Gezocht remmantel

Plaats reactie
Luc_VV

Gezocht remmantel

Bericht door Luc_VV »

Bij de rubriek “even voorstellen” heb ik het al kort gehad over mijn Gazelle-herenfiets uit 1949.
Deze is later voorzien van een ander achterwiel (1968) met een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf met terugtraprem.
Die rem werkt niet goed meer en daarom ben ik op zoek naar een vervangende remmantel.
Zie foto’s voor het huidige exemplaar (ik hoop dat plaatsing is gelukt).

Wie kan mij daar misschien aan helpen of heeft tips die mijn speurtocht succesvol kunnen laten zijn?
Misschien kent een van jullie wel specifieke handelaren waar ik mogelijk nog terecht kan?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Vast hartelijk bedankt!
Vriendelijke groeten, Luc.
Bijlagen
IMG_3256 (1077 x 807).jpg
IMG_3256 (1077 x 807).jpg (115.49 KiB) 6172 keer bekeken
IMG_3257 (1077 x 807).jpg
IMG_3257 (1077 x 807).jpg (99.2 KiB) 6172 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Re: Gezocht remmantel

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die remmantel ziet er op het oog prima uit. Het is vergelijkbaar kwa ontwerp als gebruikt in torpedo naven. Daar moet je niet te veel remkracht van verwachten. Wat wel belangrijk is is de juiste smering. Een klein beetje remmantelvet helpt hem een stuk meer grip te geven. Zeker geen sloten olie of vet erin, en ook niet droog laten staan, dan remt hij niet goed.
Luc_VV

Bericht door Luc_VV »

Hoi Jeroen,
Je spreekt over remmantelvet. Ik ken het niet. Is dat nog gewoon verkrijgbaar bij de reguliere fietswinkel? Dan ga ik dat eerst eens proberen.
Groet,
Luc
Luc_VV

Bericht door Luc_VV »

Ondertussen ben ik wat fietsenwinkels afgegaan, maar geen enkele kon mij aan remmantelvet helpen. Onafhankelijk van elkaar adviseerde alle fietsenmakers mij om (een beetje!) kogellagervet te gebruiken.
Dat zal ik eerst maar eens uitproberen.

Blijft toch staan mijn oproep om (een adres voor) een vervangende remmantel.
Dit voor het geval het toepassen van vet niet helpt.
En anders zal ik blij zijn om een reserve-remmantel achter de hand te hebben :)
asterduc

Bericht door asterduc »

een nieuwe remmantel van die diameter heb ik wel liggen, maar hij is iets smaller (ik dacht 13mm).

Mijn ervaring met SA 3naaf met terugtraprem is dat ze zeer onbetrouwbaar zijn, vooral dan de oudere exemplaren.

Remmantelvet bestaat wel maar ga je moeilijk vinden. Shimano heeft het in haar gamma dacht ik, daar ga je nog het meeste succes hebben.
Maar met gewoon (dun) vet gaat het ook. Belangrijk is dat het hogere temperaturen verdraagt.
Voor oude naven (zonder lichtmetaal onderdelen zoals aluminium) zou je imo ook kopervet kunnen nemen.
Zoals hierboven reeds vermeld, zeker niet overdadig aanbrengen op de mantel, wel ruimer op de lagers. Ik ga ervan uit dat het vet dient om de delen stabiel op hun plaats te houden en de warmte te verdelen en af te voeren.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Jeroen Zuiderwijk

Remmantelvet heb ik via http://velo-classic.de/ Het is volgens mij niet algemeen verkrijgbaar hier in Nederland. Het is heel viscoos vet, dus geeft een goede grip. Een een hoog kookpunt, zodat het er niet uitloopt als je veel moet remmen. Het is special ontwikkeld voor bergachtige gebieden. Maar in principe kan het ook met gewone olie of vet, alleen ik merk wel dat met remmantelvet ik minder hard de rem hoef in te trappen om goed te kunnen remmen (goed genoeg iig om van de week aangereden te worden door iemand op een e-bike :roll:) Toen ik voor het eerst een dergelijke renmaaf had gereviseerd had ik er een goede lik lagervet op de remmantel gedaan, maar toen remde hij bijna helemaal niet meer.
Luc_VV

Bericht door Luc_VV »

Bedankt voor jullie reacties Asterduc en Jeroen.
Ondertussen heb ik een poging ondernomen met een tikkeltje kogellagervet, maar het remmen is er niet beter op geworden.
Inderdaad had ik ook al gehoord dat dergelijke naven niet goed bekend staan om hun remkracht...
Toch maar uitkijken naar een vervangende remmantel dan.

@Asterduc: zou jouw remmantel van 13mm breed ook te gebruiken zijn in mijn SA-naaf? Ik weet niet of bij toepassing van een smallere mantel de passing van de andere onderdelen in de naaf nog goed zal zijn (zo goed ben ik daar ook niet in thuis).
Het kleinere remoppervlak zal in ieder geval niet minder remmen dan in de huidige situatie :D

@Jeroen: misschien maakt echt remmantelvet dan toch het verschil t.o.v. kogellagervet. Overigens niet te veel schade aan je fiets, na die aanrijding, hoop ik?
Ik zal toch eens kijken via internet (en jouw link) naar het remmantelvet.
Bedankt voor de info!
Groeten, Luc
Jeroen Zuiderwijk

Overigens niet te veel schade aan je fiets, na die aanrijding, hoop ik?
Het zag er wel dramatisch uit (wiel helemaal krom), maar ik had het gelukkig vrij vlot weer allemaal recht gekregen zonder enige blijvende schade.
Plaats reactie