xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Voor alle off-topic zaken.
Unionrijwielen
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 nov 2012, 10.29

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door HJvMontfort »

Leuk filmpje

Bij buizen pak ik altijd een langer stuk schuur papier en zorg ik dat ik het snel kan schuren.

Maar het klinkt zo gek nog niet!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Unionrijwielen
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 nov 2012, 10.29

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.54, 2 keer totaal gewijzigd.
Durabo88
Berichten: 3102
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Zware lakingrepen: Egaliseren (bot gezegd)

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik vind het wel interessant om hier de discussie over 'egaliseren' te beginnen.
Hoe gaan jullie om met diepe krassen, deuken, loslatende lakvlokken etc.?
Graag ervaringen over schuren, zandstralen, tinsolderen (opvullen kleine deuken), vulprimer etc.

Verder wie heeft er wel eens een buis in zijn frame vervangen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 3102
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Deuken opvullen met tinsoldeer.

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik heb wel eens wat kleine deukjes met tinsoldeer weggewerkt. Hierbij S-39 gebruikt voor betere hechting. Alles niet te heet stoken met de brander, maar wel zo dat het hecht en je het met een hulpmiddel over het te behandelen deel kunt verdelen. De rest wegvijlen en schuren van grof naar fijn.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door velophile »

Beste lezers,

Het opvullen van deuken gaat veel beter met een grote soldeerbout (zinkwerk/ dakdekker); je warmte stroomt dan vanuit het koper naar het staal; het S39 sist lekker en tin 50/50 laat zich mooi smeren waar je het wil hebben. Je moet van tevoren de juiste temperatuur van de bout instellen. Dit doe je door op een stuk zink met S39 en flink wat tinsoldeer de zool van de bout (contactoppervlak) te "vertinnen". Als het koper en het zink een mooi glanzend tinlaagje hebben, smeer je wat S39 op de (mooi schoon geschuurde) deuk, en zet je de bout op het frame.
De totale hoeveelheid benodigde warmte is veel minder en dat spaart de lak.

Het vervangen van framebuizen heb ik wel gedaan in mijn eigen tandems, maar die waren gebraseerd en dat gaat veel makkelijker dan bij een gelugd frame. Het zou wel een heel bijzonder frame moeten zijn, wil ik daar aan beginnen. De kans op falen, breuk van buis en of lugs is erg groot.

Groeten, Wiel van den Broek
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door Fotomaan »

Hoi Wiel,

De techniek zoals je die beschrijft met een grote soldeerbout komt als geroepen. Er staat bij mij een http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=283
waar ooit een bagagedrager achterop is gemonteerd die doorgezakt is. Daardoor is het achterspatbord scherp ingedeukt wat ik met mijn schamele uitdeuktechniek niet meer mooi glad krijg.
Ik heb ook al aan solderen zitten denken maar was nog aan het zoeken naar een manier om de lak zo min mogelijk te beschadigen en daar kom jij nou mee.
Bedankt voor de tip.
Nou moet ik nog zo'n soldeerbout zien te regelen maar daar is vast nog wel een te komen via marktplaats of iets dergelijks.
Als ik er mee aan de gang ga zal ik er wat foto's van maken.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door asterduc »

Fotomaan schreef:Hoi Wiel,
De techniek zoals je die beschrijft met een grote soldeerbout komt als geroepen.
er bestaat ook zoiets als koud soldeer. Eigenlijk een vermetaliseerde plamuur.
Op de automechanika in duitsland zag ik een demonstratie van Loctite. Het produkt was nog nieuw en noemde 'koudsoldeer', maar ik vind het nog niet op de Loctite website. Het 2-komponentenproduct zat in spuitkoker en werd dmv een gewone kokerspuit en een speciale spuitteut naar buiten gebracht. Die teut moet telkens vervangen worden. Eens het product op het metaal is aangebracht heb je 45 minuten tijd om in vorm te trekken (bij verwarming gaat het hardingsprocess sneller). Daarna is het keihard en ziet eruit als blank metaal. Het moet dan ook verder als metaal bewerkt worden.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door Fotomaan »

Dat klinkt veelbelovend maar als jij het nog niet kunt vinden dan is het misschien nog niet in de handel?
Nog even wachten met het aanschaffen van een soldeerbout?
Ik heb er een gevonden op marktplaats (foto)
Gasfles en brander zijn al aanwezig.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
soldeerbout.jpg
soldeerbout.jpg (137.72 KiB) 8334 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4081
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door maartenB »

Unionrijwielen schreef:Ik heb vandaag uit verveling een filmpje gemaakt maar ik praat met een accent daarom ben ik er nog niet hellemaal uit of ik hem online moet laten staan dus ik kan daarom wel wat commentaar gebruiken:
http://youtu.be/zCpO7Uj5r04
Heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk abn te praten maar dat is onmogelijk het accent zit er te diep in gesleten.
Hoi Jurre,
Leuk filpje en je bent prima te verstaan hoor. Alleen jammer dat we het resultaat niet te zien krijgen ;)
Apart wel dat je andere middelen gebruikt voor ontvetten dan ik. Die zeep is grappig, maar ik dacht eigenlijk dat terpentine een beetje vettig was en dus niet mocht?
Ik gebruik altijd overal wasbenzine voor.
Weet jij het verschil?
Waarom het een of het ander gebruiken?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie