Hollandse rijwielen in Vianen

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
Maarten Waarlé

Hollandse rijwielen in Vianen

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Ik heb afgelopen weekend met de organisator van ''Vianen'', Michael van Asten contact gehad over het idee om wat fietsen tentoon te stellen.
Michael was enthousiast en gunt ons wat ruimte.
De vraag of dit de veiling van de naven in de weg zou staan is gesteld maar volgens Michael is er desondanks ruimte beschikbaar.

Het idee is om wat vroege in nederland ontworpen en/of gebouwde rijwielen te laten zien.
Het zou leuk zijn als we wat duurdere modellen van de diverse merken zouden kunnen laten zien.
Leuk om te vergelijken wie welke oplossing koos voor remmen ,stuurbevestiging, spatbordvormen, extra lugs, uitstraling etc.

Voel je er iets voor om een fiets mee te nemen voor deze tijdelijke tentoonstelling dan zou je dat het best even laten weten.
We kunnen dan vaststellen of er voldoende rijwielen zijn om te laten zien en of de merken-spreiding groot genoeg is.

Als voorzet zou ik voor willen stellen om bijvoorbeeld m`n jaren 20 Gruno damesfiets mee te nemen.
m`n plm 1908-1910 Joubert van een plaatselijke Haarlemse fietsenmaker is mogelijk ook een aantrekkelijke fiets om te laten zien.

Groeten,
Maarten
jrietveld

Re: Hollandse rijwielen in Vianen

Bericht door jrietveld »

Hallo Maarten,

Ik zou mijn Fongers dames BD3 1901 kunnen meenemen of mijn dames BD uit 1911.

gret, Jos
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik kan de Burgers damesfiets van 1914 wel meenemen. Dan hebben we er al 4.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hoi allen, valt de Fongers 1901 tandem nog binnen de categorie? Misschien als discussiestuk enne Maarten, als Jos zijn Fongers 1902 meeneemt hebben we de fietsen bij elkaar staan? Kunnen we meten op het stuur. Een uitgelezen kans natuurlijk om wat te fotograferen en te meten...

groeten Michiel ;)
Maarten Waarlé

Hallo Jos, Maarten en Michiel,

Leuk dat jullie iets bijdragen voor deze ronde van ''Vianen''.

Eerder hadden we al eens cardanfietsen en afgelopen keer
safety`s en hoge bi`s.

Mijn fantasie omtrent de hollandse fietsen en de beurs in Vianen deze keer is om een beeld te laten zien van de vervolmaking van het nederlandse produkt. De velgremmen van Fongers, Burgers met haar eigen variatie. Simplex die duidelijk haar eigen weg ging. Dat soort dingen.
Erg jammer overigens dat er van Eysink zo weinig over is.
Ook zij maakte al vroeg een serie producten die behoorlijk hoog in aanzien moeten hebben gestaan.personenwagens (er bestaat er nog een van) en motorblokken in eigen beheer.

Van Gruno neem ik wel wat mee. helaas niet de duurste klasse maar toch een fiets die er mag zijn. Een speciaal velgremsysteem wat erg strak en duidelijk werkt.

Ik kan mogelijk de Joubert beter thuis laten en daarvoor in de plaats een Simplex mee nemen.
Zo als geschreven; mij lijkt het leuk om dè nederlandse merken in haar beste doen te laten zien.
Ik denk overigens dat een fiets of 5-6 zo ongeveer het maximum is gezien de te verwachte belangstelling voor de naven veiling.
Het wil nog wel eens vol lopen daar in de zaal.

Michiel; kijk maar of je je tandem mee wil nemen , voor het
thema zo als ik het me voorstelde lijkt het me wat minder passend temeer daar veel orgineels (nog) ontbreekt aan deze beauty.

Groet,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik heb clublid Noud Tecklenburg nog gevraagd om een Gazelle mee te nemen, hij heeft er een (ongerestaureerd meen ik) uit 1917.

Dan hebben we volgens mij een rijtje met Simplex, Gruno (maartenW) Fongers (Jos, wel leuk om er een met het luxe remsysteem te nemen, ter vergelijk met mijn Burgers), Burgers 1914 (van mij dus) en Gazelle.
Leuk rijtje! Bijna allemaal voor 1920.

Proberen jullie, als je nog documentatie hebt, dat ajb mee te nemen? Het zou mooi zijn als ik nog wat Fongers en Gazelle materiaal kon inscannen/fotograferen.

groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hallo Maarten,

Als je het luxe remsysteem wilt zien kan ik mijn HZ 1922 meenemen (concours staat) of mijn BD 1911 (in originele staat en dus veel minder glimmend). De BB 1934 met het nokkenremsysteem blijft ook de moeite waard. Zeg het maar.
Ik zal ook wat Fongers catalogi meenemen om te scannen.

groet, Jos
Maarten Waarlé

Jos en Maarten,

Leuk dat er wat ontstaat.
Het idee om Noud er bij te betrekken is een goeie.
Gazelle hoort er zeker ook bij.
Ik had en heb de overweging om naast m`n Gruno en Simplex
ook de Fongers BB en een Gazelle no 7 mee te nemen.
In eerste instantie omdat de deelname klein was en ik toch graag een aardig overzicht/diversiteit wil laten zien.
Graag in overleg met jullie neem ik een en ander niet/wel mee.
Op zich leent m`n BB zich goed als ''concurent'' van de even hoge Simplex herenfiets.Even zo goed geldt dit voor de BD van Jos versus de Burgers van Maarten.Echt een keuze die de welgestelde dame van destijds kon maken.
Ik zag in de catalogi van FG en Burgers van het jaar 1912 dat de BD.damesfiets van Fongers een 10 gulden boven het Burgers luxe model (f 160) uit steeg. De 3-versnellingsnaven waren bij beide fabrikanten 13 gulden wat opvallend is omdat de inkoop via Fongers moet hebben gelopen.De BSA versnellingen bij Burgers is van later.
De fiets van Maarten is overigens een ''grand de luxe''van 215,- gulden in 1914!

Hoe dan ook wordt het een aardig rijtje nederlandse kwaliteitsfietsen.
Mijn voorkeur; FG.BD`11 ,Burgers` 14,Gazelle`17 ,Gruno`23,Simplex`22,FG.BB`25,Gazelle`31.
Maar het mag ook (geheel) anders.

Groet,
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Ok, ik neem mijn BD 1911 mee (1e soort A met 3 SA naaf, destijds 190 gulden...).
Leuk Maarten als je ook je BB 1925 kan meenemen!

Jos
maartenB

Bericht door maartenB »

@ Maarten: reken je er wel op dat je na afloop van de beurs ook mijn Burgers (onbeschadigd) in je propvolle bus mee terug naar huis neemt?
Plaats reactie