oude bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
sleutelhal

oude bakfiets

Bericht door sleutelhal »

hi ik had een vraag. ik werk voor een stichting. nu hebben wij een oude bakfiets gekocht en ik ben op zoek naar een nieuwe achtervelg met spaken want die is een beetje op. de maat die ik zag staan op mijn band is 2-22 26B. ook ben ik op zoek naar een nieuwe trommelrem en een remstang. heeft iemand van jullie dit of weten jullie misschien waar ik deze spullen kan vinden. alvast bedank groetjes vincent
Rob Houkes

Re: oude bakfiets

Bericht door Rob Houkes »

De bandenmaat is in normale fietsentaal 26 x 2 ofwel Etrto 57-559. Vooral die 559 is belangrijk, dat is de velgomtrek. Brommerbanden gaan overigens prima.

Wielen en velgen zijn op marktplaats wel te vinden, er staan er nu ook een paar. Er is er ook een bij met een terugtraprem, voor wie een doortrapper te gevaarlijk vindt ;)

Groetjes & succes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Deze velgen worden nog gemaakt, dan wel verchroomd:
https://webshop.vlechtservice.nl/websho ... 6mm-breed/

Komplete wielen worden ook nog wel gemaakt door Nijland, maar die zijn niet online los te bestellen, en kosten een vermogen (ik geloof in de orde van 500 euro). Een beter alternatief is bij Toon Mensinck langs gaan: http://www.nostalgie-oirschot.nl/ Die heeft vrijwel alles wat je zoekt.

Zijn van de trommelrem alleen de remschoenen versleten? Die zijn wel te vervangen, al weet ik zelf niet hoe. In ieder geval de naaf zeker niet wegdoen, want die zijn waardevol.

Voor een remstang kun je een draadstaf bij de gamma halen, en het uiteinde ombuigen. Dat heb ik ook gedaan voor mijn bakfiets, en werkt goed.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Jo van Uitert in Velddriel kan wellicht iets betekenen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie