Lengte verhouding bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
leovanz

Lengte verhouding bakfiets

Bericht door leovanz »

Hallo,

Kan iemand iets meer vertellen over de verhouding tussen bak lengte en frame lengte? Mijn gazelle meet 112cm tussen trapas en balhoofd (hart op hart) De 1.30M bak die erop zat is niet origineel en voelde een beetje topzwaar. Ik vermoed dat deze te lang is.

Nou kreeg ik de tip dat het misschien een PTT bakfiets was maar ik heb geen idee hoe lang die dan is. Ik zelf zou de bak in balans maken op het balhoofd, maar dat is nergens op gebaseerd.

Hopelijk kunnen jullie er wat meer over vertellen.

groeten,

Leo.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Lengte verhouding bakfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De bakken waren idd in balans op het balhoofd. De onderstellen werden ook op maat gemaakt voor iedere bestemming. Uitzondering zijn bakkersbakfietsen met een extra klep voorop, die zijn daardoor soms aan de voorkant iets langer. Het ging er voornamelijk om dat het massa zoveel mogelijk gebalanceerd is boven het balhoofd.

Bij het bepalen hoe lang de bak dan kan zijn, moet je vooral rekening houden dat je niet met je voet tegen de punt van de bak aan komt als je de bocht door rijdt. Bij mijn bakfiets raak ik soms net de bak met mijn voet, dus is hij waarschijnlijk net iets te lang. Maar vooral moet je ook rechtop komfortabel kunnen zitten met je handen op het stuur, met daarbij het zadel in de juiste hoogtestand. N.b. hier zijn vele originele bakfietsen te zien vanaf de zijkant, zodat je de verhoudingen kunt zien http://www.transportfiets.net/overzicht-prijscouranten/ Er zijn overigens ook wel wat ander bakfietsen met relatief korte bakken daar te zien, voor andere opties (vanaf jaren '30, daarvoor had je ook korte bakfietsen, maar met heel andere veren gemonteerd).
Plaats reactie