Remblokken knijprem velgrem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Remblokken knijprem velgrem

Bericht door Durabo88 »

Zoals velen van jullie weten zijn bij oude de remschoenen van velgremmen de rubbers inschuifbaar en dus te vervangen. Nu heb ik rode remblokken van een onbekend merk, sterkere nog ze zijn merkloos. Het rubber is nog zacht, maar ze remmen gewoon bar slecht. Zelfs na opruwen met de vijl en de toespoor optimaliseren remmen ze nog niet beter. Het lijkt erop dat ze m'n velgen alleen maar mooi hoogglans polijsten aan de zijkanten.

Moet ik nu originele Weinmann blokjes monteren (heb er nog wel wat liggen), dure Kool-Stop blokken of compleet met houder van Elvedes of een ander merk?
Sportief fietsend!
tdebruin

Re: Remblokken knijprem velgrem

Bericht door tdebruin »

Hallo Yorick,

ervan uitgaande dat je het over stalen velgen hebt: ik zou kiezen voor de 'raincheater' van Fibrax, het zijn complete blokjes met een stukje leer erin verwerkt voor beter grip. (Als veganist hoop ik maar dat het nepleer is, eigenlijk). Een beetje fietsenmaker heeft ze op voorraad of kan ze wel krijgen, ter illustratie hier een link.
Durabo88

Re: Remblokken knijprem velgrem

Bericht door Durabo88 »

Excuus Theo,

Ik was vergeten te vermelden dat het om aluminium velgen gaat.

Net even de garage in geweest. Je hebt van die momenten dat je je zo kunt ergeren omdat je er theoretisch niet uit komt. Voorlopige uitkomst is dat de rode remblokjes bij centerpull remmen wel voldoende remmen, maar bij gewone knijpremmen of sidepulls van Weinmann dus niet. Oorzaak ligt waarschijnlijk in het volgende en dat is dat bij centerpulls de blokjes met meer kracht tegen de velg gedrukt worden, dus de remhendel hoeft minder hard ingeknepen te worden! Remblokken van de sidepull heb ik door zwarte van Weinmann vervangen en die remmen nu net iets beter.

Groeten,

Y
Sportief fietsend!
Plaats reactie