Beste leden,
Wie kan mij helpen?
Ik heb al een aantal jaren een transportfiets welke ik dagelijks gebruik, ik ben er erg gehecht aan geraakt. Nu heb ik besloten hem op te knappen omdat het trappen steeds lastiger en zwaarder ging.
Stap1, wat is het voor fiets en welk bouwjaar is het?
het heeft nogal een vreemd framenummer voor een Gazelle, ik denk dat er 831OH staat maar het kan natuurlijk ook 8310H zijn.
Ik dacht altijd dat het een Gazelle was maar ik ben er niet zeker van. Ik heb nog 1001 andere vragen maar ik begin maar eens met het begin.
Ik voeg twee foto's toe.
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en reacties.
Groet,
Peter.
wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
- Bijlagen
-
- transportfiets
- IMG_1428.jpg (30.46 KiB) 6066 keer bekeken
-
- framenummer
- framenummer.jpg (457.06 KiB) 6066 keer bekeken
Re: wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
Hoi Peter
Het is een Juncker ,dit is te zien aan aan de voorvork en de hoek van de zadelbuis .
De bovenste foto is niet zo duidelijk ,het frame nummer doet vermoeden dat het om een oudere gaat ,zie topic "is dit een oudere Juncker JCR ".
Ik meen te zien bij die van jouw dat op de liggende vork ook een aansluiting is voor het achterlicht en als het goed is ,is dit ook bij het balhoofd het geval { zie topic } .
De trapas, niet goed zichtbaar op de foto lijkt ook hetzelfde .
Geld dit ook voor het balhoofd stel ? zitten er op de balhoofd lugs gaatjes voor een balhoofdplaatje of zie je resten van een transfer ? .
Groet Mazell99
Het is een Juncker ,dit is te zien aan aan de voorvork en de hoek van de zadelbuis .
De bovenste foto is niet zo duidelijk ,het frame nummer doet vermoeden dat het om een oudere gaat ,zie topic "is dit een oudere Juncker JCR ".
Ik meen te zien bij die van jouw dat op de liggende vork ook een aansluiting is voor het achterlicht en als het goed is ,is dit ook bij het balhoofd het geval { zie topic } .
De trapas, niet goed zichtbaar op de foto lijkt ook hetzelfde .
Geld dit ook voor het balhoofd stel ? zitten er op de balhoofd lugs gaatjes voor een balhoofdplaatje of zie je resten van een transfer ? .
Groet Mazell99
Re: wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
hoi mazell99,
ik heb nog wat detail foto's toegevoegd, misschien helpt t te bepalen wat t precies is. Ik ben inmiddels begonnen met het verwijderen van de oude verf.
ondertussen ben ik op zoek naar een trapas, mijn trapas is krom waardoor er een flinke slag in het kettingblad zit. weet iemand waar ik een trapas kan krijgen of misschien kan laten namaken?
bedankt allemaal.
Peter.
ik heb nog wat detail foto's toegevoegd, misschien helpt t te bepalen wat t precies is. Ik ben inmiddels begonnen met het verwijderen van de oude verf.
ondertussen ben ik op zoek naar een trapas, mijn trapas is krom waardoor er een flinke slag in het kettingblad zit. weet iemand waar ik een trapas kan krijgen of misschien kan laten namaken?
bedankt allemaal.
Peter.
- Bijlagen
-
- IMG_0654.JPG (116.31 KiB) 5960 keer bekeken
Re: wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
Het vermoeden van een Juncker lijkt bevestigd. In een ander forum las ik het volgende:
"Uit de dateringswijzer van DOF:
Vooroorlogs: 4 cijfers en een letter.
Na de oorlog kwam hier een tweede gecodeerde nummerserie bij (zes of zeven cijfers).
Vanaf 1955 een nummer met een letter aan het begin.
Na 1960 begon een serie van zes cijfers, startend bij 0 en tot ca 200.000 in 1968."
De aansluitingen onder het balhoofd en op de liggende vork voor stroomtoevoer naar het achterlicht zijn aanwezig, de draad door de buizen wordt onder de trapas behuizing geleid (zie foto's vorige reactie).
Wat bedoel je precies met "lugs gaatjes voor een balhoofdplaatje?"
Bedankt,
Peter.
"Uit de dateringswijzer van DOF:
Vooroorlogs: 4 cijfers en een letter.
Na de oorlog kwam hier een tweede gecodeerde nummerserie bij (zes of zeven cijfers).
Vanaf 1955 een nummer met een letter aan het begin.
