Fijn dat het werkt met een van de assen
Ik heb ooit hele bananendozen met trapassen gehad, meest Thompson maar ook BSA en daarvan was er geen enkele hetzelfde dus ik verbaas mij hogelijk over het feit dat ik er nu ineens vier dezelfde heb
Eentje is weliswaar gebroken maar drie dezelfde vind ik ook al veel.
De cups en bus van deze laatste vondst zijn ook van Baylis Wiley. Vermoedelijk is het een vroeger ontwerp maar het blijft raden naar de leeftijd. Balhoofd en crankstel zijn verchroomd en dat is een indicatie.
De bus die aan de buitenkant glad is en aan een kant een flens heeft is van veel dunner materiaal gemaakt dan die in de Junckers. De schroefdraad in de bus voor de cups loopt helemaal door.
Het brackethuis is tussen de nokken voor de trekbouten over de volledig breedte open gezaagd. Samen met de dunne bus oogt het geheel kwetsbaar en ontleent zijn kracht aan goede montage. De kwaliteit van de constructie doet geen recht aan die van de as en de cups.
Bayliss Wiley is opgericht in 1919. Ik weet dat de constructie in zijn tijd niet populair was en dat stigma heeft zich gehandhaaft ondanks de verbetering zoals doorgevoerd in de veertiger jaren. De bus zou mee gaan draaien in het brackethuis wat is opgelost door een verlengd oliepotje wat in het brackethuis geschroefd wordt en door een gat in de bus steekt. Eigenlijk niet eens noodzakelijk omdat ook bij de verbeterde versie de montage belangrijk is in de zin dat het geheel met een enkele ring, de contramoer gefixeerd wordt. De kans bestaat dat de flens van de cup aan de kettingkant niet aansluit. De contramoer trekt de hele bus door het brackethuis naar links. Als dat niet goed gebeurt is het geheel niet gefixeerd.
De twee cups van de oudste constructie zijn hetzelfde en uitwisselbaar met de linker cup van de nieuwere. Gemeten op de draad zegt mijn schuifmaat dat het 37,7mm is.
Ik heb het geluk gehad dat het frame mooi compleet is. Ik heb jaren geleden al een achterwiel gebouwd van NOS onderdelen. Daar kan nu eindelijk een fiets omheen bouwen
Alles wat ik nog moet maken of vinden is een nieuw voorwiel. Als het zo ver is dan heb ik na acht jaar eindelijk mijn eerste 'nieuwe' transportfiets
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.