Hallo,
vorig jaar heb ik onderstaande tandem bij een tweedehands zaak gekocht. Hij was rijdend, maar met veel moderne onderdelen die ik er allemaal afgehaald heb, zoals de wielen etc.
Op het balhoofdplaatje staat:
Rijwielen Flandria F de W Borgerhout.
Op het internet zag ik dat het een merk uit Belgie is, heb voor informatie het Flandria museum in Belgie gemaild en kreeg bericht terug dat het geen Flandria kan zijn omdat die alleen in West-Vlaanderen gemaakt zijn en dus niet in Borgerhout. Voor hun was het ook een raadsel.
Nu weet ik dus niet naar welke onderdelen ik op zoek moet om hem in originele staat te herstellen. Op verschillende plaatsen heb ik met afbijt wat lak weggehaald, maar kan geen framenummer ontwaren. Ik zag dat op de kleine tandwielen F&S37 19z1/2" staat, waar ik uit opmaak dat die uit 1937 stammen, maar dat lijkt me slechts een indicatie voor het bouwjaar van de fiets. Onder de voorste traphuislug (heet dat zo?) staat 3A volgens mij, onder de achterste een 3. De trapassen heb ik nog niet losgemaakt, daar heb ik haaksleutels voor besteld. Misschien dat iemand de kettingbladen thuis kan brengen?
Enkele punten:
- Welk merk/model sturen zoek ik
- Welk merk zadelpen is de voorste, zodat ik de achterste kan gaan zoeken.
- Wat voor wielen zoek ik
- Zadels
- Remhendels
- Welk merk verlichting
Hoop antwoorden op mijn vragen te krijgen zodat ik aan de slag kan. Alvast bedankt, met vriendelijke groet
Tandem omafiets
Re: Tandem omafiets
Vanochtend de voorvork gedemonteerd.
Er staat het logo van ACS op. Ik begreep dat dat een producent van framebuizen was en dat de buizenfabriek op 1 maart 1936 in handen kwam van RCH.
http://www.transportfiets.net/author/bas/page/217/
De voorvork is dus van 1936 of eerder. Er staat ook een M of een W ingekerfd.
De crankspieen krijg ik nog niet los.
Ik dacht eerst dat bij een fiets alle onderdelen door de fabrikant van de fiets zelf gemaakt werden.
Er staat het logo van ACS op. Ik begreep dat dat een producent van framebuizen was en dat de buizenfabriek op 1 maart 1936 in handen kwam van RCH.
http://www.transportfiets.net/author/bas/page/217/
De voorvork is dus van 1936 of eerder. Er staat ook een M of een W ingekerfd.
De crankspieen krijg ik nog niet los.
Ik dacht eerst dat bij een fiets alle onderdelen door de fabrikant van de fiets zelf gemaakt werden.
Re: Tandem omafiets
Wat een bijzonder frame, nog nooit gezien!
En dan die twee kleine tandwieltjes... waar zijn die voor? Eén zou toch genoeg zijn om bijvoorbeeld de ketting te spannen?
En dan die twee kleine tandwieltjes... waar zijn die voor? Eén zou toch genoeg zijn om bijvoorbeeld de ketting te spannen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Tandem omafiets
Het is een hele zoektocht merk ik! Ben nu bezig om de lug set thuis te brengen. Chater Lea en Gwh kan ik al uitsluiten. Leuk dat je het een bijzonder frame vindt.
Re: Tandem omafiets
Het trapgedeelte gedemonteerd. Op de assen staat Bayliss Wiley A. Op een van de lagercups kan ik ook Bayliss Wiley lezen.
Kan op de kettingbladen geen tekens ontdekken, zijn 8 mm breed en de tanden 3 mm. Ik begreep dat er verschillende diktes kettingen zijn. Dat komt dan overeen met 1/8" lijkt me (1/8 x 25.4 = 3.175). Ketting 1/2 x 1/8? Dat zegt dan ook weer iets over de naaf in het achterwiel denk ik.
Opvallend detail vond ik de moeren van de borgbouten van het ashuis. Het "ringetje" zit gewoon aan de moer vast, is een geheel en de draad loopt door. Misschien dat iemand dat herkent?
Kan op de kettingbladen geen tekens ontdekken, zijn 8 mm breed en de tanden 3 mm. Ik begreep dat er verschillende diktes kettingen zijn. Dat komt dan overeen met 1/8" lijkt me (1/8 x 25.4 = 3.175). Ketting 1/2 x 1/8? Dat zegt dan ook weer iets over de naaf in het achterwiel denk ik.
Opvallend detail vond ik de moeren van de borgbouten van het ashuis. Het "ringetje" zit gewoon aan de moer vast, is een geheel en de draad loopt door. Misschien dat iemand dat herkent?