Hallo,
Bij het monteren van de bladveren vraag ik me af of het helemaal staal op staal is, of zit er iets tussen (hout of leer?)
Het gaat om een gazelle 1959 bakfiets.
Kan iemand daar wat meer over vertellen?
groeten,
Leo.
bladveren monteren
- Jeroen Zuiderwijk
Re: bladveren monteren
Daar hoort hout tussen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Eens met Jeroen
Je ziet dat er vroeger vaak tropisch hout hiervoor gebruikt werd. Een beetje milieubewuste fietser gebruikt natuurlijk geen tropisch hardhout meer, maar voor zo'n klein stuk is waarschijnlijk vrij makkelijk een reststukje / sloop stukje ergens te vinden, wat dan weer ihkv hergebruik juist oké is. Ik heb ook weleens gezien dat iemand hiervoor hele dikke rubber stukjes gebruikt had, leek op zich ook wel te werken.
Succes, ik ben benieuwd naar de vorderingen!

Je ziet dat er vroeger vaak tropisch hout hiervoor gebruikt werd. Een beetje milieubewuste fietser gebruikt natuurlijk geen tropisch hardhout meer, maar voor zo'n klein stuk is waarschijnlijk vrij makkelijk een reststukje / sloop stukje ergens te vinden, wat dan weer ihkv hergebruik juist oké is. Ik heb ook weleens gezien dat iemand hiervoor hele dikke rubber stukjes gebruikt had, leek op zich ook wel te werken.
tropisch hardhout - vroeger- aan een bakfietstdebruin schreef:Eens met Jeroen![]()

- Jeroen Zuiderwijk
Ik gebruik hier gewoon zachthout voor, voorbehandelt met lijnolie. Het moet wel zacht genoeg zijn om zich te vormen naar de ronding van de bladveren, tenzij je de vorm er al inbrengt. De stukjes hout die ik eruit haalde, zagen er nog prima uit. Bij een bakfiets heb ik de originele gewoon weer teruggestopt. Ze leken iig niet gevoelig voor rot, deels door de positie, maar ook door dat het zo samen geperst wordt dat er nauwelijks meer vocht in kan trekken.
Hallo Jeroen,
Hoe dik is dat plaatje? en steekt de torenbout er onderuit?
groeten,
Leo.
Hoe dik is dat plaatje? en steekt de torenbout er onderuit?
groeten,
Leo.
- Jeroen Zuiderwijk
Ik weet het niet precies meer, maar ik geloof 8mm. Het was iig dik genoeg om ervoor te zorgen dat de torenbout er niet doorheen komt. Daar had ik ook een uitsparing voor gemaakt.