Zoektocht naar nieuwe oude buitenbanden

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
DerkST

Zoektocht naar nieuwe oude buitenbanden

Bericht door DerkST »

Hallo,

Mijn vrouw heeft al jaren een zeer oude dames stadsfiets (ergens uit de jaren 50). Nu zijn eindelijk haar buitenbanden geheel vergaan. Maar onze fietsenmaker kan die maat nergens bestellen. Ik heb intussen ook op internet rondgekeken, maar ook bij alle grote online bandenverkopers is de maat niet beschikbaar.
Het gaat volgens mij fietsenmaker om de volgende maat:
26*2*1 3/4 of ETRTO 54-571

Weet iemand hier misschien waar ik banden van deze maat nog wel kan kopen? Of zijn er misschien andere oplossingen die kunnen werken? En eigenlijk zoeken we ook naar bruikbare binnenbanden.

Mijn vrouw is al jaren zeer tevreden met deze prachtige oude fiets, en ik vind het eerlijk gezegd ook zonde om zo'n mooi onverwoestbaar exemplaar te moeten laten verstoffen omdat we er geen buitenbanden meer voor hebben!

Groet!
Maarten Waarlé

Re: Zoektocht naar nieuwe oude buitenbanden

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste,
Ik heb eens gekeken op een internet tabel met bandenmaten .
Het lijkt er op dat uw vrouw op een Duitse toerfiets met ballonbanden fietst.
Deze maat komt inderdaad in Nederland niet voor zover ik weet.

Ik zou eens proberen bij onze oosterburen te informeren.
Bijvoorbeeld Velo-classic van Heinz Vingerhut (even googelen).
Dat is een bedrijfje dat vele voornamelijk Duitse onderdelen verkoopt. Als zij het niet hebben wordt het lastig.
Binnenbanden is overigens niet zo`n probleem omdat zowat alle 26 inch binnenbanden zullen passen . Ze zijn tamelijk rekbaar.

Groeten,
Maarten
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo,

ik dacht dat 571 banden nog wel te bestellen zijn. Anders gezegd: ik meen dat ik ze nog in de winkel heb hangen, van Vredestein. Nog niet zo lang geleden kon je die maat in ieder geval als fietsenmaker bij bandengroothandel Rutteman bestellen.

[Edit: ik heb zojuist in het bestelprogramma van Rutteman gekeken, en daar staan helaas ook geen 54- 571 banden meer. Bij mijn weten is Rutteman een van de beter gesorteerd groothandels op bandengebied. Ik denk dat Maarten gelijk heeft. Als ze nog nog wel in de winkel hangen waar ik werk zal ik dit later deze week hier melden.]

MvG Anton.
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Anton,

Bol.com heeft ze nog in het assortiment en noemt ze 'Vredestein Retro' 47-571. Die zijn weliswaar wat smaller, maar zullen wel qua velgomtrek goed passen. Gezien de prijs misschien het proberen waard...

Groeten van

Dirk
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Dat is een zware fietsband, bedoeld voor een transportfiets of een zware dienstfiets zoals deze:
https://get.google.com/albumarchive/105 ... Xeb5BcAv5R

Denk niet dat die lekker rijdt op een damesfiets.

Groeten van
Henk
tdebruin

Bericht door tdebruin »

Hallo,
ik heb nog 2 vredestein 47-571 hangen, E 28,80 staat er op (ze hangen er al een tijdje). Mocht je deze wilen kopen (in Amsterdam) of opgestuurd krijgen kan je een PM sturen.

MvG Anton.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Volgens mij heb ik nog een setje nieuwe oude liggen. Stuur maar een PB als je interesse hebt, dan zoek ik ze op.
DerkST

Bericht door DerkST »

Dank voor alle reacties, ik heb intussen banden besteld in Duitsland.
Plaats reactie