Goedendag.
Voor het uitdrijven van een spie gebruik ik meestal een stuk automotive gereedschap.
Een kogeltrekker (eigenlijk drukker) die bedoeld is om fusee- en stuurkogels te lossen.
Maar niet iedereen zal zoiets in de schuur hebben liggen.
Overigens met een beetje speuren op internet best voordelig aan te komen.
Groot voordeel is, dat je fiets gewoon op de wielen kan blijven staan, en je kan de nieuwe spie er ook mee indrijven!
Trouwens, het verhaal van Fotomaan ervaar ik ook wel eens.
Bij een vastzittende spie zet ik met mijn gereedschap eerst druk op de spie, spuit ruim en met tussenpozen kruipolie en zet dan (of een dag later) nog wat meer druk erop.
Soms gaat het dan 'Pang' los, of pas na een welgemeende klap (ondersteunen!) op de kop van het gereedschap- en de spie gaat los.
Of niet, en dan is uitboren zeker een optie.
Met een brander stoken zal het chroom geen goed doen vrees ik.
Wat betreft de originaliteit van de cranks; het kettingwiel is niet het typische Fongers model.
Overigens maakte Fongers die doorgaans niet zelf (volgens mij) en de naam Fongers stond er ook niet altijd in gegraveerd.
Ik heb een aantal Fongers fietsen met originele cranks waar geen naam in staat.
Bij één staat de tekst 'Utility, British Made' gegraveerd.
Ik zou ze er mooi weer opzetten, het kettingblad zie je toch niet als de kast er omheen zit
Mocht je een crankstel tegenkomen kan je die altijd overzetten.
Trouwens, de Fongers cranks (herenfiets 28") zijn wel iets langer dan doorsnee.
Hart op hart van asgat trapas-trapper meet ik 18 cm en bij de meeste andere cranks 17,5 cm.
Commandant voor de lak kan best (wel het groene blikje, polish) als je voorzichtig poetst bij de biezen en niet op transfers.
Gewoon poetsen met rijwiel poetsolie is het veiligste, maar moet wel vaak herhaald worden.
Na poetsen met commandant moet je de lak eigenlijk wel weer afsluiten met een wax o.i.d.
Groet, Erwin