Luc en zijn Gazelle stellen zich voor

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Luc_VV

Luc en zijn Gazelle stellen zich voor

Bericht door Luc_VV »

Een goede gewoonte van De Oude Fiets om nieuwelingen op het Forum zichzelf te laten voorstellen.
Nou, mijn naam is Luc (uit ’s Gravenmoer) en onlangs ben ik per toeval in het bezit gekomen van een Gazelle herenfiets uit 1949. Wellicht in de ogen van een deel van jullie nog een jonkie!
Mijn eigen bouwjaar is 1960, dus dan ben ik zéker nog een jonkie ;) .
Die fiets-datering heb ik overigens kunnen uitzoeken dankzij jullie boekje “Hoe oud is deze fiets?” dat ik natuurlijk meteen heb gekocht, samen met de uitgave van het themanummer “Gazelle rijwielen, 125 jaar fietsen”.

De fiets is nog in een heel behoorlijke staat, alleen remt hij niet meer goed. Welk model fiets het is kan ik niet goed meer te lezen op het modeltransfer. Ik kan heel vaag iets onderscheiden dat lijkt op een 3 of een 8. Op het originele lakwerk zijn nog gouden biesjes te zien. Misschien is dat ook een aanwijzing om het juiste model te achterhalen? Een foto kan ik nog niet laten zien, want de fiets ligt uit elkaar.

Het achterwiel blijkt van later datum (ook met dank aan het dateringsboekje). Er zit een Sturmey
Archer 3-versnellingsnaaf in van 1968 met terugtraprem.
Volgens voorzitter Maarten, waar ik ondertussen al contact mee heb gehad, is de fiets destijds afgeleverd zonder versnellingen met alleen terugtraprem.
De fiets is dus later nog “gemoderniseerd” met versnellingen. Voor de puristen is hij niet origineel meer, maar het maakt natuurlijk wel onderdeel uit van de fietshistorie van dit exemplaar.

Uiteraard wil ik graag de fiets weer in prima staat brengen zodat ik er af en toe een (veilig) rondje op kan fietsen met het gevoel van “vroeger”.
Bij deze 1949-Gazelle was de trapas wat “ingevreten” in de kogelbaan, maar die is ondertussen, tot mijn vreugde, al weer gereviseerd via Maarten. Een vervangend exemplaar bleek namelijk lastig te vinden.
Over de rem zal ik een oproep plaatsen onder de rubriek Gezocht.
Wie weet, is dit de aanzet om deze hobby voort te zetten met een zoektocht naar een nog oudere fiets. Dat kan er (nog) een zijn van Nederlandse bodem of misschien zelfs van Engelse origine; een Royal Enfield. Dat zou dan weer een rechtstreekse link zijn naar een van mijn andere hobby’s (oldtimermotoren).

Ik moet zeggen dat ik blij ben met de ontdekking van het bestaan van vereniging De Oude Fiets.
Aan het Forum te zien is er een grote bereidheid om elkaar te helpen met het een en ander.
Aan de hand van de boekjes ben ik ook al meer over mijn fiets te weten gekomen.
Door dit alles wordt ik wel enthousiast en begin ik het steeds leuker te vinden.
Wellicht tot ziens! Groeten, Luc.
Plaats reactie