Na 1960 begon een serie van zes cijfers, startend bij 0 en tot ca 200.000 in 1968."
De aansluitingen onder het balhoofd en op de liggende vork voor stroomtoevoer naar het achterlicht zijn aanwezig, de draad door de buizen wordt onder de trapas behuizing geleid (zie foto's vorige reactie).
Wat bedoel je precies met "lugs gaatjes voor een balhoofdplaatje?"
Bedankt,
Peter.
Re: wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
Hallo Peter
Het is zeker een Juncker uit ongeveer de zelfde periode als die van mij waarvan ik nu weet dat het uit 1947/48 is die van jou zal dan van 1949/50 kunnen zijn .
Er kunnen op het balhoofd gaatjes zitten voor een balhoofd plaatje maar er kan ook een transfer hebben gezeten .
Had je er nog een rek bij en was die hetzelfde als die bij mij ? .
Ik weet niet zeker maar misschien dat een trapas gericht kan worden met een draaibank anders wordt het toch zoeken naar een vervanger of een laten draaien .
Verder ziet jouw Juncker er goed uit en er is zeker een strakke transportfiets van te maken .
Misschien ook iets te vroeg uit elkaar gehaald want eind april is de Grootte Transportfiets Tour maar je kan evengoed als je wilt meefietsen op een andere fiets .
Groet Mazell
Het is zeker een Juncker uit ongeveer de zelfde periode als die van mij waarvan ik nu weet dat het uit 1947/48 is die van jou zal dan van 1949/50 kunnen zijn .
Er kunnen op het balhoofd gaatjes zitten voor een balhoofd plaatje maar er kan ook een transfer hebben gezeten .
Had je er nog een rek bij en was die hetzelfde als die bij mij ? .
Ik weet niet zeker maar misschien dat een trapas gericht kan worden met een draaibank anders wordt het toch zoeken naar een vervanger of een laten draaien .
Verder ziet jouw Juncker er goed uit en er is zeker een strakke transportfiets van te maken .
Misschien ook iets te vroeg uit elkaar gehaald want eind april is de Grootte Transportfiets Tour maar je kan evengoed als je wilt meefietsen op een andere fiets .
Groet Mazell
Re: wat is het merk - jaartal - bijzonder of niet?
Dank je Mazell,
Ik ben blij dat we weten welke fiets het is. gezien het serienummer (8310H) ga ik er toch van uit dat het een vooroorlogs model is, het bericht uit DOF register is daar toch heel duidelijk over.
Inmiddels alle verf eraf gehaald en de fiets geschuurd.
Ja, erg slechte timing van mij, dat ga ik niet redden ben ik bang, volgend jaar doe ik mee met de tour.
De trapas is een Bayliss Wiley 3, op ebay zijn wel wat BW trapassen te koop maar alleen 2C, 15, 22 en 24, nergens een 3 te vinden helaas, als iemand er nog een heeft liggen hou ik me aanbevolen. Inmiddels is de trapas naar een kennis bij een machinefabriek, ik hoop binnenkort een nieuwe as te hebben. Zonder die as is het allemaal zinloos.
Ik heb een rek erbij, die wordt als laatste opgeknapt, eerst de fiets afmaken.
Over het verven/spuiten, wat geeft het mooiste resultaat? ik heb ook iets over hammerite gelezen.
Poll aan liefhebbers: wat vinden jullie het mooist, mat of hoogglans?
Bedankt,
Peter.
Ik ben blij dat we weten welke fiets het is. gezien het serienummer (8310H) ga ik er toch van uit dat het een vooroorlogs model is, het bericht uit DOF register is daar toch heel duidelijk over.
Inmiddels alle verf eraf gehaald en de fiets geschuurd.
Ja, erg slechte timing van mij, dat ga ik niet redden ben ik bang, volgend jaar doe ik mee met de tour.
De trapas is een Bayliss Wiley 3, op ebay zijn wel wat BW trapassen te koop maar alleen 2C, 15, 22 en 24, nergens een 3 te vinden helaas, als iemand er nog een heeft liggen hou ik me aanbevolen. Inmiddels is de trapas naar een kennis bij een machinefabriek, ik hoop binnenkort een nieuwe as te hebben. Zonder die as is het allemaal zinloos.
Ik heb een rek erbij, die wordt als laatste opgeknapt, eerst de fiets afmaken.
Over het verven/spuiten, wat geeft het mooiste resultaat? ik heb ook iets over hammerite gelezen.
Poll aan liefhebbers: wat vinden jullie het mooist, mat of hoogglans?
Bedankt,
Peter.