Welke remsegmenten Fongers

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Jeroendevl

Welke remsegmenten Fongers

Bericht door Jeroendevl »

Beste mede fietsfanaten,

Ik heb de hieronder staande Fongers in januari gekocht. Vorig weekend heb ik de fiets grotendeels uit elkaar gehaald. En heb ik enkele onderdelen besteld (nieuwe banden en wat kleine dingetjes) / owatrol en hammernite etc. Ik ben bezig met een documentatie proces op te stellen met een To Do lijstje etc.
IMG_1288.JPG
IMG_1288.JPG (388.17 KiB) 7831 keer bekeken
Nu heb ik ondertussen even een paar vragen voor jullie:
- Zijn dit de originele cranks? Ik zie er namelijk niet Fongers instaan.
IMG_2472.JPG
IMG_2472.JPG (132.78 KiB) 7831 keer bekeken
- Het moertje op de cranks krijg ik nog vrij eenvoudig los. Maar de crank zit 'moer'en 'moer' vast. Ik krijg er geen beweging in. Hoe krijg ik deze cranks los?
IMG_2460.JPG
IMG_2460.JPG (130.01 KiB) 7831 keer bekeken
- De fiets remde nog redelijk. Ik wil de remsegmenten voor de zekerheid toch vervangen. Weet iemand waar ik deze kan kopen? Het gaat om de Sturmey Archer AB three speed.
IMG_2497.JPG
IMG_2497.JPG (123.26 KiB) 7831 keer bekeken
IMG_2505.JPG
IMG_2505.JPG (76.15 KiB) 7831 keer bekeken
IMG_2504.JPG
IMG_2504.JPG (69.84 KiB) 7831 keer bekeken
Overigens heb een 27 delig fiets gereedschapdoos besteld dus ik hoop dat ik straks de achternaaf uitelkaar kan halen. Wellicht ook de cranks.

Tot slot
- De lak is behoorlijk dof uitgeslagen. Iemand tips hoe dit weer glanzend te krijgen of enigszins Opkalefateren?

Nog een fijne en zonnige zondag allemaal!

Mvg,

JeroendeVL
Laatst gewijzigd door Jeroendevl op 28 mei 2017, 16.36, 1 keer totaal gewijzigd.
Steelframes

Re: Welke remsegmenten Fongers

Bericht door Steelframes »

Welkom,
Mooi fiets!
Die spie kan je er uit krijgen door hem te verhitten met een gasbrandertje. Het enige nadeel is dat je daarna wel je bracketas er uit moet halen omdat het kogellagervet weggesmolten is..
Maar je bent dan toch al bezig dus je lagers schoonmaken/vervangen kan gelijk mee in het onderhoud.
Als de spie heet is sla je hem eruit met een hamer, laat het moertje erop zitten dan is de kans dat je hem krom slaat minder groot.
Succes met de klus..
appie*-*

Bericht door appie*-* »

je kan het spietje eruit halen met WD40 (kost 2 euro ) en 2 dagen om het uur spuiten dan krijg je het wel maar de hele dag door hoeft niet 2/3 keer is genoeg en het frame kan je met commedant weer mooi krijgen dat doe ik ook altijd ze worden weer als nieuw ook het lakdoek kan je er mee schoon krijgen

veel suc6 ermee
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
Jeroendevl

@Appie*-*
Bedankt! Ik ga het proberen en de commandant halen :D.

@Steelframes
Thanks! Ik probeer het eerst met de WD40 en daarna de hard style werkwijze met de gasbrander.

Kunnen jullie mij wat vertellen over de Cranks? Zijn deze origineel denken jullie? En het type remsegmenten?
Laatst gewijzigd door Jeroendevl op 28 mei 2017, 16.48, 1 keer totaal gewijzigd.
Steelframes

Dan kan je nog beter Imal nemen....dat is roestoplossend. Je moet het moertje trouwens wel losdraaien tot hij nog een paar spoedjes (schroefdraad) overheeft. ;)
Kijk uit met Commandant cleaner! Als je gouden biezen hebt die niet riant onder de blanke lak liggen verdwijnen die als sneeuw voor de zon :cry:
Jeroendevl

Steelframes schreef:Dan kan je nog beter Imal nemen....dat is roestoplossend. Je moet het moertje trouwens wel losdraaien tot hij nog een paar spoedjes (schroefdraad) overheeft. ;)
Kijk uit met Commandant cleaner! Als je gouden biezen hebt die niet riant onder de blanke lak liggen verdwijnen die als sneeuw voor de zon :cry:
Ah! :ugeek: Ik heb de citeer modus ontdekt

Ik heb groene biezen maar ongetwijfeld zullen die ook verdwijnen haha. Ik heb inprincipe al owatrol en hammernite als anti roest. Dus ik ga het voorzichtig met commandant cleaner proberen.

Overigens voor de ge-interesseerde hier meer info over mijn fietsen.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=4733
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Slaan op een spie wil wel eens lukken maar drukken met een bankschroef is beter.
Je moet dan wel 'even' de fiets op zijn kant op de werkbank leggen. Als je een oude cranck hebt dan kun je het gat waar de trapas in heeft gezeten over het stompe eind van de spie leggen en alles dan zo in je bankschroef manoevreren dat je de spie uit de cranck kunt drukken.
Je moet maar zo denken dat iedere klap die je er op geeft door wordt gegeven aan het lagerwerk. Dat kan best wat hebben maar drukken is beter. En als je toch wilt slaan dan jun je dat het beste doen met een contragewicht onder de cranck. Een vuistje bijvoorbeeld.
Veel succes!

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Om de crank te ondersteunen als je het spietje er uit tikt gebruik ik een blokje hout, met daarin een uitgeboord gaatje voor het andere eind van de spie, op hoogte gebracht met een autokrik of een dergelijke voorziening.

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Steelframes

Dat ben ik met je eens Charles....maar toch ben ik van die weerspannige spietjes tegen gekomen die echt met de gasbrander en een flinke tik op hun kop pas loskwamen.
Ben ook geen voorstander van de 500grams doch soms ontkom je er niet aan ;)
In de tijd dat de crankspie nog vaker regel dan uitzondering vaak een vloek gelaten. Reperatie duurde dan langer dan gepland
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb een oude cranckspie uitdrijver. Ik dacht van Koets maar weet dat niet zeker. Tot nu toe is het daar altijd mee gelukt.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie