Voorvorkbuis vervangen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Voorvorkbuis vervangen

Bericht door Durabo88 »

Hallo,

Voor de framebouwers in ons midden heb ik een interessante vraag. Onlangs heb ik een aantal sportfiets voorvorken gekocht, maar helaas Franse draad. Wie weet of je daar een 1 inch buis voor in de plaats kunt solderen?

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
velophile

Re: Voorvorkbuis vervangen

Bericht door velophile »

Tja Yorick,

Technisch is dat mogelijk. Uiteraard is de passing van de buis in de kroon ook op 25mm berekend. Je moet dus op boren naar 25,7mm.
Zelfs als je die maat hebt, past dat nog niet altijd op je boormachine. Meestal is er met messing gesoldeerd en zou je met zilver 55% een soldeerverbinding kunnen maken met de nieuwe vorkbuis. Maar als de vorkpoten met zilver gesoldeerd zijn, zal dat zeker sterkteverlies opleveren. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand aan begint. Naast veel werk, is de kans op ongelukken te groot.

Groet, Wiel
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ok jammer, dan gaan die vorken naar een nieuw baasje! :o
Sportief fietsend!
appie*-*

Bericht door appie*-* »

waf waf :lol: :lol: :lol:
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Wiel,

Kun jij er toevallig wat mee? Het zijn voornamelijk sportfietsvorken voor 622 wielen, een enkele kleiner. Zijn echt nette NOS vorken. Zijn of in de primer of blank staal met wat oppervlakkige roest.

Voor wat betreft het uitboren heb je gelijk, er zit er maar eentje tussen met voldoende kroondikte, waarbij je het erop zou kunnen wagen.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
velophile

Bericht door velophile »

Hallo Yorick,

Daar ga ik niets mee doen; nog vorkdelen en kronen in de normale maten te over. Maar volgens mij is er in Tilburg iemand die veel klassieke Franse sport en racefietsen opknapt en er zelfs iets bedrijfsmatigs mee doet. Het schiet me nu niet te binnen, maar mogelijk vind ik het in de loop van de week weer.
In Bergen op Zoom dus:http://link.marktplaats.nl/m1143596975

Groet, Wiel
Plaats reactie