Hallo
Ik wil een fiets een nieuwe laklaag geven. Zelf gebruik ik meestal motip-lak van de autopartsdealer, maar ik vind dat het in het zonlicht grijs lijkt te kleuren.
De vraag is eigenlijk welke spuitlak jullie adviseren. Het moet wel redelijk krasvast zijn en een diepe zwarte hoogglans is ook mooi.
Groetjes Levi
Verf
Re: Verf
Ik ben er ook nog niet uit wat nou goede spuitlak is die je in bussen kan kopen.
De kwaliteit is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Of hier naar het forum
Het lijkt me dat er wel duurdere spuitlak te koop is maar het is maar helemaal de vraag of die ook beter is.
Ik heb wel eens twee spatborden eerste helemaal kaal gemaakt, dan in de zinkspray gezet, dan met zwarte lak uit een blik, dus met de kwast twee keer best dik in de lak gezet en dat goed (is lang) laten drogen. Daarna alle kwaststrepen met de hand weggeschuurd waarna ik alles met een spuitbus heb nabehandeld om een mooi opties resultaat te krijgen.
Het is belangrijk om te controleren dat de twee verfsoorten geen reactie met elkaar aangaan.
Het voordeel van deze manier van werken is dat als er ooit een beschadiging in de gespoten en dus dunne laklaag komt er niet meteen een opvallende plek te zien is.
Sinds ik zinkspray gebruik heb ik overigens geen roest meer gezien.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
De kwaliteit is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Of hier naar het forum

Het lijkt me dat er wel duurdere spuitlak te koop is maar het is maar helemaal de vraag of die ook beter is.
Ik heb wel eens twee spatborden eerste helemaal kaal gemaakt, dan in de zinkspray gezet, dan met zwarte lak uit een blik, dus met de kwast twee keer best dik in de lak gezet en dat goed (is lang) laten drogen. Daarna alle kwaststrepen met de hand weggeschuurd waarna ik alles met een spuitbus heb nabehandeld om een mooi opties resultaat te krijgen.
Het is belangrijk om te controleren dat de twee verfsoorten geen reactie met elkaar aangaan.
Het voordeel van deze manier van werken is dat als er ooit een beschadiging in de gespoten en dus dunne laklaag komt er niet meteen een opvallende plek te zien is.
Sinds ik zinkspray gebruik heb ik overigens geen roest meer gezien.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1882
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Verf
Ik ben zelf geen fan van zinkspray. Verf hecht er minder goed op, en als het oxideert krijg je een witte waas over je lak. Maar dat krijg je natuurlijk met name als de fiets veel buiten staat. Mijn jaren '20 transportfiets zit in de zinkspray, en hier zie je hem zoals ik hem ontving:
[url][/http://oudetransportfiets.blogspot.nl/? ... an.htmlurl]
Ik dacht eerst dat de witte aanslag vuil was op de lak, maar het is de oxidatie van de zinkspray die door de lak komt. Ik heb hem opnieuw gespoten, nu is hij wel weer mooi zwart. Maar ik gebruik liever menie als ondergrond. Je hebt keuze tussen ijzermenie en loodvrije menie. Ik heb gelezen dat ijzermenie het beste is voor staal omdat het beter hecht. Mijn ervaring is wel dat het absoluut niet glad te krijgen is als je het met een kwast lakt. En je moet het ook zeker niet dik aanbrengen, dan kan het niet drogen. Dat is trouwens met alle lak op alkydhards basis. Ik heb meerder malen verf weer moeten strippen, omdat het niet uithardde (ook niet na maanden). Met spuiten heb je dat probleem iha niet, want dat breng je veel dunner aan. Ik wil ook nog kijken naar menie uit spuitfles, want dat zou een hoop gedoe schelen.
Wat het beste is kwa merk, daar ben ik nog niet uit. Zorg iig wel dat de grond verf en de lak van hetzelfde merk en type is. Er wordt soms beweerd dat je geen alkyd kan aanbrengen op akryl of andersom, andere zeggen dat het niets uitmaakt. Maar mijn ervaring is dat je gewoon pech kan hebben, en de nieuwe lak de onderliggende oplost, en je daarmee een gerimpeld oppervlak krijgt.
N.b. iha is het zowiezo een slecht plan om een oude fiets te verven, tenzij je echt niet anders kan, als hij al opnieuw geverfd is en slecht, waardoor de verf eraf bladdert, of in een lelijke kleur. Als de originele lak er nog op zit, maar de fiets roestig is, kun je beter de ergste roest weg poetsen, en de fiets te beschermen met olie (poetsolie of owatrol, welke het beste is zijn de meningen over verdeelt). Dan wordt hij veel mooier, en is vaak ook nog beter tegen roest. Zowiezo is alle spuitlak bagger als je het vergelijkt met de originele gemoffelde lak die op fietsen is aangebracht. Je krijgt er bijna altijd spijt van als je over een originele laklaag spuit bij een oude fiets, helemaal als je de originele lak verwijdert.
