KiB) 10173 keer bekeken
-
- Afb7852.jpg (268.47 KiB) 10173 keer bekeken
Re: Fongers Intercycle ; bouwjaar? framenummer?
IC staat ook gewoon voor Intercycle...
Het is inderdaad een fiets die gebouwd is in de periode dat Batavus de merknaam Fongers had overgenomen. De productie van Fongers fietsen in Groningen is dan reeds gestopt...
Meestal zie je van de Intercycle Fongers fietsen ook een nagenoeg gelijkend exemplaar van Batavus terug.
Onderstaand stukje is te vinden op http://www.fongers.net:
"Batavus neemt in mei 1970 de merknamen over.
De merknaam Fongers zal als submerk van Batavus gevoerd blijven worden tot medio jaren ’80."
De fiets zal getuige de naafaanduiding in 1973 zijn geleverd.
Op het achterspatbord staat overigens ook nog de 'B' van Batavus.

Het is inderdaad een fiets die gebouwd is in de periode dat Batavus de merknaam Fongers had overgenomen. De productie van Fongers fietsen in Groningen is dan reeds gestopt...

Meestal zie je van de Intercycle Fongers fietsen ook een nagenoeg gelijkend exemplaar van Batavus terug.
Onderstaand stukje is te vinden op http://www.fongers.net:
"Batavus neemt in mei 1970 de merknamen over.
De merknaam Fongers zal als submerk van Batavus gevoerd blijven worden tot medio jaren ’80."
De fiets zal getuige de naafaanduiding in 1973 zijn geleverd.
Op het achterspatbord staat overigens ook nog de 'B' van Batavus.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
OK daar stond ie dan in een schuur een oude fongers fiets. Weet niet of het de mooite loont maar wij willen wel onderzoeken of er niet amateur is die hiervan een hobby heeft gemaakt om zodoende tekijken of deze gerestaureerd kan wirden
Plaats van standplaats fiets Doetichem.
Christiaan van Dooren
Cvandooren@planet.nl
Tel 0654798007.
Plaats van standplaats fiets Doetichem.
Christiaan van Dooren
Cvandooren@planet.nl
Tel 0654798007.
hallo fongers werd in die tijd gemaakt bij Batavus
ic staat voor intercycle volgens mij is de fiets uit 1974
de code op de naaf is het bouwjaar van de naaf en de maand
van producktie het slot is niet orgineel voor die tijd
mvg P Stellingwerf
ic staat voor intercycle volgens mij is de fiets uit 1974
de code op de naaf is het bouwjaar van de naaf en de maand
van producktie het slot is niet orgineel voor die tijd
mvg P Stellingwerf
de naaf werd meestal een jaar later gebruikt in de fietsen
Op mijn Batavus Ascot (Intercycle) zit een zadelbuistransfer dat erg op dat van Fongers lijkt, maar dan zonder de 'FG' letters.
De Fongers kenmerken zijn ook helemaal verdwenen op de Intercycle fietsen, maar wellicht komt er ook weer een interesse in.
Mijn Batavus rijdt prima, en doet wat 'ie moet maar het voelt toch alsof er een stuk ambacht aan mist.
En met een paar andere stickers had het een Fongers kunnen zijn...
Groet, Erwin
De Fongers kenmerken zijn ook helemaal verdwenen op de Intercycle fietsen, maar wellicht komt er ook weer een interesse in.
Mijn Batavus rijdt prima, en doet wat 'ie moet maar het voelt toch alsof er een stuk ambacht aan mist.
En met een paar andere stickers had het een Fongers kunnen zijn...
Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 006.JPG (238.56 KiB) 9419 keer bekeken
Nadat Intercycle/Batavus in 1970 de merknaam Fongers had overgenomen, heeft men het zitbuistransfer (rood schild met daarboven het gouden wapen van de stad Groningen; door Fongers in 1928 geïntroduceerd) overgenomen en aangepast door de gestileerde letters FG te vervangen door het tekstje 'Niros lakwerk'. Dit bewerkte transfer is tot ver in de jaren 80 door Intercycle toegepast. De fietsen van Intercycle waren over het algemeen van redelijke kwaliteit.
groet, Jos
groet, Jos

Dit staat op mijn Fongers toersport uit 1966, de PFG periode.
En ja, er zit een modern AXA slot op want deze wordt dagelijks gebruikt.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Weet iemand of er Fongers Favoriet fietsen door Fongers zelf geproduceerd werden?
Ik heb namelijk een Fongers Favoriet ic met een plakplaatje van Fongers op het achterspatbord, dus niet een B.
Ik heb namelijk een Fongers Favoriet ic met een plakplaatje van Fongers op het achterspatbord, dus niet een B.