[url][/http://oudetransportfiets.blogspot.nl/? ... an.htmlurl]
Ik dacht eerst dat de witte aanslag vuil was op de lak, maar het is de oxidatie van de zinkspray die door de lak komt. Ik heb hem opnieuw gespoten, nu is hij wel weer mooi zwart. Maar ik gebruik liever menie als ondergrond. Je hebt keuze tussen ijzermenie en loodvrije menie. Ik heb gelezen dat ijzermenie het beste is voor staal omdat het beter hecht. Mijn ervaring is wel dat het absoluut niet glad te krijgen is als je het met een kwast lakt. En je moet het ook zeker niet dik aanbrengen, dan kan het niet drogen. Dat is trouwens met alle lak op alkydhards basis. Ik heb meerder malen verf weer moeten strippen, omdat het niet uithardde (ook niet na maanden). Met spuiten heb je dat probleem iha niet, want dat breng je veel dunner aan. Ik wil ook nog kijken naar menie uit spuitfles, want dat zou een hoop gedoe schelen.
Wat het beste is kwa merk, daar ben ik nog niet uit. Zorg iig wel dat de grond verf en de lak van hetzelfde merk en type is. Er wordt soms beweerd dat je geen alkyd kan aanbrengen op akryl of andersom, andere zeggen dat het niets uitmaakt. Maar mijn ervaring is dat je gewoon pech kan hebben, en de nieuwe lak de onderliggende oplost, en je daarmee een gerimpeld oppervlak krijgt.
N.b. iha is het zowiezo een slecht plan om een oude fiets te verven, tenzij je echt niet anders kan, als hij al opnieuw geverfd is en slecht, waardoor de verf eraf bladdert, of in een lelijke kleur. Als de originele lak er nog op zit, maar de fiets roestig is, kun je beter de ergste roest weg poetsen, en de fiets te beschermen met olie (poetsolie of owatrol, welke het beste is zijn de meningen over verdeelt). Dan wordt hij veel mooier, en is vaak ook nog beter tegen roest. Zowiezo is alle spuitlak bagger als je het vergelijkt met de originele gemoffelde lak die op fietsen is aangebracht. Je krijgt er bijna altijd spijt van als je over een originele laklaag spuit bij een oude fiets, helemaal als je de originele lak verwijdert.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Verf
Ik ben het met je eens dat spuitlak niet voldoet aan de kwaliteitseisen die een zelfrespecterend reviseur zou moeten stellen maar ik ben net een voorwiel aan het opknappen waarvan de velg toch echt een likje verf nodig had.
Dat oxideren van zinkspray heb ik nog niet meegemaakt maar, nieuwe ronden nieuwe kansen
Deze keer dus weer gewoon zinkspray van De Verfkampioen en voor de eerste keer spuitlak van de Gamma gebruikt. Het moet nog drogen en daarna harden maar mijn eerste indruk is dat het beter is dan Motip of van de Action. Het is dikker alsof er meer verf in zit dan oplosmiddel, het dekt beter en het duurt wat langer voordat het droog is.
Ik ben benieuwd naar de stoot- en krasvastheid maar daar moet ik nog even op wachten.
Wat betreft het grijs worden van de spuitlak weet ik alleen maar dat als de temperatuur te laag en de luchtvochtigheid te hoog is er inderdaad een grijze waas over de verf komt.
Met weer zoals in deze periode is het gebruik van spuitlak probleemloos.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Dat oxideren van zinkspray heb ik nog niet meegemaakt maar, nieuwe ronden nieuwe kansen

Deze keer dus weer gewoon zinkspray van De Verfkampioen en voor de eerste keer spuitlak van de Gamma gebruikt. Het moet nog drogen en daarna harden maar mijn eerste indruk is dat het beter is dan Motip of van de Action. Het is dikker alsof er meer verf in zit dan oplosmiddel, het dekt beter en het duurt wat langer voordat het droog is.
Ik ben benieuwd naar de stoot- en krasvastheid maar daar moet ik nog even op wachten.
Wat betreft het grijs worden van de spuitlak weet ik alleen maar dat als de temperatuur te laag en de luchtvochtigheid te hoog is er inderdaad een grijze waas over de verf komt.
Met weer zoals in deze periode is het gebruik van spuitlak probleemloos.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Re: Verf
Hoi,
Tegenwoordig kunnen ze bij de betere verfwinkels ook 2K lak
in spuitbus leveren.
Ben je wel verplicht het spuitwerk niet te lang uit te stellen,
anders hard de lak uit in de spuitbus.
Hans
Tegenwoordig kunnen ze bij de betere verfwinkels ook 2K lak
in spuitbus leveren.
Ben je wel verplicht het spuitwerk niet te lang uit te stellen,
anders hard de lak uit in de spuitbus.
Hans